Inomgårdsmaskiner

Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

105 inlägg 45242 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493634 Finns det något på mekonomen som är liknande? Har bara det här omkring..

   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#493635
Nylen skrev:Ser detta rätt ut?
Ska dom vara böjd?


Nej, den impellern är ganska illa åtgången. Så här skall en frisk impeller se ut:

1516841045_080920_09a.jpg


Som du ser är spetsen böjd framåt, man ser samma böj på din men sen är dina vingar vikta bakåt. Tycks ha fått rejält med stryk. Det är främsta orsaken till den usla kastlängden tror jag.

Sen är det helt rätt som axwell säger, lackering och vaxning bättrar på det rätt mycket.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#493636
Nylen skrev:Finns det något på mekonomen som är liknande? Har bara det här omkring..


Hammarlack funkar bra.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493637 Okej..
De va illa.. :(( då måste den fixas, är det mkt jobb att få lös impellern?

Går det att få tag i en ny/fin beggad här i sverige nånstans?
Går kanske att laga med lite plåt o svets men vore skönt att hitta en bättre beggad.

Sen ska man juh veta vilken som passar osv :-o , kanske är samma på alla med 32" intag? :roll:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493645 Vi har juh iofs en målarfirma på vägen hem, dom kanske har rätt sorts färg.
Är uretanalkydlack det bästa att måla med?

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Blondin 750  
#493647 Jag renoverade impellern på min grannes slunga (samma som din) för några år sedan och det blev en enorm skillnad i kastlängd, från att snön i princip landade bredvid slungan till att den skickade iväg den 8-9m.
Tänk på att balansera och viktjustera vingarna.

Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

axwell  
#493663 Jag är inte längre speciellt förtjust i hammarlack, perfekt för stunden men värdelöst på lång sikt.
Det blir sen en svår utmaning att måla om både med lackfärg och ny hammarlack eftersom hammarlacken innehåller silikon.

Sen du har fixat impellern kan du öka kastlängden ytterligare genom att täta turbinen med "gummiflärpar" på impellerskovlarna.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493666 Med andra ord ska det vara uretanalkydlack om jag ska vara seriös??

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

axwell  
#493669
Nylen skrev:Med andra ord ska det vara uretanalkydlack om jag ska vara seriös??


Ja men även andra lackfärger för utomhusbruk duger.
Den jag på senare år har använt mest är Biltemas men även andra helblanka (skala 90).

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493689 Okej :-BD

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493691 Jag lär väl ska grunda oxå? Vanlig stålgrund?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#493700
Nylen skrev:Okej..
De va illa.. :(( då måste den fixas, är det mkt jobb att få lös impellern?

Går det att få tag i en ny/fin beggad här i sverige nånstans?
Går kanske att laga med lite plåt o svets men vore skönt att hitta en bättre beggad.

Sen ska man juh veta vilken som passar osv :-o , kanske är samma på alla med 32" intag? :roll:


Du kan läsa mer om impellers här: https://gilsonsnowblowers.com//snowparts3.html. Finns två storlekar, 12 tum och 10 1/2 tum, den senare bör vara den som passar i din. Nog svårt att hitta en sån här i landet och det är inte direkt billigt att få hit från USA skulle jag gissa, förutom att den kostar $195. Skall vara om du kan hitta en donatormaskin, typ en med kraschad motor men i bra skick annars.

Skära av ändarna, svetsa fast dom i rätt vinkel, och så svetsa på en förstärkning på baksidan är vad jag skulle göra.

Hursom helst så måste maskinen delas. Lossa slungan från växelhuset först och loss med remskivan. Sen är det lagret som har en excenterkrage med stoppskruv som skall lossas. Så tar man loss lagren till skruven och sen kan hela enheten tas ut ur kåpan. Impellern sitter ofta fruktansvärt hårt på axeln, skall den svetsas är det lika bra att låta den sitta kvar.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493703 Okej, ja det lär bli sån operation av hon. Finns det lager att få tag i? Är väl lika bra att byta dom, lär väl pajja då det demonteras

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

Nylen  
#493734
1516893478_img_6563.jpg


Nu har jag inhandlat grundfärg (rostskydd) och slät lack som är liknande den från biltema, tydligen många som lackat skopor, slungor etc med denna. Oxå blire rött o fint :)

Tanken nu är att måla på grund o slipa, måla, slipa tills det är slätt (kom fram många gropar efter blästern) sen blir det lack några lager.

Ska även ut o börja riva isär slungan, laga impellern o lacka upp henne :)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga Gilson Örje 10hk Fel på deivning.

totte  
#493756
Nylen skrev:Okej, ja det lär bli sån operation av hon. Finns det lager att få tag i? Är väl lika bra att byta dom, lär väl pajja då det demonteras


Lager finns. Kommer nu inte ihåg numret mer än att det är ett s. k. "Y-lager" från SKF. Bra ställe att köpa är t ex: https://simplybearings.co.uk/shop/p1901 ... _info.html OBS! inte rätt diameter, bara exempel på typen!

Har glömt vad diametern är, du får mäta din axel och notera att det är en tumdimension. Är i alla fall ett där numret börjar med "YET" för SKFvarianten.

Finns också hos t ex Momentum-tools som har återförsäljare på många ställen.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).