Inomgårdsmaskiner

Geo-sweden?

9 inlägg 12015 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Geo-sweden?

värmSkog  
#215498 Har tänkt att köpa en ny jordfräs till den kommande lill traktorn, och har tittat på fräsar som säljs av Geo-sweden. Någon som vet hur deras kavalité är? Kanske är det bättre att lägga till 5000-7000 och få en jordfräs av känt märke?

http://www.geo-sweden.se/?id=1&visa=31



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: Geo-sweden?

värmSkog  
#216086 Ingen som har köpt något från Geo-sweden och kan säga något?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Geo-sweden?

JörgenO  
#216105 Har ingen feedback men jag är själv intresserad av deras EFG slaghack för 12300:-. Jag skall försöka åka o titta pådem snart.

Ett annat alternativ är Bushcraft trading som har en likartad för 8900:-, de haräven jordfräsar.

Användarvisningsbild

Re: Geo-sweden?

värmSkog  
#216110 okey du får gärna skriva här igen när du har vart och tittat och säga vad du tror om grejerna. Man blir ju trotts allt lite fundersam när det är såpas mycket billigare än andra märken..

   TS
Användarvisningsbild

Re: Geo-sweden?

Camwood  
#216248 Jag har varit å tittat på hans grejor o dom e okey. De va gräsklippen ja tittade på men de blev inte någon affär för ja får hålla i pengarna nu när det dåliga tider. Men så fort ekonomin tillåter så ska ja köpa hans gräsklipp 180 cm till MF 35 an. Kollade även på jordfräsen å den e kraftigt byggd.(den kraftigare modellen)

Användarvisningsbild

Re: Geo-sweden?

värmSkog  
#216252 Tack för svar. då verkar de ju som att den är hyffsade grejer ändå då. Jag ska lugna mig lite för min åf som jag köpt lill traktorn av skulle försöka fixa ett riktigt bra pris på en ny fräs av för mig känt märke, så har jag tur kanske det bara skiljer ett par tusen och då blir valet enkelt för mig ändå.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Geo-sweden?

JörgenO  
#233497 Hej
Jag köpte en slagklippare i somras (EFG-105) till min Yanmar2001D (har tyvärr inte tagit en enda bild).
Jag har använt den i ca 10 timmar och den slår sönder hö o buskar o tuvor riktigt bra trots att jag senare förstått att jag bara körde med hälften av det rekommenderade varvtalet på PTOn. Jag körde på 1500varv på 1an på PTOn men har senare kollat att 540rpm på PTOn kommer vid 2600varv på ettans växel eller 1300varv på tvåan.

I början när jag klippte hade jag fel växel på traktorn också (7an istället för 1an) så då blev det dåligt klippt men sen kom jag ned i rekommenderade 1,5km/h (känndes det som).

Det krävdes lite montering och påfyllning av olja samt vinkelslipning av stålburen den levererades i. Och sen tog det ett tag innan jag fattade hur nyinköpta fettsprutan fungerade så att jag kunde smörja den (jag är fortfarande klibbig).

Maskinen verkar vara rejält gjord och plåt et.c. känns lagom tjocka, jag kommer att hålla koll på rostande skruvar och det är väl alltid bra att regelbundet spänna skruvarna (erfarenheter från Kina4hjuling).

Enda missödet, som nog berodde på att jag inte kollat alla skruvar, var att avskraparen till bakvalsen förvandlades till spiralfjäder runt valsen men allt verkar fungera lika bra ändå.

PS det framgår möjligen av texten, men första gången någonsin som jag kört traktor eller kopplat till redskap (superkrångligt att få allt på plats o toppstång o kraftaxel o elände som skulle passa ihop samtidigt) men det positiva är att jag vet så mycket mer nu än för bara en månad sedan och detta utan att ha förstört något.

//Jörgen

Avatar Fallback

Re: Geo-sweden?

axwell  
#233510
JörgenO skrev: Jag körde på 1500varv på 1an på PTOn men har senare kollat att 540rpm på PTOn kommer vid 2600varv på ettans växel eller 1300varv på tvåan.

Kul att det gick så bra.
Antar att du menar de två lägena för PTO:n, spaken ned för 540 rpmvid 2600 rpm, uppåt 1000 rpm vid 2600 rpm.

För du har väl inte drivhjulsberoende PTO på din Yanmar?

Säger manualen för EFG något om risken med att köra på 1000 rpm?

Användarvisningsbild

Re: Geo-sweden?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#233540 Alltid skoj med frågor och funderingar från nybörjare, det är inte alla som frågar, de kör hellre paj
och låtsas att de kan.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).