Inomgårdsmaskiner

Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

29 inlägg 91129 visningar 10 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Ingoberra  
#516860 Skruva med en hva rider idag. Den var helt död på nyckeln. Visade sig vara neutralgivarn på hydrostaten. Dvs, startrelät har ingen jord om inte givarn får friläges signal. Hoppas det kan hjälpa nån

Trejon
Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

gjumpa  
#518036 Har en Rider 850, försöker man starta den på nyckeln så händer ingenting, sätter man på starthjälp så startar den direkt, har provat med nytt batteri men det är ingen skillnad.......tips någon

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

hemhuggare  
#518039 Jag har haft samma fel på en partner åkklippare den orkar inte dra runt motorn trots nytt nyladdat batteri men med starthjälp startar den direkt.
På min var det fel på kamaxeln det sitter någon slags ventil som avlastar kompressionen vid start som sedan kopplas ur med nån centrifugalregulator när motorn startat. Fick lämna in hos verkstan som bytte kamaxel sen funkar det som det ska. Låter dyrare än det är gick på ca 2200 totalt /Lasse

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Wbr  
#652248 Skulle gärna vilja ha ett el-schema på Rider13H, finns det här någonstans? Plötsligt drar inte startreläet mer? Helt död men friskt batteri.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

bodaedet  
#652270 Har du kollat stolsbrytaren

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Avslutat-02  
#652298 Återkommer med det...men har du kollat jorden?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Wbr  
#652369 Brytaren under stolen var kass, tog bort den och då fungerar starten igen. 🙂

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Avslutat-02  
#652372 👍 bra lösning.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Chrille74  
#764319 Hänger på tråden jag med, då Raidern spökar på samma sätt.

Har en Raider 11 Bio, tror det är en 2008.

Den kördes och stängdes av för paus. När det var dags att starta den igen, så var den helt död, det hände ingenting när man vred på nyckeln.

Batteriet är nytt för säsongen, jag har mätt en del och sett att det kommer 12.47 volt på den blå? (minnet är kort och inte bra) kabeln på startreläet när man vrider till startläge. Men det är inte en enda reaktion på nåt, det klickar inte i startreläet, och såklart inte i startmotorn.

Jag tänkte ju kort och gott att det är då startreläet som är kaputt och beställde hem ett nytt.
Men även fast reläet är bytt, så händer det inget mer i alla fall.

Tycker ju att när det kommer 12v på den kabeln att reläet borde slå till, annars borde det ju vara 0v i den kabeln om någon brytare skulle vara aktiv.

Tips, idéer?

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

tallen100  
#764326 Kan vara antingen tändningslåset
Eller någon brytare, prova och gör ett ryck I spaken som aktiverar klippagregatet.
Har du en med växlar så lirka även med den spaken.
Båda dom brytarna kan strula lite.

Annars kan du starta den vid reläet, bara kortslut mellan kablarna med en mejsel eller nåt annat lämpligt.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Chrille74  
#764330 Ska kika och mäta lite mer i morgon.

Tycker bara det är lite lustigt då det kommer 12v från tändningslåset till startreläet vid startförsök, men att det inte händer något.

Om någon brytare vore aktiv så borde det väl vara 0v vid startreläet vid startförsök?

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

totte  
#764349 Men från startreläet kan det väl gå en kabel till jord. Gissar nu, har ingen aning om den här maskinen.

Möjligen går jordkabeln via någon säkerhetsbrytare som är nåt fel på eller så har kabeln bara lossnat från jordpunkten. Som sagt gissningar.

Användarvisningsbild

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

Chrille74  
#764358 Ja, det går en kabel direkt till jord från startreläet.

Det verkar vara att tändningslåset jordas via de olika brytarna.

Avatar Fallback

Re: Husqvarna Rider - startrelä e. tändlås?

zebylon  
#764363 det kan vara fel på batteriet, prova med hjälpstart från bil eller traktor eller vad du har, även om batteriet visar full spänning är det inte säkert det kan ge ifrån sig ström, har hänt mig flera gånger.

angående jord, man kan ta en lös kabel från jordplinten på solinoiden/relä och andra änden till jord på batteriet.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).