Sida 1 av 1

Problem gilson snöslunga

Postat: tor 15 jan 2015, 20:57
av Sudden83
Hej alla glada! Är ny ägare av en gilson med modellnummer 55257 46923 och serienummer 1259e1 326 troligen från tidigt 80 tal.. Problemet jag har är att den driver väldigt dåligt samt svårt att få i växlarna? Någon kunnig på dessa och kanske tillochmed har en sprängskiss över denna modell. Evigt tacksam för alla svar //Sundin gävle

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: tor 15 jan 2015, 23:04
av Qkeeper
Har själv inga erfarenheter men tror " totte " har koll på gilson? Skicka pm till honom.

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: tor 15 jan 2015, 23:10
av Sudden83
Tack för svaret. Skickar detta till honom

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: tor 15 jan 2015, 23:34
av Ferguson system
Hei.
Hvis det er lik konstruksjon på den Gilson snøfresen som på mange andre snøfresere, så er gummien på belasningshjulet slitt, og sleidene til giret trenger smøring. Det er to plater som går mot hverandre som skaper fremdrift. Horizontal plate i bunn koblet til en aksel, og belastningshjulet står vertikalt mot den andre plata. Belastningshjulet sleides fra side til side av den horizontale plata = revers på ene siden og fremdrift på den andre.

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: fre 16 jan 2015, 02:27
av totte
Sudden83 skrev:Tack för svaret. Skickar detta till honom


PM mottaget och besvarat.

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: fre 16 jan 2015, 08:49
av elis
Tråden skulle kännas mer komplett om svaret återgavs även här. Nu blev det liksom bara .... jasså?

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: fre 16 jan 2015, 10:21
av Sudden83
Jag kan se att jag fått pm av dig totte men ser inget innehåll?

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: fre 16 jan 2015, 16:05
av totte
Högst märkligt! Den ligger nu i min Skickat-mapp, där lästa meddelanden hamnar och med följande innehåll:

Hej!

Tyvärr har jag ingen sprängskiss på drivningen. Det låter som friktionshjulet inte får kontakt med drivskivan. Antingen är friktionsgummit slut, eller så är det av nån annan anledning inte kontakt.

Det går en wire från handtaget ner till växelhuset. Där sitter en fjäder och det är den som ger spänning åt friktionsdriften. Kolla upp det. (Nej, det var fel, den spänner remmen)

Smörj upp alla leder i växelstänger och sånt, är det kärvt så vill den inte.

För att kolla friktionshjulet. Ställ slungan rakt upp på kåpan med handtagen i vädret, går om man pallar med nån kloss. Ta bort bottenplåten under växelhuset så kommer du åt friktionshjulet. Joxa med växelhandtaget och se vad som händer, så kommer du nog på var felet sitter. Gummibelägget på friktionshjulet skall vara 6 mm tjockt när det är nytt, är det nerslitet till ett par mm så är det slut. Viktigt, friktionsskivan på remskivan måste vara helt ren från olja och fett.

Nya hjul finns att få tag på, se http://www.garage24.se/skog-&-tradgard/ ... p15-890-00 för nr och att hitta återförsäljare.

Har du fler frågor, återkom.

Hälsningar,

Torsten

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: fre 16 jan 2015, 16:11
av Sudden83
Tack så jättemycket för svaret. Ja gummit känns slitet faktiskt blir till att beställa och prova ;)

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: fre 16 jan 2015, 16:31
av totte
Förresten: Glömde att ta med länken till den oundgängliga siten för alla Gilson-ägare:

http://www.gilsonsnowblowers.com/

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: fre 16 jan 2015, 22:39
av Sudden83
Har ikväll rivit isär och tagit bort drivhjulet och det är inte fint mycket sprucket gummi men fortfarande gummi kvar? Ser dock inget annat fel, köper nog ett sådant imorgon och testar. Tack än en gång totte och ni andra...försöker för fullt lägga in bild men är nog inte man nog för det ;) bilmekaniker ska inte hålla på med avancerade grejer som att ladda upp bilder verkar det som ;)

Re: Problem gilson snöslunga

Postat: lör 17 jan 2015, 01:39
av totte
Då är det nog rätt slut, det är inte bara hur mycket det är kvar, gummit blir hårt med tiden och driver sämre. Se till att länkarna löper ordentligt lätt och kolla justeringen så det ligger an bra. Använd 5W-40-olja för att smörja, så det går lätt när det är kallt. Konstruktionen är lite kinkig det allra minsta nåt går trögt. Kolla också sprinten mellan växelhandtaget och stången som går ner till växelhuset. Minsta glapp där så håller den inte växellägena rätt. Jag borrade om min, som glappade, och satte i en sprint med överdimension.