Inomgårdsmaskiner

Köpa robotgräsklippare 2018

6 inlägg 13248 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Köpa robotgräsklippare 2018

Hansknutsson  
#508003 Hej alla!

Fick fantastisk hjälp här vid maskininköp sist. Svinnöjd! Tänkte att jag provar igen. Har behov av en självgående gräsklippare i sommarstugans gräsplätt - cirkus 800m2. Har frågat runt lite och blivit tipsad att gå på husqvarna eller gardena. Sneglat lite på iMow också... Vilken av t.ex. dessa robotgräsklippare kan ngn med egen erfarenhet rekommendera??



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Köpa robotgräsklippare 2018

nattuggla86  
#508022 Jag har själv en husqvarna och mamma likaså. Mammas har gått 4 säsonger och min 1.

Ingen av dom har någonsin krånglat efter installation. Jag sätter ut på våren, höjer ett hack mot året innan, sänker tillbaka igen efter nån vecka och sen plockar jag in på hösten. Bytt knivar ett fåtal gånger och det är superfina mattor.

Torkar av det värsta av gräs o damm innan vinterförvaring och sen laddar jag nån gång då och då under vintern.

För mig är valet självklart, tycker dom andra fabrikaten ligger efter fortfarande.

Och dra över gräsmattan en gång eller två med krattan och ta kvistarna så håller knivarna i evigheter.

Användarvisningsbild

Re: Köpa robotgräsklippare 2018

totte  
#508072 Eftersom många problem med robotklippare verkar uppstå p g a dålig installation av slingorna så är väl det vettigaste att vända sig till en firma som har riktigt bra service. Och då landar du nog i de mera kända märkena, t ex Husqvarna. Gå alltså inte och köp nåt odefinierat märke på ett lågprisvaruhus, utan gå till en bra trädgårdsmaskinfirma. Enligt min åsikt.

Användarvisningsbild

Re: Köpa robotgräsklippare 2018

sundelius  
#508075 Supernöjd med min Viking iMow efter två säsonger
Bara går och går

Användarvisningsbild

Re: Köpa robotgräsklippare 2018

Hansknutsson  
#508665 Tack för input! då är jag inne på rätt spår! Hq är ju drömmen såklart, men kräver ju lite budget. Får nog blir en Gardena eller en iMow. Tycker mig förstått att det är Stihl bakom imow numera. Känns ju inte som några gröngölingar på marknaden heller direkt

Installerade ni den själva eller via en firma?
Behöver man verkligen fräsa ner begränsningskabel eller kan man typ spika/märla dit den? Känns som både nackdel och fördel med båda. enklare o flytta och korrigera om den ligger ovanpå marken, men svårare och vertikalskära/sköta mattan då såklart (inte så ofta jag är ute och räfsar etc iofs :wink: )

   TS
Avatar Fallback

Re: Köpa robotgräsklippare 2018

ÅsaNisse  
#508731 Tror det viktigaste är vilken service du får på orten av det fabrikat du väljer. Det är ganska markerande i omgivningarna om man kollar runt på de maskiner som finns tidigare. Så är det ju med det mesta.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).