sön 10 jan 2021, 13:15#693100
totte skrev:Normalt finns det fyra till sex växlar framåt och två bakåt på friktionshjulsdrivna. Det är förstås möjligt att ändra så att friktionshjulet går mot skivan på andra sidan och i ett bredare spann än vad backväxlarna har, men för att det skall funka måste växelreglaget byggas om totalt. Och då har vi inte löst problemet att den går dubbelt så fort. Går vanligen inte att ha mycket mindre remskiva.
Så här ser det ut på min Stiga 523.
$matches[2]
Enklaste sättet är att kapa axeln för växelreglaget, sväng 180 grader och svetsa fast. Då är back fram och fram back.
Men som du säger så kommer den att gå fortare än förut.
$matches[2]
Så här ser det ut vid motorn. Hjuldriftens remskiva sitter närmast motorn på kamaxeln och drar friktionsskivans axel som går bakåt. Remskivan på motorn är redan i minsta laget och friktionsskivans remskiva i största laget, så här går det knappast att ändra nåt. Eventuellt kunde man sätta in en hjälpaxel med två remskivor för att växla ner.
Slungans remskiva sitter på vevaxeln och drar impellerns axel som går framåt.
ajs skrev:motor problem stiga garden med techumse 6 hp . på min ärvda klippare har någon mindre begåvad mekare plockat bort förgasaren och länkage armarna till varvtals regulatorn någon snäll själ som har en sådan klippare , och skulle vilja ta några bilder på motorn , främst förgasaren och varv regulatorn. Då kanske jag får liv i gamm klipparn igen
Jag har en Solett gräsklippare med Tecumseh motor.
1610277087_20210110_120315.jpg
Man ser inte så mycket - får ta bättre bilder då jag har bort luftfiltret. Principen är i alla fall att gasvajern spänner en fjäder som i sin tur öppnar spjället på förgasaren. Guvernören spänner en fjäder som i sin tur stänger spjället på förgasaren, alternativt påverkar guvernören spjället direkt.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort,
Välkommen! Skapa konto