Inomgårdsmaskiner

Snöblad till frontlastaren

40 inlägg 44768 visningar 9 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Hema  
#364647
stegmaster skrev:
Hema skrev:Kan du köra vikplogen så att du får den som en diagonalplog, först helvinklad åt vänster och sedan vinkla över den helt till höger? Samt har du flytläge på hydraularmarna bak?


Du menar att kunna vinkla både bladen samtidig va??
Det var så egentlig, men då får man ha en egen boks(kolla i videon den jag skippadet) som man väljer funktion med.
Detta var för tungvint tyckte jag (svårt att hitta denna boksen med sin brytare i mörket), så jag skippadet den och koppladet alt til knapperna til 3dj och 4dj funktion på lasterspaken.
Då kan man köra alt från lasterspaken, utan att flytta handen, dock får man köra höger och vänster blad var för sig.
Men det går bra, er inte så mycket man ställer på detta trots alt.

Tja, det er flyt på dragarmerna på så vis at dom inte kan trycka neråt.
Så jag slipper ner hydraularmerna så langt dom går, sen justeras höjden på bladet med den hydrauliska drågstången.

Precis, oki doki. Mest nyfiken.

Trejon
Avatar Fallback

Re: Sv: Snöblad till frontlastaren

Volundsmed  
#364661
stegmaster skrev:Tror knappast at det bladet det länkas til tar slut på någon lastare av normal storlek(typ ålö 940/960), då det såg riktig klent ut. Så min gissing er at bladet kommer ta slut före lastaren.
Verkar ju nara nåt Kinatillverkart. då det finns flera sånna som ser nästan lika ut, bara med annan färg.
Största problemet med att ha den i lastern, er att den inter verka ha flyt vara sig i horisontel eller vertikal riktning.

Själv har jag en V-plog i lastaren, med flyt i alla lägen, så den följar vägen ovasett hur traktoren/lasteren går i forhållandet til vägen.
Men visst ska man vara medveten om risken som finns med detta, men er man bekant och kör lugnt där man kör så tror jag det kommer funka.
Själv kör jag nästan bara på asfaltväger/uppfarter, så håller man sig bara på vägen, så er det lugnt. :smile:
Men lasterstöd er inte als dumt, har dock inte fått fatt i detta själv ennu.
Det har varit så lite snö här att jag knappast fått testat min, men nu vräkar snön ner, så blir nog en runde senare i natt.
Har v-plog framme och helhydrauliskt schaktblad bak.
En liten film då testade alla funktiner efter montering.
Endå näckdelen så jag sett så langt, er at eqvipasjen blir lång, dessutan kommer v-plogen langt fram, så när man ska rundt krappa hörn, så vil inte riktig bladet och traktoren spora ihop.






Vad heter bladet du har bak? Är det lyft armarna som tiltar det i sidled eller sitter det som en svängkrans på draget? [WHITE SMILING FACE]

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

loppan  
#364665 Om du kör så lite så funkar en bred snöskopa alldeles utmärkt att ha i lastaren med skogskärra bak.
Det är massor av bönner inklusive jag som fusksnöplogar på detta vis,det är lite snällare än ett blad.
Någon gång varje vinter så åker du på att ta av kärran och sätta på bladet och då får du åka och finputsa då skopan är lite nödlösning.
Nackdelen med att dra en skopbotten med backen är att det blir isigare jämfört ett dragande stål som är på bladet.
Skaffa en skopa lika bred som traktorn,den har du nytta av året runt.

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

axwell  
#364670 Re: Snöblad till frontlastaren #364536
Hema - Öster om västra Västra Götaland - Igår, 22:20


Slurfi skrev:
Spetsplog är inget skoj att köra med, det blir så smalt och man får gnida som en tok
i vägskäl osv. Den är dock trevlig när man öppnar skogsvägar.


Spetsplog i kombination med sidoplogblad då? Fast vikplog är nog då att föredra.
@axwell hur har det gått med planeran på en sidoplog?


@Hema, hur får man till ditt nick så att ett mail "du har blivit omnämnd" skickas ?

Du har nog bättre minne än jag, har jag avslöjat det innan alla patenthandlingar är klara :?: :mrgreen: :mrgreen:

Jag har passerat fas 1, dvs bestämt vad vad som kan återanvändas för att få till ett lämpligt blad. Det blir ett tveeggat 22 cm lågt, 130 cm långt från ett stålrör med 16 cm diameter.

Fas 2, Fyrkantsrören 80*40 med midja är klar.

Återstår, mildare väder för att kunna hantera div verktyg utomhus, vågar inte svetsa inne i kallgaraget.
Funderar lite på vilket av tillgängligt mtrl. som blir bäst för att förstyva bladet.
Sen skall det primas, målas och behandlas med silikonvax.

Om allting går som beräknat så ökar inte bredden på ekipaget förrän vingen "fjärrstyrs" till något av två aktiva lägen. [-(

Den här skall inte snöröja plana landsvägar, snarare vingla fram mellan träd och stubbar i skogen, till nöds röja fram ett avlägg.
Det måste vara enkelt att lyfta hela anordningen minst 1-2 meter vid fastkörning och backning i besvärliga lägen.

Just nu bara 15 cm snö så det finns ingenting att testa på, fast mer dräller ner dom närmast dagarna.

Användarvisningsbild

Re: Sv: Snöblad till frontlastaren

stegmaster  
#364681
Volundsmed skrev:



Vad heter bladet du har bak? Är det lyft armarna som tiltar det i sidled eller sitter det som en svängkrans på draget? [WHITE SMILING FACE]

Bladet er et Lilleseth 250cm. Om du menar vridningen av bladet upp/ner, så har jag en hydraulisk lyftlank til ena dragarmen.




Slurfi skrev:
stegmaster skrev:Endå näckdelen så jag sett så langt, er at eqvipasjen blir lång, dessutan kommer v-plogen langt fram, så när man ska rundt krappa hörn, så vil inte riktig bladet och traktoren spora ihop.

Jo precis, då önskar man sig en midjestyrd maskin.


He, he Jo det finns alltid något att önska. :smile:
Har 2 krappa hörn, nästan 90grader svingar på 3m väg i snösvängen, så där er det faktisk et lite problem. :???:
V-plogen er en 270cm, så den er ju betydlig bredare enn traktoren oavsett läge,
Men med schaktbladet er det inget problem, då man kan lägga bommen ut åt höger.
Brukar köra med det ca 50cm offset, så det går 30cm utanför bakdäcket på traktoren.

Användarvisningsbild

Re: Snöblad till frontlastaren

Zixten  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#364702
loppan skrev:Om du kör så lite så funkar en bred snöskopa alldeles utmärkt att ha i lastaren med skogskärra bak.
Det är massor av bönner inklusive jag som fusksnöplogar på detta vis,det är lite snällare än ett blad.
.


Jag har en sådan skopa, och det går faktiskt riktigt bra att skotta av gården utan att koppla loss kärran, gäller bara att komma ihåg att man har kärran med sig när man skall backa. :roll:
Men att skotta skogsvägen med skopan vill jag nog inte göra.
För övrigt förstår jag inte varför skopan skulle vara skonsammare än ett blad, bladet är ju fjäderbelastat och viker sig om man hittar en sten, skopan viker sig inte...

   TS
Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Hema  
#364707
Zixten skrev:
loppan skrev:Om du kör så lite så funkar en bred snöskopa alldeles utmärkt att ha i lastaren med skogskärra bak.
Det är massor av bönner inklusive jag som fusksnöplogar på detta vis,det är lite snällare än ett blad.
.


Jag har en sådan skopa, och det går faktiskt riktigt bra att skotta av gården utan att koppla loss kärran, gäller bara att komma ihåg att man har kärran med sig när man skall backa. :roll:
Men att skotta skogsvägen med skopan vill jag nog inte göra.
För övrigt förstår jag inte varför skopan skulle vara skonsammare än ett blad, bladet är ju fjäderbelastat och viker sig om man hittar en sten, skopan viker sig inte...

Visst det finns risker med skopa också, men risken minskas något då geometrin ger att skopdjupet förtjuter punkbelastningen inåt, jämfört mot ett blad. Men här kan det faktisk vara som så att ett fjäderbelastat blad kompenserar för det och mer där till. Jag hade nog faktiskt kört försiktigt (makligt tempo) med fjäderbelastat blad, då det torde va lättare att få till ett bättre plogresultat.
Men jag kan inte ge några garantier. Jag låter mig gärna bli emotsagd.

Bonden som plogar vår väg kör väldigt långsamt, visst han har en gammal traktor att ploga med, men grejerna verkar hålla för honom. Han kör dock med ett mekaniskt svängbartblad, så det svänger han typ aldrig med. plogen sitter med dragbom/tryckbom eller vad det nu heter under traktorn. Med de förutsättningar som han kör med så blir det bra, men nog kliar det alltid att införskaffa något bättre, men det finns ingen ekonomi till det.

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

Hema  
#364710
axwell skrev:Re: Snöblad till frontlastaren #364536
Hema - Öster om västra Västra Götaland - Igår, 22:20


Slurfi skrev:
Spetsplog är inget skoj att köra med, det blir så smalt och man får gnida som en tok
i vägskäl osv. Den är dock trevlig när man öppnar skogsvägar.


Spetsplog i kombination med sidoplogblad då? Fast vikplog är nog då att föredra.
@axwell hur har det gått med planeran på en sidoplog?


@Hema, hur får man till ditt nick så att ett mail "du har blivit omnämnd" skickas ?

Du har nog bättre minne än jag, har jag avslöjat det innan alla patenthandlingar är klara :?: :mrgreen: :mrgreen:

Jag har passerat fas 1, dvs bestämt vad vad som kan återanvändas för att få till ett lämpligt blad. Det blir ett tveeggat 22 cm lågt, 130 cm långt från ett stålrör med 16 cm diameter.

Fas 2, Fyrkantsrören 80*40 med midja är klar.

Återstår, mildare väder för att kunna hantera div verktyg utomhus, vågar inte svetsa inne i kallgaraget.
Funderar lite på vilket av tillgängligt mtrl. som blir bäst för att förstyva bladet.
Sen skall det primas, målas och behandlas med silikonvax.

Om allting går som beräknat så ökar inte bredden på ekipaget förrän vingen "fjärrstyrs" till något av två aktiva lägen. [-(

Den här skall inte snöröja plana landsvägar, snarare vingla fram mellan träd och stubbar i skogen, till nöds röja fram ett avlägg.
Det måste vara enkelt att lyfta hela anordningen minst 1-2 meter vid fastkörning och backning i besvärliga lägen.

Just nu bara 15 cm snö så det finns ingenting att testa på, fast mer dräller ner dom närmast dagarna.

Kul att det verkar gå framåt! :)
Håller tummarna och hoppas på resultat framöver. Att omnämna någon gör du genom att skriva @ framför det användarnamnet som du vill uppmärksamma. Så när du skrev som du gjorde fick jag ett PM. Lycka till.

Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

axwell  
#486817 Inte direkt snöblad till frontlastaren, snarare tvärtom :mrgreen:

En reklamfinansierad film med Gunde, smart lösning till en "extra allt" traktor.


Avatar Fallback

Re: Snöblad till frontlastaren

D Brown  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#487013
1513773768_fg-250-fl-urklipp-kopiera_medium.jpg
Jag köpte ett blad från Fransgård för några år sedan. Jag har väldigt lite att ploga och tänkte väl att denna ynkedom skulle duga. Problemet med detta är att det inte har någon pendling, att det till viss del följer marken ändå beror på flex i lastaren. Liten "gårdsplogning" av uppfarter och liknande blir inte speciellt enkel, ofta är det något hörn som hugger i så bladet fälls framåt.
För två år sedan tillfrågades jag om att ploga vår 2 km grusväg då ordinarie plogare var sjukskriven, jag tänkte att det knappt skulle gå, men på "släta" vägen funkade det faktiskt skapligt. Betyget blir nog att jag ändå inte råder någon att köpa ett sådant blad, enda egentliga fördelen är att det går bra att få upp snön på höjden utan att behöva byta till skopa.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar