Inomgårdsmaskiner

frågor ang partner sb 300 snöslunga

5 inlägg 10921 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

frågor ang partner sb 300 snöslunga

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#209902 Hej!!!
funderar på köpa snöslunga och hittat en partner sb 300 till hyffsat pris, men är de någon som vet om det är något att köpa?
vad har den för typ av drivning?
för och nakdelar med den?

mvh/ Håkan



   TS
Trejon
Användarvisningsbild

Re: frågor ang partner sb 300 snöslunga

totte  
#210031 Den har friktionshjulsdrift som nästan alla vanliga konsumentslungor. Är väl en maskin av ordinär konsumentkvalitet, inte urusel, inte lysande. Troligen helt jämbördig med motsvarande Stiga, Husqvarna, MTD, mfl.

Om den inte är så hårt sliten så bör den kunna fungera bra om man sköter om den lite. Det är ju en ganska stor och stark maskin, det är ju en fördel när man har mycket snö, vilket du väl har i Övikstrakten. särskilt för blötsnö är det bra med hk.

Nackedelen med stor och stark är att det ofta frestar på remmar och drivning en hel del.

Om modellen i sig kan jag inte säga mer, har aldrig granskat nån särskilt noga, det jag sagt ovan är generella synpunkter.

Avatar Fallback

Re: frågor ang partner sb 300 snöslunga

mrhakan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210036 tack totte för bra svar

låter som det inte är ett allt för farligt köp då, den är bara 2år gammal och ser jätte fin ut så då borde den kunna snurra på ett tag till kanske :)
tycker den ser ruskigt lik ut som jonsered 2109 som jag titta på tidigare men tyckte den var för dyr.
kan jonsered och partner vara samma tillverkare?

   TS
Användarvisningsbild

Re: frågor ang partner sb 300 snöslunga

totte  
#210056 Det är nog samma maskin i stort sett, Görs ganska säkert i samma fabrik, målas efter märke och utrustas lite olika ibland. Elux-konglomeratet äger hela surven.

En tvååring bör ha ha en hygglig levnadslängs kvar tycker jag om den inte har körts extremt hårt och misshandlats med t ex för lite olja och sånt. Annars håller slungor ofta hyggligt, dom slipper ju damm och sand och sånt. Det som kan ge upp efter ett antal år är att friktionshjulet blir slitet, och remmar slits ofta rätt hårt, reservremmar bör man ha hemma. Dom går alltid åt pipan just när man behöver maskinen som bäst.

Lycka till och gläds över all snö du slipper skyffla!

Användarvisningsbild

Re: frågor ang partner sb 300 snöslunga

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#210380 Partner är väl ok men inte mer, ett snäpp under Husqvarna och de ligger inte i topp kvalitetsmässigt heller...
Partnern har inga lager längst ut på snöskruven utan bara plastbussningar som glappar rejält även när de är helt nya. Det gör att hela vinkelväxeln rör sig upp och ner under drift med ökat slitage och kortad livslängd som följd. Snöskruvarna är väldigt mjuka och böjer sig lätt, de är ifs lika lätt att böja tillbaka så det kanske inte gör så mycket :)
Skulle jag ha en sån så skulle jag tillverka ett stag från växelhuset och upp till "taket" på inmatarhuset, gå in på nån återförsäljare som har lite bättre slungor så ser du vad jag menar.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).