Inomgårdsmaskiner

Sågbocksfrågor

8 inlägg 14585 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Sågbocksfrågor

VågaSåga  
#244375 Hej! Jag är en student på LTU som håller på med ett projekt som går ut på att designa en ny sorts sågbock. Vi i projektgruppen behöver få in lite information om vår målgrupp, och skulle därför uppskatta det enormt om ni skulle vilja svara på några av de följande frågorna.

o Vad för sorts sågbock har ni? Är den hemmabyggd eller köpt, och om den är köpt, vad kostade den? Hur ser den ut? (bifoga gärna bild om ni vill)

o Vad använder ni sågbocken till mest? (Ved? Virke? Andra funktioner är att såga?)

o Hur ofta använder ni den?

o Är den alltid uppställd eller förflyttas den? Hur viktigt är mobilitet?

o Använder ni den inomhus eller utomhus?

o Vad tycker ni är bra och dåligt med eran nuvarande sågbock? Vad är den viktigaste funktionen?

o Vilka funktioner tycker ni saknas?

o Hur länge har ni haft den?

o Hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för en sågbock?

o Sågar ni mest med motorsåg eller för hand?

o Hur mycket sågar ni åt gången? Hur mycket vikt (ungefärligt) måste er sågbock kunna ta?

Tack i förskott från hela Projektgrupp 4!



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Sågbocksfrågor

JensSkoog  
#244383
SÅGBOCK.JPG

o Vad för sorts sågbock har ni? Är den hemmabyggd eller köpt, och om den är köpt, vad kostade den? Hur ser den ut? (bifoga gärna bild om ni vill)
Min Sågbock är hemmabyggd. Den ser ut som över.

o Vad använder ni sågbocken till mest? (Ved? Virke? Andra funktioner är att såga?)
Vedkapning. Laddar den upp med stockar av varierande längd ock kapar.

o Hur ofta använder ni den?
Många veckor varje år.

o Är den alltid uppställd eller förflyttas den? Hur viktigt är mobilitet?
Kan tas isär och lagras, och förflyttas. Viktigt att den är mobil.

o Använder ni den inomhus eller utomhus?
Utomhus

o Vad tycker ni är bra och dåligt med eran nuvarande sågbock? Vad är den viktigaste funktionen?
Bra att jag som inte har vedmaskin kann kapa oerhörd effektivt. Viktigst är att det är tryggt å använda den med motorsåg.

o Vilka funktioner tycker ni saknas?
Enda som saknas är innebyggd kaffemaskin!!!

o Hur länge har ni haft den?
Har gjort många. Dom två på bilden har jag haft ett år eller två.

o Hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för en sågbock?
Jag gör dom själv, så jag skulle inte betale not.

o Sågar ni mest med motorsåg eller för hand?
Den här är för motorsåg. Kapar allt med den.

o Hur mycket sågar ni åt gången? Hur mycket vikt (ungefärligt) måste er sågbock kunna ta?
Med sågbocken full av ungefär 3 - 5 meters stockar, sågar jag 2kubikmeter ved på fem minuter.

Avatar Fallback

Re: Sågbocksfrågor

axwell  
#244388
VågaSåga skrev:
Inlägg av VågaSåga » 49 minuter sedan.
Hej! Jag är en student på LTU som håller på med ett projekt som går ut på att designa en ny sorts sågbock. Vi i projektgruppen behöver få in lite information om vår målgrupp, och skulle därför uppskatta det enormt om ni skulle vilja svara på några av de följande frågorna.

o Vad för sorts sågbock har ni? Är den hemmabyggd eller köpt, och om den är köpt, vad kostade den? Hur ser den ut? (bifoga gärna bild om ni vill)

o Vad använder ni sågbocken till mest? (Ved? Virke? Andra funktioner är att såga?)

o Hur ofta använder ni den?

o Är den alltid uppställd eller förflyttas den? Hur viktigt är mobilitet?

o Använder ni den inomhus eller utomhus?

o Vad tycker ni är bra och dåligt med eran nuvarande sågbock? Vad är den viktigaste funktionen?

o Vilka funktioner tycker ni saknas?

o Hur länge har ni haft den?

o Hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för en sågbock?

o Sågar ni mest med motorsåg eller för hand?

o Hur mycket sågar ni åt gången? Hur mycket vikt (ungefärligt) måste er sågbock kunna ta?

Tack i förskott från hela Projektgrupp 4!


Det var en låång lista med frågor, får nog inte med svaret på alla.

Flyttbar av en man för hand i sektioner, med traktorlastare eller två man när allt är samlat till ett paket runt 2 meter långt, i funktion 5.8 meter för långved.
Rymmer max ca 500 kg, dvs nästan 1 kubikmeter i travat mått, lite mer än hälften i fast(m3fpb) mått om sågbocken handlastas.

Viktigaste funktionen är att sågbocken kan placeras inom armlängds avstånd från klyven som i sin tur skall stå nära den plats där veden skall hamna för stapling eller vidaretransport.

Bekväm höjd vid sågning.

Veden skall inte hamna på marken fler gånger är nödvändigt.

Hembygge av 8 mm plywood, hemsågat granvirke 38*88 mm, reglar med markkontakt köpt tryck 45*95 mm.

Sågar mest med en riktig elkedjesåg som har 16" svärd, det blir ett längre när det är dags för byte.

Samma såg kluvit fram det mesta av reglarna i ett annat hembygge, därför så konstiga svärdsmuttrar som syns i videoklippet.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=JToIWzrxtPY[/youtube]
Senast redigerad av axwell ons 13 nov 2013, 17:25, redigerad totalt 1 gång.

Användarvisningsbild

Re: Sågbocksfrågor

JensSkoog  
#244391 Den där var smart, Axwell. Ska lyfta min lite, och göra ett bord så det inte faller på marken. Tackar.

Användarvisningsbild

Re: Sågbocksfrågor

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#244424 Mkt skoj med dessa LTU studenter plötsligt!
Ni bör ta med huruvida man kör med bensinmotorsåg eller eldriven motorsåg.
Samt fundera lite kring hur man ökar personsäkerheten med skärskador, hörselskador
och alla andra risker med vedhantering.

Användarvisningsbild

Re: Sågbocksfrågor

totte  
#244432 o Vad för sorts sågbock har ni? Är den hemmabyggd eller köpt, och om den är köpt, vad kostade den? Hur ser den ut? (bifoga gärna bild om ni vill)

Hembyggd:

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=H2e8SuBUfZk&list=TLgAaASU8VkgIO3-hfUVq73EKTHi42_jYY[/youtube]

o Vad använder ni sågbocken till mest? (Ved? Virke? Andra funktioner är att såga?)

Ved enbart

o Hur ofta använder ni den?

Några veckor under våren

o Är den alltid uppställd eller förflyttas den? Hur viktigt är mobilitet?

Har nedfällbara hjul, körs undan bakom uthuset efter vedhanteringen. Måste vara flyttbar.

o Använder ni den inomhus eller utomhus?

o Vad tycker ni är bra och dåligt med eran nuvarande sågbock? Vad är den viktigaste funktionen?

+
Sparar ryggen med vinschen.
Kunna kapa ganska långa bitar (bocken är 3,2 m)
Kunna kapa flera bitar samtidigt
Avläggsbord, där veden ligger i arbetshöjd för klyvning.

-
Vinschen kunde varit något mer utväxlad
Blir snart rätt tilltygad av sågen
Något för lätt för att vara stabil för tunga stockar vid lyft.

o Vilka funktioner tycker ni saknas?

Bättre sätt att hålla fast klena bitar så dom inte roterar och kastar.

o Hur länge har ni haft den?

7 år

o Hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för en sågbock?

Materialkostnad enbart, dvs högst några hundra

o Sågar ni mest med motorsåg eller för hand?

Enbart motorsåg

o Hur mycket sågar ni åt gången? Hur mycket vikt (ungefärligt) måste er sågbock kunna ta?

Typiskt två 4 meters stockar 15 - 20 cm diameter. Grövre än så kapas i förväg till ca 2 m.

Minst 300 kg.

Avatar Fallback

Re: Sågbocksfrågor

OlarsM  
#245050
4260_1107063391148_7331222_n.jpg
Jag använder mig inte av sågbock. Men denna tycker jag funkar bra för mig. Ingen vits att stressa, 2 koppar kaffe/timme är lagomt.

Användarvisningsbild

14-fotingen

traktorz  
#245084 o Vad för sorts sågbock har ni? Är den hemmabyggd eller köpt, och om den är köpt, vad kostade den? Hur ser den ut? (bifoga gärna bild om ni vill)
♦ Hemmabygd av furu, se bild.
Vi hugger vanligtvis ved i tremeterslängder, som vi kubbar upp i 33 cm bitar. Sågbocken är därför anpassad till vårt vedbehov. Sågbocken består föjdaktligen av 6 st fack på 33 cm avstånd, vilket medför att dess totala längd är drygt två meter. Sågbocken är ihopskruvad av överblivet virke från en lokal bondsågning. Sågbocken tas lätt under ena armen vid transport och får följa med på släpvagnen till personbilen.
o Vad använder ni sågbocken till mest? (Ved? Virke? Andra funktioner är att såga?)
♦ Ved - gran, tall, björk
o Hur ofta använder ni den?
♦ Nån gång i månaden för att kubba ved.
o Är den alltid uppställd eller förflyttas den? Hur viktigt är mobilitet?
♦ Eftersom vi kubbar ved på upplagsplatserna, så åker den alltid med till repsektive "on location". Mobilitet är nödvändigt, slipper bry sig om kutterspånet som bildas vid kapning.
o Använder ni den inomhus eller utomhus?
♦ Utomhus
o Vad tycker ni är bra och dåligt med eran nuvarande sågbock? Vad är den viktigaste funktionen?
♦ + Viktigast är att den ger rätt längd på veden. + Billig och enkel konstruktion att skruva ihop den här 14-fotingen, givet att man har ett plant verkstadsgolv vid monteringen.
o Vilka funktioner tycker ni saknas?
♦ Inget
o Hur länge har ni haft den?
♦ Ett halvår. Företrädaren som vi gav bort drygt fem år.
o Hur mycket skulle ni kunna tänka er betala för en sågbock?
♦ Inget
o Sågar ni mest med motorsåg eller för hand?
♦ Enbart motorsåg
o Hur mycket sågar ni åt gången? Hur mycket vikt (ungefärligt) måste er sågbock kunna ta?
♦ Ett släpvagnsflak. 50 kg
P6287049s1024.jpg

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).