Inomgårdsmaskiner

Hållbarhet olja

7 inlägg 4408 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hållbarhet olja

Meonlyster  
#498918 Hur ska man resonera kring oljan i småmaskiner? Tänker i första hand på min bensindrivna vedklyv men överlag är det väl samma med andra små bensinmotorer.
Man brukar ju säga att man ska byta olja varje år i maskinerna. Men är det nån gammal rekommendation? Gäller samma sak om maskinen används ca 20h år? Vad förstör oljan i motorn men inte i oljedunken? Är inte dagens moderna oljor hållbarare? Finns otaliga tankar om detta men hur ska man resonera och varför?



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hållbarhet olja

jannee  
#498926 Tror inte att oljan är problemet utan i stället eventuell kondens. Är väl risken för kondens som gör att man bör byta olja med jämna intervaller trots liten användning.
Befinner sig maskinen i ett utrymme där risken för kondens är obefintlig finns ingen orsak att byta olja titt som tätt.

Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet olja

totte  
#499025 När motorn körs så bildas det en hel del biprodukter inne i den, syror, koks, sot och andra otrevligheter. Dessa fångas upp av oljan och det är det plus kondens, som nämnts, som man vill bli av med. Men jag skulle nog säga att en motor som kanske körs några tiotal timmar om året behöver du inte byta olja på varje år, vartannat räcker väl. Men under förutsättning att du använder olja av bra kvalitet, helst helsyntet.

Olja annars håller länge, tänk t ex på vanliga växellådor där man nästan aldrig byter olja.

Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet olja

Meonlyster  
#499113 Men blir det så mycket kondens i en liten motor fast den står ute under tak? Är inte den mängden ganska obefintlig för oljans hållbarehet? När motorn blir varm, försvinner kondensen då? Eller blandas den in i oljan och siktas först igen när motorn kallnat?
Det är väl biprodukterna som gör oljan svart. Har en svart olja överlag sämre smörjegenskaper?

   TS
Avatar Fallback

Re: Hållbarhet olja

ulfgustav  
#499120 I småmaskiner har du inget filter, oljevolymen är rätt liten så det är inte den stora kostnaden att byta. I mina tidigare jobb där jag haft kontakt med stora maskiner, bla skogsmaskiner har jag sett både ett och annat där man velat spara, men jag har också sett många kostsamma haverier på grund av denna dumsnålhet. Ok det var lite utanför din fråga. En svart olja är ju ett tecken på att den innehåller föroreningar, i en äldre motor så sitter det ju avlagringar i kanaler så vid oljebyte i en sådan så blir den nya oljan fortare svart än om det vore en helt ny motor

Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet olja

totte  
#499142 Det svarta är huvudsakligen sot, det förkommer rätt rikligt i småmotorer. I synnerhet i äldre sidventilmotorer med ganska dålig förbränning blir oljan svart mycket fort. Sotet är inte särskilt skadligt för motorn, så oljans färg är ingen pålitlig indikator.

En motor som körs mycket skall givetvis bytas olja på, ibland mer än varje år. Men en som går mycket få timmar finns ingen anledning att byta på bara för att det gått ett kalenderår.

Användarvisningsbild

Re: Hållbarhet olja

Skäribo  
#499155 Oljan är en färskvaruprodukt. Normalt räknar man att den skall klara av ca 5 år av drift innan additiven börjar försvinna och mattas av. Det är additiven som håller din motor ren och ser till att det inte bildas sotpartiklar inne i motorn, oljefiltret plockar sedan bort partiklarna. Additiven skall hålla sotpartiklar och övriga förbränningsrester jämnt fördelade inom oljan. Är oljan mättad eller additiven förbrukade börjar oljan fälla ut sot och övriga partiklar vilket man inte vill. Varför det är noga med att inte få kondens i oljan är pga att många additiv är vattenlösliga och oljan tappar då sina egenskaper.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).