Inomgårdsmaskiner

Gräsklipparproblem

20 inlägg 20587 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

totte  
#516775 Har den gått på vanlig innan så fortsätt med det. Byter du till alkylat så bör allt från tank och in till motorn göras rent och slangar bytas. Så bör motorn sotas. Så kör vidare på 95 om den gått på det innan.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

jannee  
#516802 Har en bekant som kör på vad han kommer över - eller har hemma. Ibland 95 eller 98 oktan bensin, ibland alkylat.
Verkar ändock aldrig har några problem med något, varken två eller fyrtakts bensinmotor (gräsklippare, utombordaren, motorsåg, röjsåg eller elverket.
Ibland t.o.m oljeblandat i fyrtaktarna :mrgreen:
Tror att det ändock allt är något lite överdriven hysteri detta med att det kommer uppstå problem vid byten av bränsle.

Ifall du har en motor som redan går lite smådåligt, om du därpå byter bränsle (typ alkylat) ska du då inte skylla på bränslet, vilka många gör.
Elsystemet är oftast den största boven till att en bensinmotor inte går som den ska - inte bränslet..

Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

tallen100  
#516855
jannee skrev:Tror att det ändock allt är något lite överdriven hysteri detta med att det kommer uppstå problem vid byten av bränsle.

Det tror jag med :geek: , det enda har varit att man kan få justera en aning vid olika bränslen :d

Avatar Fallback

Re: Gräsklipparproblem

Botvig  
#521619 Har du inte bensin i filtret när motorn stannat så måste det vara för lite flöde från tanken.
Lossa slangen efter filtret och kolla att det rinner igenom ordentligt.
Om inte kolla flödet före filtret.
Någonstans är det ju för lite flöde.

Användarvisningsbild

Re: Gräsklipparproblem

Meonlyster  
#521623 Fick nog till sist gräsklipparen att fungera.
Gav gräsklipparen en sista genomgång där jag rengjorde tanken, böt bränsleslangar och filter. Rengjorde förgasaren en gång till. Och filade insugsventilen. Efteråt fungerar den som den ska.
Vet inte vilket moment som gjorde att den började gå men gissar på ventilspelet.

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).