Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Stiga ST 4262 P

19 inlägg 19652 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Snöslunga Stiga ST 4262 P

mickesrx  
#524402Hej
Tänker köpa en snöslunga och har tittat på en Stiga ST 4262 P, vet någon hur de är att använda?
https://www.bygghemma.se/sok?phrase=sn% ... rand=stiga
Jag är 186 cm lång.
Hur är de att köra om det kommit 50 cm snö?, fungerar de att använda när det är blötsnö?
Räcker effekten i motorn till?

Tack
Med vänlig hälsning Mikael

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Stiga ST 4262 P

totte  
#524413Det där är en ganska motorsvag slunga, 4,4 kW = ca 6 hk. Det räcker under normala förhållanden. 50 cm kall torr snö klarar den hjälpligt men fort går det inte och har du drevsnö som blåst till hårda drivor så går det knappt alls. Samma med 50 cm blötsnö, då är det troligt att du inte kommer igenom alls. Blötsnö är svårt för slungorna, det går åt effekt för att få nån kastlängd och kunna hålla acceptabel fart även om det bara är ett par dm.

Skulle nog kliva upp i motorstyrka och tyvärr då också pris. 8 - 11 hk är vad jag skulle välja när du bor i Övikstrakten, där det kan komma både mycket snö och rejält med blötsnö.

mickesrx  
#524422Tack för svar, det låter inte att bra att den är så svag, det finns en uppsjö av olika märken och storlekar, nåt bra förslag på slunga som är bra?

TS
Användarvisningsbild

totte  
#524435Låt säga så här, kvalitet och pris följer varandra. Honda och Toro är bra grejor och dyra. Annars är det i stort sett vilket märke som helst, de är ungefär desamma i samma prisklass. Välj märke efter var du har bra handlare och service.

axwell  
totte skrev:Låt säga så här, kvalitet och pris följer varandra. Honda och Toro är bra grejor och dyra. Annars är det i stort sett vilket märke som helst, de är ungefär desamma i samma prisklass. Välj märke efter var du har bra handlare och service.

Vet för lite om Toro för att helt avvisa den som likvärdig en Honda, ofta har dom B&S-motorer.

Inte på långa väger lika energieffektiv kraftöverföring som Honda.

Det finns fler fabrikat som är bättre än Toro, Yamaha (många ÅF genom Yamahacenter) och Yanmar (glest med ÅF).

Stiga hade sin storhetstid på 1980-talet, nu är det inte något toppfabrikat längre

Användarvisningsbild

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#524497Äsch då, Stiga blir jättebra. Nu har ju jag köpt en sån på rea så då kan det inte bli annat än bra! Den heter dessutom "Snöräv"!

mickesrx  
totte skrev:Det där är en ganska motorsvag slunga, 4,4 kW = ca 6 hk. Det räcker under normala förhållanden. 50 cm kall torr snö klarar den hjälpligt men fort går det inte och har du drevsnö som blåst till hårda drivor så går det knappt alls. Samma med 50 cm blötsnö, då är det troligt att du inte kommer igenom alls. Blötsnö är svårt för slungorna, det går åt effekt för att få nån kastlängd och kunna hålla acceptabel fart även om det bara är ett par dm.

Skulle nog kliva upp i motorstyrka och tyvärr då också pris. 8 - 11 hk är vad jag skulle välja när du bor i Övikstrakten, där det kan komma både mycket snö och rejält med blötsnö.

Det var det jag var lite rädd för, ska man ha en starkare slunga av kvalitet så kostar de mer än 20 000 kr, såg att det finns slungor för 15 000 kr men då är det med motorer från kina och jag är lite tveksam till dessa så att det inte blir mer skruva än snöröjning, men de är på 400 kubik och över 10 hk.

TS

mickesrx  
totte skrev:Låt säga så här, kvalitet och pris följer varandra. Honda och Toro är bra grejor och dyra. Annars är det i stort sett vilket märke som helst, de är ungefär desamma i samma prisklass. Välj märke efter var du har bra handlare och service.

Det finns Stiga, Husqvarna, Yamaha, Toro där jag bor men alla är dyra om man ska ha en motor på över 300 kubik, har tänkt och vågar inte köpa en billg för under 12000 kr för kan de inte slunga iväg blöt snö så är det bortkastade pengar, har försökt att hitta en med motor på minst 300 kubik för man 15 000 kr, men det är inte lätt, men jag kan ha missat nån modell.

TS

mickesrx  
axwell skrev:

Vet för lite om Toro för att helt avvisa den som likvärdig en Honda, ofta har dom B&S-motorer.

Inte på långa väger lika energieffektiv kraftöverföring som Honda.

Det finns fler fabrikat som är bättre än Toro, Yamaha (många ÅF genom Yamahacenter) och Yanmar (glest med ÅF).

Stiga hade sin storhetstid på 1980-talet, nu är det inte något toppfabrikat längre

Granne har en toro 1028 oxe på 300 kubik och den fungerar bra, men 27000 kr.
Tittade på internet på yamaha men dyra, bra att ni nämner Yanmar, har inte sett nån slunga med det märket men jag känner till märket, finns ingen här i stan, är det bra slungor?

TS

mickesrx  
Uvskogen skrev:Äsch då, Stiga blir jättebra. Nu har ju jag köpt en sån på rea så då kan det inte bli annat än bra! Den heter dessutom "Snöräv"!

En annan granne har en stiga men den han har verkar klubba igen när det är blötsnö, det gör inte grannens toro, men det, men jag har ingen erfarenhet av slungor för jag har alltid skottat med snöstyra men blev less ifjol när det snöade så mycket och var ute i sex timmar och sen dess plogkanter som blir så stora, det var ju inte lite snö som kom.
Men en Stiga för 9500 kr, när jag tittar så är den bara på 208 kubik, orkar den med blötsnön?, har ni provat?, den andre killen här på forumet säger att den är för svag.

TS

axwell  
mickesrx skrev:Det var det jag var lite rädd för, ska man ha en starkare slunga av kvalitet så kostar de mer än 20 000 kr, såg att det finns slungor för 15 000 kr men då är det med motorer från kina och jag är lite tveksam till dessa så att det inte blir mer skruva än snöröjning, men de är på 400 kubik och över 10 hk.

Inte riktigt allt är skräp ens om det kommer från Kina.

Jag väljer hellre en modern Loncin än en fossil Briggs & Stratton.

Om kapaciteten, priset och motorstyrkan var högst prioriterat så skulle jag utan tvekan köpa Biltemas 11 hp, dom har tillbehör och reservdelshållning.
https://www.biltema.se/fritid/tradgard/ ... 2000035486

Nu har jag redan både Honda och Yamaha, banddrivna i min ägo så jag sitter nöjd.
Båda har nominellt sett låg effekt (5,5 resp 6 hp) men den motorstyrkan har inte stoppat framfarten.
Dom har smalare arbetsbredd än tex . 11 hp maskiner men kastar längre än grannens 13 hp Stiga( B & S-motor)
Blöt snö klar dom galant men det kan bero på att att dom får underhåll varje höst med målningsbättring plus vaxning med silikon hårdvax.

mickesrx  
#524510Ok, så det är bra motorer?, läste att Loncin tillverkats i 20 år, gräsklipparen jag har är en Toro men jag misstänker att motorn är en kina motor för det står bara OHV och inte Briggs och Stratton, vet ni nån som har en snöslunga med Loncin motor?, går den bra för han?
Den här Biltema snöslungan har den en Loncin motor?, låter väldigt bra med Biltem slungan med tanke på reservdelar och tillbehör.
Jag hade gärna köpt en slunga för 30 000 kr om jag haft råd så det är därför jag tänker på en för 15 000 och då vill jag ha en så med så mycket kubik som möjligt med tanke på den blötsnö som alltid kommer.
Smart av dig att underhålla med vax och målning, ska komma ihåg detta.
Vet ni något om AL-KO och Cub Cadet?

TS

mickesrx  
#524511Kollade nyss på Biltema snöslungan och såg att den har en Loncin motor, och vilket bra pris och bra motor, är onekligen intressant.

TS

axwell  
#524539Att kalla ett motorfabrikat för OHV är osund marknadsföring. Nästan alla 4-taktsmotorer har den tekniken, ja tom B&S har på senare år fattat det som har varit standard i 60 år.

OHV är en förkortning för det vi i Sverige kallar överliggande kamaxel. OHV har förknippats med modern teknik och det rider den här kinesiska tillverkaren på genom att ta ett namn som kan förkortas OHV.

AL-KO kan vara vad som helt, ibland samma som Ginge, mest kinesiska maskiner.

Cub Cadet tar orimligt bra betalt för medelmåttiga maskiner. Dom hade ett kort samarbete med Yanmar inom ett bredare område än bara snöslungor, men det skar sig snabbt.
Olika åsikter om kvalitet påstod amerikanska Yanmarforum(kompakttraktorer bla), vad Cub Cadet menade vet jag inte.

mickesrx  
#524582Överliggande kamaxlar känner jag till, hade en fzr1000 förut med dubbla överliggande kamaxlar.
Ginge har jag inte hört talas om, verkar finnas många motortillverkare från kina, jag frågade en som säljer Cub Cadet och hon sa att det är kawasaki motorer på en del Cub Cadet, och Kawasaki gör bra motorer, fina supersporthojar.
Det lutar åt Biltemas snöslunga av flera orsaker, priset, reservdelar ( jag blev förvånad över att det finns så otroligt mycket reservdelar) stark motor med hela 375 cc och 11 hk med både lyse och handtagsvärmare elstart och snöavskärare och inte alltför stor, så prismässigt med motorn så är det nog ett bra köp, en liknande slunga med 375 cc motor och 11 hk av ett kvalitetsmärke kostar betydligt mera, och går den sönder så går det bra att skruva, det som skulle vara roligt att veta är om någon har kört Biltema slungan.

TS
Annons:
Svenska skogsplantor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).