Inomgårdsmaskiner

HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

14 inlägg 24249 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

ulfgustav  
#342093 Min högtryckstvätt Nilfisk C125.3 lade av igår när jag höll på att tvätta redskap.
Vad göra, tvätten är bara 4 år och inte mycket använd. Redan under garantitiden fick jag fel på den, men det löste sig på garantin
Har öppnat tvätten och kollat elanslutningar som verkar ok, men pumpen går inte, luktar inget bränt om motor.
Någon på forumet som har erfarenhet av liknande?
Känns tufft att köpa ny redan, min förra tvätt KEW höll i 18 år.



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

Hugin  
#342094 Påminner mig om motsvarande händelse för några år sedan. Den var helt död, då jag skulle ta den i bruk efter vinterförvaring. Surt, men bara att skaffa en ny ... ... som visade sig att inte heller den fungerade!

... Du har väl kollat "proppen" ...?

Användarvisningsbild

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

totte  
#342159 Har du kollat att brytaren är OK? Brukar väl finnas en tryckbrytare också som slår på när du öppnar munstycket. En rätt misstänkt grunka skulle jag gissa.

Anslut ett instrument till ingående och mät om det är kontakt ned till motoranslutningen. Om inte försök kolla före och efter de brytargrejor som finns i den.

Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

jannee  
#342164 Du kan väl idag knappt begära mer för 1500 kr och 4 år gammal tvätt, va glad att den inte gick sönder dagen EFTER att garantin gått ut. :mrgreen:
Kompisens Volvo motor rasade när bilen gått 10500 mil, reparationskostnad 73 tkr - försäkrad i LF = ingen ersättning.

Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

skogshasse  
#342169
ulfgustav skrev:Min högtryckstvätt Nilfisk C125.3 lade av igår när jag höll på att tvätta redskap.
Vad göra, tvätten är bara 4 år och inte mycket använd. Redan under garantitiden fick jag fel på den, men det löste sig på garantin
Har öppnat tvätten och kollat elanslutningar som verkar ok, men pumpen går inte, luktar inget bränt om motor.
Någon på forumet som har erfarenhet av liknande?
Känns tufft att köpa ny redan, min förra tvätt KEW höll i 18 år.


var har du köpt den och vad säger dom eftersom du har haft tidigare problem

Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

Elfving  
#342170 Nu verkar du ha ett elektriskt fel på den, men tyvärr är den knappast lönt att reparera.
Nästan alla tidigare "kvalitetstillverkare" (Nilfisk, Kärscher och vad de heter) har sedan ett antal år börjat med en konsument/hobby produktserie. Din tvätt är en sådan (ty vikt enligt google endast 9 kg)! 9 kg skvallrar om ett innanmäte i plast.

Pumphaveri hände mig i fjol med nåt blått plastrappel av tidigare erkänt kvalitetsmärke som var inköpt hos lågpriskedja. Jag blev galen och läste på lite om dessa fjäderlätta högtrycktvättar. De har pumphus i PLAST (!), ett slangpaket som påminner om en björkslana i smidighet och är av allmänt usel kvalitet. Det finns information på nätet om att dessa anses ha en förväntad livslängd hos konsument på 40 timmar. Helt enkelt en maskin som man använder till att rengöra ett villaträdäck och annat trädgårdsjobb. Då behöver den inte vara bättre!

Jag blev tvungen att inse fakta och skaffa en ny maskin. Jag kan rekommendera Kränzle:
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1410447
Den kostar mycket jämfört med plastmaskinerna, men det är som att jämföra en Stihl proffssåg med en Stiga hobbysåg (nu fick jag till det) :geek:

Min nya tvätt har följsam 15m slang på bra vinda, pumphus i metall och pumpen arbetar i oljebad med bytesintervall på 50 timmar. Denna är alltså tänkt att användas i seriös omfattning! Roterande munstycke samt ställbart "vanligt" munstycke följer med.
Vikten ligger på 31,5 kg.

Kärscher har alltid sålt gula maskiner, men sedan nåt år tillbaka är deras proffsserie grå för att markera skillnaden. Jag tror att de är på god väg att förstöra ryktet med dessa snikmaskiner!

Eller som Kränzle skriver någonstans i sin reklam, "Better perfect than cheap".

Användarvisningsbild

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

totte  
#342198 Efter att först en Kärcher och sen en Nilfisk, rätt dyr variant, gick åt fanders inom två år, så blev jag rent förb-d och åkte och köpte den billigaste usla lilla grunkan på Jula för 500 spänn. Än går den. Kanske inte att rekommendera, jag brukar gnälla över hur floden av billig smörja drar en massa onödiga resurser, men jag hade inte råd med nån Kränzle och om det nu ändå bara är skit så varför lägga tusenlappar på nåt som inte är bättre?

Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

ulfgustav  
#342215 Hej Elving mfl.
Jag håller med det är något elektriskt som felar, skall undersöka vidare.
Däremot så är pumphuset i metall så där ser det ju rejält ut.

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

Vardon  
#342216 Min erfarenhet är att det är mäta med instrument som verkligen gäller.

Börja i uttaget och se att du har riktig kräm där.
Sen får man följa sladdarna och mäta. Risken är väl att du hamnar i ett kretskort som sen inte vill skicka ut någon styrsignal till pumpen. Då får man kolla handtaget, och eventuella givare.

Ett alternativ kan ju vara att koppla in pumpen direkt och se om den hoppar igång då.

Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

Elfving  
#342287
totte skrev:Efter att först en Kärcher och sen en Nilfisk, rätt dyr variant, gick åt fanders inom två år, så blev jag rent förb-d och åkte och köpte den billigaste usla lilla grunkan på Jula för 500 spänn. Än går den. Kanske inte att rekommendera, jag brukar gnälla över hur floden av billig smörja drar en massa onödiga resurser, men jag hade inte råd med nån Kränzle och om det nu ändå bara är skit så varför lägga tusenlappar på nåt som inte är bättre?

Läs en gång till. Det är Kränzle du skall köpa!
Det är _inte_ någon billig smörja, snarare en av de få maskiner som marknadsförs idag och ger tillförlitlighet!

Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

Fredrik N  
#342312 Hej. Det är antagligen kondensatorn som hsr gått sönder.
Den där vita grejen som är kopplad med två sladar till motorn.
Kan kosta en hundring.

Användarvisningsbild

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

totte  
#342319
Elfving skrev:
totte skrev:Efter att först en Kärcher och sen en Nilfisk, rätt dyr variant, gick åt fanders inom två år, så blev jag rent förb-d och åkte och köpte den billigaste usla lilla grunkan på Jula för 500 spänn. Än går den. Kanske inte att rekommendera, jag brukar gnälla över hur floden av billig smörja drar en massa onödiga resurser, men jag hade inte råd med nån Kränzle och om det nu ändå bara är skit så varför lägga tusenlappar på nåt som inte är bättre?

Läs en gång till. Det är Kränzle du skall köpa!
Det är _inte_ någon billig smörja, snarare en av de få maskiner som marknadsförs idag och ger tillförlitlighet!


Ursäkta, dålig grammatik och en felsyftning av mig. Jag menade Nilfisk och Kärcher, som numera inte verkar vara bättre än Meec-tvättarna från Jula.

Avatar Fallback

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

ulfgustav  
#344122 Hej,
Jag lessnade på den gamla tvätten, köpte en Biltema tvätt, den funkar perfekt en liten anmärkning dock är att högtryksslangen är väldigt styv.
Min gamla tvätt blir vinterpyssel för att få igång såvida att inte någon här vill köpa den

   TS
Användarvisningsbild

Re: HÖGTRYCKSTVÄTTEN HAR LAGT AV

Vardon  
#344156
Fredrik N skrev:Hej. Det är antagligen kondensatorn som hsr gått sönder.
Den där vita grejen som är kopplad med två sladar till motorn.
Kan kosta en hundring.


Såg inte det, men är det en en-fas så är det nog väldigt bra att börja där. Brukar vara ganska enkelt att koppla loss den och mäta kapacistansen och se om den verkar vettig - annars byt den.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).