Inomgårdsmaskiner

Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

60 inlägg 22113 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#637733 Totte ! Hur vet jag vilket membran som passar min förgasare? Hittar inget namn eller beteckning. Har förstås inte tagit loss den ännu :wink: . Är den enkel att demontera ? Två skruv in emot cylindern men ner mot tanken? Sitter med skruv ser jag - är det ngt jag skall tänka på ? Skall jag skruva loss locket ( typ din bild 1 m röd pil ) och sedan jfr vilken jag skall beställa ?
Glömde - har lagt in en fråga tidigare här - den startar inte , enbart med startgas . Finns gnista . Gick bra i höstas. Misstänker membran .

Trejon
Avatar Fallback

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

stranglefoot  
#637745 Luft, bränsle, kompression och gnista. Är allt det i ordning? Det borde väl sitta ett membran mellan tank och förgasare på den där? Dagens etanolblandade bensin är inte snäll mot membranen.

Edit: Ditt motornummer borde kunna vägleda dig till vilket membran som ska passa.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#637806 Membranet sitter som sagt under ett lock på förgasarhalsen med några skruvar. Viss försiktighet gäller, det sitter en fjäder och en liten metallring på den, mycket lätta att tappa bort. Du behöver inte ta loss förgasaren från motor eller från tank för att ta loss membranet.

Det bör vara del nr 270026, kolla här på Briggsparts om det ser ut så. http://www.briggsparts.se/grp/membran.php

Under förgasaren finns inget membran bara en packning. I tanken finns en liten kopp dit membranet pumpar upp bränsle från tanken och håller den fylld. Därifrån suger förgasaren sen på samma sätt som ur ett flottörhus.

1586887574_180216_1.jpg


Men om den gick bra senast men har stått sen i höstas kan man misstänka utfällningar och/eller vatten i bensinen. Börja med att tömma ut gammal soppa och fyll på ny färsk bensin. Hjälper det inte så kolla membranet. Hjälper inte det heller så får du skruva loss förgasaren. Två skruvar mot cylinern som sagt och en som håller tanken längst ned på plåten under den. Sen några stycken som håller förgasaren mot tanken. Finns silar som kan behöva rengöras.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#637848 Stort TACK för ditt svar, ditt engagemang värmer . Ok skall tömma o suga ren tanken först. Membramlocket sitter så trångt så säkrast är nog demont förgasaren även om oxå den sitter trångt till under en värmeplåt och strömemhet. Har enbart använt vanlig bensin skall nu gå över till alkylatbensin . Gjorde detta på mitt motorsåg för några år sedan vilken positiv skillnad. 2T förstås. Återkommer med respons.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#637856 Byt inte till alkylat utan att först göra ren tank och förgasare ordentligt. Alkylaten har en förmåga att lösa upp hartsbeläggningar och annat i tank och kanaler och sen blir det tvärstopp i silar och munstycken. Fråga mig inte hur jag vet :cool:

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#637913 Tack , jag köpte ny bensin. Det var skillnad på färg . Tömde ur röd, brun bensin torkade rent hyfsat, fyllde på en liten skvätt ny - skakade om och tappade ur allt. Tanken blev jättefin inuti. Så j-la dumt av mig att tro den skulle gå på sån skit. Minns nu att den gick konstigt i höstas när jag i princip var klar. MEN den orkar inte gå. Tog ut skruv m fjäder, torka ren, blåste m slang i hålet från mun, skruva ut ett varv , testa även 1.5 varv ut. Den gör lite tändning full chock men dör direkt. Prova lite bensin tändstiftshål, går bara lite -dör. Får den stå en stund gör den ett tändning-dör. Tycker du inte att demont förgasare, byter membran, gör rent där jag kan, sitter kanske nån sil ? Fattar nu vad röret från andra sidan är = oljeröken går därifrån in i förgasaren. Är det nån idé att demont den avlånga plåten -göra rent t.ex eller ngt? Strunta i den ? Verkar som bensin inte kommer till , lustigt den gör ett tändning när den stått lite? Tändstift rent ingen söt inte blött.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#637915 Glömde , motorn 130902 , tillverkad 751216 , typ 0414 01. M a o lite yngre än vad jag gissade. 10 år....haha

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#637972 Jo,efter vad du beskiver så bör du ta loss förgasaren och göra rent silarna, kolla membranet och få förgasaren ren. Gojan i tanken har troligen satt igen silarna. Verkar som det är såpass tätt att det kan komma fram lite bensin, bara så den har att tända till på men sen får den inte nog för att gå. Så som sagt, grundlig utrensing är nog receptet.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#637993 😀 STORT tack för din hjälp och alla svar på dumma frågor. Fick gräva m grep i potatislandet och fick satt så nu är det eg inte bråttom längre. Behöver jag kolla oljeröret till förgasaren? Och bskom den plåten? Är det når jag behöver passa upp med?

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#638131 Ja, det sitter ett avlångt plåtlock under förgasar och ljuddämparöppningarna. Antar att du menar det och röret som går därifrån till förgasarens ytterdel. Det röret är vevhusventilationen och det behöver du normalt inte röra. Bakom locket finns ventilskaften och där kan man kolla ventilspelet.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#638150 Misstänkte detta. Är just nu klar membramet var det hål i och väldigt buckligt. Fick tag i nytt hos cykelhand. Fick dock inte upp sugröret från tanken gick inte igenom hålet ! Så jag hade nog kunnat bytt membran UTAN demont förgasaren men nu är det rent om å andra sidan. Tack för all hjälp!

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#638561 Nähä krånglar ändå, nåt fel har jag gjort? Startar lätt som sjutton - ett halvdrag räcker. MEN sen efter några sekunder vill han störtrusa och dör. Nån gång har t o m snör-Hjulet , som man startar motorn med, gjort ifrån sig skrik och liksom drar åt sig ändkulan. OK har ju haft loss den kåpan men inte rört eller smörja ngt. Har haft loss tomgångsskruven tidigare gjort rent , behövdes inte var en vass spets, och sen skruvat ut den ett varv. Testat m 1.5 varv ingen större skillnad tyckte jag. Varför rusar den så ? Här gjort rent luftfilter ordentligt för första gång. Tvättat i brickbord sköljt ordentligt, torkat ordentligt + torkat i solen helt torr + oljat in den lite lätt. För lite? Tog foto på regulator fjädrar så att dom kom på samma plats och i rätt hål. Armen går lätt . Kan inte fatta vad jag gjort med den ?

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#638586 Mer info. Tog bort luftfilter o tomgångsskruven - blåste m munnen så hårt jag orkade. Skruva in tomgångsskruven o blåste igen , hörde det bubbla i bensintsnken. Skruva ut 1,5 varv. Nu gick den bättre och riktigt länge. Tänkte blåsa m tryckluft men var? Ta bort tomgångsskruven o blåsa där? Tänkte t o m demont nya membramet och blåsa där , finns väl två små hål bakom dom hslvrunda flikarna ? Eller räcker det med enbart blåsa i luftfilerhalsen + hålla för m handen? Såg tyvärr att det läcker lite bensin mellan förgasaren o tanken vid ena långsidan. Viktigt? Vid ett JA fr dig får jag chansa med pkn sötningsmedel. Går inte att få dit ny pkn eftersom jag inte fick upp långa bensinpriset som gick ner t botten. Det lilla röret som gick till en kopp var helt ren vid dess filter. Såg att det skall en pkn vid luftrenare mot färg.halsen trots att där sitter en gummifals.

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

totte  
#638589 Den får inte fram bensin som den skall. Rusar gör en motor när bränsle/luftblandningen blir för mager. Kan inte svara på vad, men nånstans i kedjan från silen nere i tanken fram till munstycket i förgasaren är det något som hindrar soppan från att komma fram i tillräcklig mängd. Stälskruven är inte tomgångsskruv, den är grundinställning för alltihop. Kollade just på min jordfräs, den är ställd 1,5 varv ut så det bör funka som grundinställning.

Startapparaten: Någonstans i linhjulet brukar det finnas det ett litet hål, genom vilket man kan trycka i litet olja till fjädern. Det är det underhåll som normalt behövs. Obs att startkopplingen på svänghjulet absolut inte skall smörjas.

Senaste inlägget kom nu: Använd t ex Permatex eller nåt sånt för att få tätt, spelar ingen roll för hur motorn går, men tätt bör det ju vara om inte annat för säkerheten. Jo det finns ju hål bakom membranet. Se också till att det är absolut rent där flikarna ligger an, så de tätar. Märk att den ena fliken tätar mot förgasarhuset, den andra upp mot locket. För säkerhet skull frågar jag, du har väl satt i fjädern och ringen bakom membranet korrekt?

Du kan blåsa med tryckluft i alla kanaler och hål, men ta bort membranet innan så du inte blåser sönder det. Att den gick lite bättre efter senaste blåsningen indikerar att det är igensatt,

Användarvisningsbild

Re: Snöslunga antik gilson 5hk startar ej

Lennart50  
#638595 Du är hopplöst duktig ! Och snabb! En lördag ! Jo var jätte jätte noggrann när jag bytte membran så fjäder o pkn ligger rätt, var ju t o m ett spår i pkn som styrde/träffade fjädern. OK i övrigt - då var mina tankegång rätt i mitt resonemang. Tack återigen. Lennart

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).