Inomgårdsmaskiner

Pang i motorn

12 inlägg 7554 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Pang i motorn

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449735 Det hörs en kraftig smäll ibland när jag försöker starta motorn (11 hk Robin). Vad indikerar det, motorrenovering eller??
Påminner lite om smällarna från farsans gamla röda HD med sidovagn i nedförsbackarna. Men det kanske har en annan förklaring.



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Pang i motorn

rokon  
#449738 Sådana smällar brukar indikera för låg tändförställning. Absolut inget större fel utan går att justera, men du får väl kolla din manual för motorn, eller ringa Subaru-Robin för vidare information om det behövs

Avatar Fallback

Re: Pang i motorn

Ferguson system  
#449741 Har du noe mer informasjon? Kommer lyden fra eksosen, eller er lyden mekanisk? Har det skjedd nylig, eller pågått over lengre tid? Tilstand på olje, luftfilter og forgasser?

Hvis den har stått lenge, så kan en ventil ha satt seg. Smellet fra HD til faren din skyldes ettertenning i eksosen (for mye bensin).

Avatar Fallback

Re: Pang i motorn

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449769 Tändspolen har jag ställt in på millimetern och den är ganska ny. Luftfiltret borde jag göra rent eller skaffa nytt.
Förgasaren rengjorde jag med ultraljud senast i vintras.
Smällen kommer från avgasröret och kan ibland nästan låta som ett gevärsskott men oftast är det bara som en handklappning.
Tror jag börjar med att rengöra luftfiltret och byta tändstift.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pang i motorn

ulfgustav  
#449772 Sannolikt så är det tändförställningen, kolla manual och justera om det behövs.

Avatar Fallback

Re: Pang i motorn

jannee  
#449782 Typiskt tändningsfel. I min ungdom framkallade man under färd dessa avgasknallar genom att vrida av tändningen, pumpa på gasen för att senare återigen vrida på tändningen. Kunde bli riktigt härliga smällar, ibland flög hela avgassystemet åt he''te :grin:

Användarvisningsbild

Re: Pang i motorn

totte  
#449786 För sen tändning är grundtipset. Fast du sa ju att du ställt in den, men betydde det att du har kollat förtändningen?

Annars kan dålig förbränning och lite för fet blandning ställa till det, oförbränd soppa åker ut i avgassystemet och sen när den tänds av en flamma lite senare så smäller det, ibland utav bara attan. Så att börja med luftfilter och tändstift är helt rätt.

Om inget hjälper så finns risken att du har en läckande avgsventil. Kolla att det finns ventilspel.

Avatar Fallback

Re: Pang i motorn

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449788 Det enda jag kan ställa in ang. tändningen är avståndet mellan tändspolen och magneten, ca 0.4 mm.För fet blandning kan det inte vara, motorn går på 95oktan.
För att kolla ventilspelen behöver jag rota mer i motorn än jag vågar mig på, men man det är aldrig fel att testa.

   TS
Avatar Fallback

Re: Pang i motorn

axwell  
#449846
lfq skrev:.För fet blandning kan det inte vara, motorn går på 95oktan.


Något missförstånd, eller jag som missförstår ? :roll:

Användarvisningsbild

Re: Pang i motorn

totte  
#449859
axwell skrev:
lfq skrev:.För fet blandning kan det inte vara, motorn går på 95oktan.


Något missförstånd, eller jag som missförstår ? :roll:


Tror det är ett missförstånd ja. För fet bränsleluftblandning handlar det om, dvs för mycket bensin i förhållande till luft. Har alltså inget att göra med oljeblandat för tvåtakt.

Avatar Fallback

Re: Pang i motorn

lfq  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#449868 Ja klart missförstånd, jag är inte så hemma i motorvokabulären. Lätt att förväxla när man kör både tvåtakt och fyrtakt och tretakt kör jag bara i valsen.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Pang i motorn

totte  
#449889 Vi som skriver om det borde alltid bekväma oss till att skriva ut "bränsleluftblandning", annars ligger feltolkningen mycket nära till. Du är inte direkt ensam kan jag säga.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).