Inomgårdsmaskiner

Gilson Jordfräs - reservdelar

8 inlägg 12996 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Gilson Jordfräs - reservdelar

sparcraft73  
#452309 Hej, jag har fått tag på en gammal Gilson Jordfräs som är i OK skick med undantag av de två remskivor som driver hjul resp gräsaggregat. Dessa är gjorda i plåt och har rostat sönder.

Är det någon som vet vart man kan få tag på reservdelar till en Gilson jordfräs eller kanske har ngn reservdelsmaskin som jag skulle kunna
få köpa? En maskin av samma typ som min ser ni nedan.

Tack på förhand!

1493063916_gilsonjordfras.jpg




   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Gilson Jordfräs - reservdelar

JensSkoog  
#452321 Hej @ sparcraft73
När det står Gilson på något, så ropar man på @Totte :grin:

Avatar Fallback

Re: Gilson Jordfräs - reservdelar

axwell  
#452354
JensSkoog skrev:När det står Gilson på något, så ropar man på @Totte :grin:


@totte är forumets guru på Gilsonprylar, främst snöslungor. Ja allt annat också. :-bd

Användarvisningsbild

Re: Gilson Jordfräs - reservdelar

totte  
#452372 Hehe, kanske det, men tyvärr det inte mycket för att få tag på reservdelar. Det är väl bara att försöka leta på blocket och alla andra ställen för att få tag på begagnade delar.

Det är inte möjligt att svetsa och laga remskivorna?

Avatar Fallback

Re: Gilson Jordfräs - reservdelar

sparcraft73  
#452418 Hej Totte, jag har funderat på om jag skulle kunna få till remskivorna på något sätt. Den stora som är till drivning av hjulen har inget kilspår utan har en "platt kanal" så den borde man kunna få till på något sätt. Anledningen till att jag vill få igång maskinen är att den är i så bra format. Alla andra med bakmonterat aggregat är så stora. Jag har annonserat på blocket efter en resevdelsmaskin men tyvärr inget napp ännu. Får fortsätta att hålla utkik. Vad tror du förresten om att försöka hitta en skiva till tex en MTD, kan det vara en väg framåt eller är det special för varje fabrikat?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Gilson Jordfräs - reservdelar

JensSkoog  
#452437 Jag skulle väl tagit med det som är kvar av skivorna och kollat lite runt. Remskivor är ju standard på mycket, och om du träffer rätta killen på någon maskinaffär så finns chansen att du kan hitta något som passar.

Avatar Fallback

Re: Gilson Jordfräs - reservdelar

JOLOF  
#452445 Vi har väl refererat till Gilson-gurun Pete Boilard förut.
Han har en sida om "rototillers": https://gilsonsnowblowers.com//snowtillers.html
Det är väl jordfräsar?
Pete brukar kunna trolla fram det mesta i Gilsonväg.

Användarvisningsbild

Re: Gilson Jordfräs - reservdelar

totte  
#452488
sparcraft73 skrev:Hej Totte, jag har funderat på om jag skulle kunna få till remskivorna på något sätt. Den stora som är till drivning av hjulen har inget kilspår utan har en "platt kanal" så den borde man kunna få till på något sätt. Anledningen till att jag vill få igång maskinen är att den är i så bra format. Alla andra med bakmonterat aggregat är så stora. Jag har annonserat på blocket efter en resevdelsmaskin men tyvärr inget napp ännu. Får fortsätta att hålla utkik. Vad tror du förresten om att försöka hitta en skiva till tex en MTD, kan det vara en väg framåt eller är det special för varje fabrikat?


Det vore ju synd och skam om en maskin som ser så bra ut skulle bli skrot för ett par remskivors skull. Kan du fixa några tydliga foton på skivorna så man kan bedöma dom lite.

Sen spelar det ju ingen roll om du hittar remskivor till nåt annat fabrikat, om det är rätt diameter och det går på nåt sätt att få dom fast på respektive axel.

Kollade på sidan som JOLOF länkade till, verkar tyvärr inte finnas remskivor. Men det kan ju vara värt att maila Pete och höra om det finns nåt att få fram.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).