lör 18 apr 2020, 16:55#638589
Den får inte fram bensin som den skall. Rusar gör en motor när bränsle/luftblandningen blir för mager. Kan inte svara på vad, men nånstans i kedjan från silen nere i tanken fram till munstycket i förgasaren är det något som hindrar soppan från att komma fram i tillräcklig mängd. Stälskruven är inte tomgångsskruv, den är grundinställning för alltihop. Kollade just på min jordfräs, den är ställd 1,5 varv ut så det bör funka som grundinställning.
Startapparaten: Någonstans i linhjulet brukar det finnas det ett litet hål, genom vilket man kan trycka i litet olja till fjädern. Det är det underhåll som normalt behövs. Obs att startkopplingen på svänghjulet absolut inte skall smörjas.
Senaste inlägget kom nu: Använd t ex Permatex eller nåt sånt för att få tätt, spelar ingen roll för hur motorn går, men tätt bör det ju vara om inte annat för säkerheten. Jo det finns ju hål bakom membranet. Se också till att det är absolut rent där flikarna ligger an, så de tätar. Märk att den ena fliken tätar mot förgasarhuset, den andra upp mot locket. För säkerhet skull frågar jag, du har väl satt i fjädern och ringen bakom membranet korrekt?
Du kan blåsa med tryckluft i alla kanaler och hål, men ta bort membranet innan så du inte blåser sönder det. Att den gick lite bättre efter senaste blåsningen indikerar att det är igensatt,
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)