Inomgårdsmaskiner

Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

24 inlägg 28473 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Elli  
#513920 Vi ska investera i en motordriven slåtterbalk för att kunna ta tillvara på gräset på dom gärdena som hästarna inte betar av. Men vet inte riktigt vilket märke man ska satsa på! Vi har kollat på Al-ko men även på stiga och McCulloch! Prislappen ska vara mellan 6000-10000 +\- kW minst ca140.
Har googlat endel men hittar inte så mycket ”privat” om just Al-ko. Vill inte lägga flera tusen och sen rasar maskinen ihop!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

totte  
#513922 Hej, jag flyttade din fråga hit till inomgårdsmaskiner, där brukar vi ha trädgårdsgrejor och sånt. Skördarekategorin är för lite större maskiner.

Ur kvalitetssynpunkt skulle jag gissa att det inte är stor skillnad på märkena. Se till att handla från en seriös försäljare som kan erbjuda service och reservdelar, det är det viktigaste med alla slags maskiner.

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

JohannesG  
#513925 Är traktor med slåttermaskin av någon form att tänka på? Betydligt högre kapacitet. Men det förutsätter ju att du har traktor, och att åkern är körbar med traktor. Finns en uppsjö maskiner på blocket.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

bgl  
#513940 Var noga med att test framdrivningshastigheten, bör finnas stor variation.
Tjockt gräs kräver låg hastighet och glest ska köras fortare. Dels behöver klippen högre fart vid glest mellan stråna för att gå bra, dels blir man 'vansinnig' av att gå sakta i onödan!

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Avslutat-02  
#545573 Köp för fan inte Alko. Om du har traktor köp en aktiv slåtterskära....
En riktig klassiker från morgongåva. Sverige

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

stone66  
#545582 Har en Örje o den funkar bra men det tar tid brukar köra tynnbuskar me den helgjutna gummihjul. Men ska skaffa en slåtterbalk till traktorn i stället.

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Avslutat-02  
#545588 Det går bra med sly upp till ca 2.5 cm sedan åker fingrar eller skär. Inte så kul att nita och skären hela tiden. Tar ca en halvtimme på en aktiv slåtterskära......

Jag brukar ta röjsågen med en väldigt dålig klinga och köra straxt nedanför grässvålen då slipper jag stubbar i skäran. 🙏

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Avslutat-02  
#545590 Finns intresse om dessa grejer fråga gärna ja har ägt och kört med dessa sedan ja va grabb. Över 25 år

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

anersimyra  
#545797 Arbetskamraterna kör med två italienska balkar som är driftsäkra med flera hastighetsval. Men jädrar i mig vad det vibrerar i händerna av att köra dessa maskiner.. :o

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Avslutat-02  
#545813 Det där är livsfarligt för händerna.
Får vita fingrar nu för tiden bara av att titta på en såg.

Sitter på kvällen och har sendrag framför TVn. 8)

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

anersimyra  
#545828
vinterrojarn skrev:Det där är livsfarligt för händerna.
Får vita fingrar nu för tiden bara av att titta på en såg.

Sitter på kvällen och har sendrag framför TVn. 8)

Jag körde slåtterbalk när jag jobbade på skogsvårdsstyrelsen i slutet på sjuttiotalet. De balkarna hade flera växlar framåt, backväxel och hade centrifugalkoppling och var vad jag minns i stort sett vibrationsfria i handtagen. Det är alltså förvånande hur en modern balk tillverkad 2018 kan vibrera något så infernaliskt som de italienska balkar jag körde i somras.. :shock:

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

anersimyra  
#545829
1547934484_4cf7442e-b262-4c3e-8f0e-76e204bf2333.jpeg
. Odjuret.. :o

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Avslutat-02  
#545833 Ja du eu har inte gjort allt bättre. Ja jobbade uppe i Härjedalen med att ta reda på vindfällen åt en bekant, hade gratis boende i stuga och gratis fiske. Ähm
Åter till det gällde. Hans son bor och jobbar i Norge där jävlar anamma håller inte de på med krångel. Vibrerar något mer än 3 på skalan då måste arbetsgivaren betala minst en timme i rast. Efter 2 timmars arbete..
Åh va ja saknar den tiden. Kopparbergs 10.0 på kvällen och oftast grillat.
Och fiske i Ljusnan........
Så fick jag köra ut med en sprit nu Valtra N103 med en Moheda skogsvagn tvåspak. :grin:

Användarvisningsbild

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

Hodal  
#800798 Det här är trådnekro, men frågan blev inte besvarad och jag undrar detsamma: finns det bra handslåtterbalkar? Vilka?

Självklart är det bättre med traktordrivna verktyg, men det finns platser man inte kommer till med traktor, och knappt med fyrhjuling. Där vore en slåtterbalk lämplig. Röjsåg med snöre är bra på begränsade ytor, och inte heller lämpligt på känsliga ängar där stråna ska klippas av.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Avatar Fallback

Re: Vilket märke på motordriven slåtterbalk?

hfab  
#800836
Hodal skrev:Det här är trådnekro, men frågan blev inte besvarad och jag undrar detsamma: finns det bra handslåtterbalkar? Vilka?

Självklart är det bättre med traktordrivna verktyg, men det finns platser man inte kommer till med traktor, och knappt med fyrhjuling. Där vore en slåtterbalk lämplig. Röjsåg med snöre är bra på begränsade ytor, och inte heller lämpligt på känsliga ängar där stråna ska klippas av.

Någon som har erfarenhet att dela med sig av?

Leta efter en slåtterbalk med riktiga sumpfingrar.
https://www.byggshop.se/utomhus/tradgar ... /p-1750470

Länkar till den billigaste jag skulle kunna tänka mig att köpa.

Googla en stund efter radiostyrd slåtterbalk.
Det finns riktigt fina grejer om man vill betala lite mer 😉

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).