Inomgårdsmaskiner

Bevattningsmaskin

15 inlägg 6670 visningar 8 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Bevattningsmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518762 (Lite tveksam om tråden är i rätt kategori, men nog är väl en bevattningsutrustning för bevattning av skog och mark både hemma och i skogen passande inom "Inomgårdsmaskiner"? Flyttas på tråden annars! )

Vi har nu införskaffat oss en mindre bensindriven vattenpump, 600- liters vattentank och tillhörande slangar. Vi har gjort det för att säkra vattentillgång till våra mindre odlingar på åkern, mycket nyplanterat där i vår. Likaså kände vi det som lite bra att ha tillgång till en vattenreserv ifall oturen är framme med brand i skog i närhet. Då kan tanken komma till nytta för efterbevakning när räddningstjänsten åkt hem.

Jag kör tanken på antingen pickupflaket eller p min lilla vag efter fyrhjulingen, beroende på användning. Men nu till min fråga, då jag aldrig använt dylik utrustning förut. Kan jag köra pumpen mot en vanlig trädgårdslang för att på så vi få upp trycket och kunna nyttja tanken för allmän bevattning via vattenspridare?
Eller kan pumpen ta skada? Har in/utlopp på 38 mm och kör idag med den dimensionen på både in och utloppsslangen.

#skogsbrand18



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

JohannesG  
#518764 Flöde och tryck från pumpen?

Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518766 Max. pumpkapacitet 15.000 l/t
Max. tryck 15 m /1.5 bar
Max. sughöjd 5 m
Vikt 13 kg
Mått 350 x 300 x 420 mm
Anslutning 1.5"

   TS
Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518844 @JohannesG

   TS
Avatar Fallback

Re: Bevattningsmaskin

Cat554  
#518845 Behold slangene du har, men lag en overgang til vannsprederen. Mindre slangedimensjon dreper trykket til sprederen.

Har tilsvarende pumpe og har montert 1,5" nippel i enden av trykkslangen hvor jeg skrur på overganger og utrustning etter behov. Ved fylling av tanken kun nippelen.

Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

JohannesG  
#518846 Nja, tyvärr besitter jag inte tillräcklig kunskap för att uttala mig helt säkert. Men såg direkt att för att svara på frågan behövs mer information, vem som än svarar.

Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

Sune__  
#518857 Hej!
Jag har en biltemapump med ungefär samma spec, 1.5 på utgång och ingång och ja har kört vanlig trädgårsslang både på sug och trycksida utan problem.
Den ha säkert gått 40-50 timmar så och den funkar lika bra än.
Fantastiskt behändig och billig pump.
Dock är det max 20-25 meter slang på trycksidan som gäller, den orkar inte driva en vattenspridare med längre släng p.g.a tryckfallet.

Se spec på min.

Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

Sne4  
#518867 Utan någon mer spec på vad pumpen levererar vid olika mottryck så blir det praktiskt prov som gäller. Jämför jag med min dränkbara pump på 1000W från biltema, som ska klara av en tryckhöjd på 11,5m och en friflödesvolym på 14,5m3/h så borde du kunna köra ett par vattenspridare åtminstone. Så grov slang som möjligt bara för att minska tryckfallet i slangen.

med 2 st paralellkopplade 3/4" slangar a 20m så levererar min pump c:a 2,5m3 per slang och timme friflödesvolym. Inte mätt med vattenspridare på, men min pump orkar med ytterligare en 20m slanglängd dvs 2x40m med ett par meters lyfthöjd och hyfsad kastlängd.

Till nästa säsong så står grövre slang på inköpslistan.

Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#518868 Tack alla! Låter som det kommer fungera bra!
En enkelt löstagbar nippel/övergång är en bra ide som jag ska använda.

   TS
Avatar Fallback

Re: Bevattningsmaskin

Hema  
#518898 Jag kollade på en bevattnings vagn till atv, trädgårdsmaskin. Där pumpen satt kopplad till utloppet på ibc-tanken. Pumpen pumpade mot en vattensslangsvinda med bevattningspistol. Enligt säljaren gick det bra att ha igång pumpen men för stunden ha pistolen avstängd.. Känns som om pumpen kommer slitas hårt eller?

Kanske bättre ha en elpump med hydropress kopplad mot ett elverk, så drar pumpen ström när trycket i hydropress sjunker?

Samt har för mig att jag har sett någon bevattnings lösning, med någon ventil som skickade vattnet tillbaka till tanken om inget släpptes ut. Tryckventil?

Avatar Fallback

Re: Bevattningsmaskin

Amatörhuggare 62  
#518900 I Webbutbildningen eftersläckning.

Där är ett kapitel om pumpar. Och där står att man får
inte, stänga av helt, För då kan pumpen överhettas till slut.
Med haveri som följd. Men kanske skillnad på Tryck och Flöde.

Men ändå , inte bra att ha det stängt för länge.

Avatar Fallback

Re: Bevattningsmaskin

axwell  
#518913 [quote="Hema"]Jag kollade på en bevattnings vagn till atv, trädgårdsmaskin. Där pumpen satt kopplad till utloppet på ibc-tanken. Pumpen pumpade mot en vattensslangsvinda med bevattningspistol. Enligt säljaren gick det bra att ha igång pumpen men för stunden ha pistolen avstängd.. Känns som om pumpen kommer slitas hårt eller?


Pumpen utför nästan inget arbete i det läget mer än att alstra värme så det går lätt för motorn men pumpen lider.
Industrin har ibland haverier när vattnet blir ånga pga stängda ventiler; då smäller det. %-(

Avatar Fallback

Re: Bevattningsmaskin

Hema  
#518955 Precis, känns inget bra. Därför jag söker annan lösning.

Användarvisningsbild

Re: Bevattningsmaskin

Uvskogen  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#519117 Sådär nu är min bevattnings/eftersläckning maskin klar. Kan få en 400-600 liter vatten med mig "vart som helst". Jag hämtar i älven eller sjön.
20180726_145847.jpeg
20180726_145834.jpeg
20180726_145745.jpeg

   TS
Avatar Fallback

Re: Bevattningsmaskin

Botvig  
#521621 För att skydda pumpen mot varmgång vid stängavtappning, kan du montera en justerbar övertrycksventil som leder tillbaka vattnet till tanken efter pumpen.
Ställ öppningstrycket något under maxtryck på pumpen.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).