Inomgårdsmaskiner

Montera byggställning på griplastarvagn?

12 inlägg 8891 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Montera byggställning på griplastarvagn?

Pe_Er_79  
#326289 Det är en idé jag har. Och den ser ut ungefär så här: Plocka bort stakarna på vagnen och bulta fast några kraftiga träblock, montera ställningen på blocken och bulta fast den. När ställningen används så är ett stödben och kran i marken. Kanske ska montera en vikt på vagnens centrumbalk, för ökad stabilitet? Ställningen kommer inte att vara längre eller bredare än vagnen men troligen minst 10m hög. Syftet med detta är att få en mobil byggställning som smidigt och snabbt kan flyttas efter väggar och mellan olika väggar samt byggnader.
Verkar idén duglig? :wink:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

Qkeeper  
#326328 Det jag ser som ett litet problem är att om marken lutar säg 10cm/m där kärran står eller skall passera så blir lutningen på ställningen ganska mycket på 10m..

Fungerar i övrigt kanon för privat bruk så länge det är plan mark åtminstonde. Sett ställningar på kärror av värre slag och de verkar ju gått bra! ;) För yrkesmässigt bruk så ska man nog se upp då man snart inte får gå upp på ett tak eller en ställning utan å bygga ett nytt Fort Knox runt arbetsstället först..

Det viktigaste är väl att få vagnen nog tung i botten så de inte blir topp tungt och att du alltid lär behöva förankra i vägg om du ska ha den 10m hög då HAKI lr liknande fort blir rangligt om man inte förankrar när man bara har en sektion. Är kärran nog tung så välter det ju inte men är svårt att jobba på en ställning som far runt.

Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

Pe_Er_79  
#326347
Qkeeper skrev:Det jag ser som ett litet problem är att om marken lutar säg 10cm/m där kärran står eller skall passera så blir lutningen på ställningen ganska mycket på 10m..

Fungerar i övrigt kanon för privat bruk så länge det är plan mark åtminstonde. Sett ställningar på kärror av värre slag och de verkar ju gått bra! ;) För yrkesmässigt bruk så ska man nog se upp då man snart inte får gå upp på ett tak eller en ställning utan å bygga ett nytt Fort Knox runt arbetsstället först..

Det viktigaste är väl att få vagnen nog tung i botten så de inte blir topp tungt och att du alltid lär behöva förankra i vägg om du ska ha den 10m hög då HAKI lr liknande fort blir rangligt om man inte förankrar när man bara har en sektion. Är kärran nog tung så välter det ju inte men är svårt att jobba på en ställning som far runt.


Att ställningen lutar under transport, ser jag inte som ett stort problem så länge det inte välter. Men som sagt en extra vikt på vagnen är nog en god idé.
Däremot vore det fint om ställningen eller vagnen kunde kompensera för visst marklut.. Kanske om vagnen hade flera justerbara stödben..nån firma som säljer nåt dylikt?
När det gäller vagnen så har jag förresten gett upp tanken på griplastarvagnen, känns som att kranen bara skulle bli i vägen och skapa problem. Har en tippvagn på gården, får nog ta den i stället...
Hur brukar man förankra ställningar i vägg?

   TS
Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

Qkeeper  
#326357 Vet inte om de finns några färdiga lösningar faktiskt. De är väl dim lite större saxluftarna man får ha som inspiration kanske.

Man brukar använda en speciell sorts spännare för spiran där man spänner fast ett rundjärn som sedan sitter i en krok i väggen. Har man inga såna går de med spännband å krok också. att man har rundjärn är ju för att få stöd både in och ut spånnband eller liknande blir ju endast utåt om man inte sätter en regel eller nåt innanför innan man spänner.

Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

550  
#326471 Blir det inte svårt att komma intill, eller på rätt avstånd från väggen? Tycker själv det är ganska jobbigt dem gånger man har haft ställningen för långt ifrån. Tror nog 10 m blir ganska instabilt om man kör på en gräsmatta runt huset och den är lite ojämn. Gäller att se upp för ledningar och trädkronor också :wink: Men att ha en eller två våningar uppmonterade på kärran och köra runt med skulle säkert gå bra.

Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

Elfving  
#326491 För att komma så pass nära väggen som du behöver vara så får du nog räkna med att bara hålla till vid "rätt" husväggar utan ojämnheter och sluttningar.
I övrigt är det nog stabilt så det räcker, arbetarskyddsstyrelsen skulle säkert förbjudit idén men om du är självverksam så varför inte? Tänk även på att omfattande backande och körande på en gräsmatta ger spår, stor skillnad mot att sätta upp ställningen manuellt.

Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

Pe_Er_79  
#326509
550 skrev:Blir det inte svårt att komma intill, eller på rätt avstånd från väggen? Tycker själv det är ganska jobbigt dem gånger man har haft ställningen för långt ifrån. Tror nog 10 m blir ganska instabilt om man kör på en gräsmatta runt huset och den är lite ojämn. Gäller att se upp för ledningar och trädkronor också :wink: Men att ha en eller två våningar uppmonterade på kärran och köra runt med skulle säkert gå bra.


Ja jag vet inte hur svårt det blir men jag tror att jag ska prova idén. Trädkkronor och ledningar är inget problem. En 10m hög ställning behövs endast på en husvägg, resten är lägre.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

pobo  
#426076 Hur gick det? Jag gå i liknande tankar och hittade denna tråden.

Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

hinowa  
#426089 När man provat så vet man hur det går,men lite bökigt blir det nog att komma nära och rangligt med 10 meter utan sidostöd när du skall flytta allt.
Men man kan ju montera ned lite vid flytt så man inte repar väggarna.

Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

Pe_Er_79  
#426126
pobo skrev:Hur gick det? Jag gå i liknande tankar och hittade denna tråden.

Jag har inte provat detta. Det blev att jag köpte en rullställning istället. Och jag är lite sugen på att ordna en lösning, så att jag kan flytta min rullställning med traktorn och pallgafflar. Men det är en annan historia.. =)

   TS
Användarvisningsbild

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

filijox  
#458242 Lyckas man få tag på en gammal hünnebäck plattformsställning så är man hemma:

http://media.rapidhs.se.loopiadns.com/2 ... MS3000.pdf

Bild

Avatar Fallback

Re: Montera byggställning på griplastarvagn?

eqlazer  
#458356 Byggde ställning på huggarvagnen för två veckor sedan. Vi skulle spika två lager med plank på plansilons väggar, så det var lämpligt att köra parallellt med väggarna inuti facken.
Jag satte haki-stöttorna upp-och-ner så att piggarna kunde stickas ner i vagnens stöttor. Sedan ett spännband så man inte riskerar att något hoppar ur.
Hade tur och 1m- och 3m-bomarna passade perfekt när man vred över ena sidans stöttor :)
1496857679_dsc_0153.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).