tis 29 dec 2015, 21:47#361030
Är från 1979 enligt
http://www.gilsonsnowblowers.com/gilson ... gistry.pdf , sid 15 hittar du 55188.
3-växlad riktig växellåda, ingen friktionsdrift. Enormt tålig och tuff maskin. Är den i hyggligt skick så är den nåt som tar sig igenom nästan vilka drivor som helst. Nackdelar: Lite tung och klumpig, man saknar också en växel mellan tvåan och trean.
Finns mycket att läsa om Gilson:
http://www.gilsonsnowblowers.com/Kolla om impellern känns stadig utan glapp i lagret, annars har du en lite knepig reparation för att byta lagret, som också kostar ett antal hundralappar. Känn också på inmatningsskruven så det inte känns som det är stort glapp i vinkelväxeln. Är den slut är det väldigt knepigt att få tag på delar.
Om den är körbar, testa att backen funkar och inte bara kastas ut, ett lite problem som kan finnas om lådan är illa hanterad. Går att åtgärda.
Grejor till motorn finns om det behövs. Har brytartändning. Är original från -79, ser du på motornumrets tredje siffergrupp som är just ÅÅÅÅMMDD...
Motorn är på 25 kubiktum = 409 cc. Lite större än de flesta gamla Gilson som är 13 eller 19 kubiktum. Den orkar det mesta.
Om jag inte hade en slunga skulle jag tveklöst bjuda en tusenlapp eller lite till om så behövs för den här om den är i gott skick.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)