Inomgårdsmaskiner

Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

69 inlägg 62012 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Åke Nilsson  
#201035
Husqy346 skrev:
Åke Nilsson skrev:
Husqy346 skrev:Den jag köpte är en Worker snowmaster pro den har lonkin motor , maskinen kan gämföras med MTD


Är det den modellen som jag hade hem från ccop Bygg 11hk ?
Drev bara på det hjulet som hade fäste andra stod still.

Jävla skrot om det var den dom fick tillbaks den OMG.

Kört TORO 1126 OXE 2010 års modell i 3 säsonger funkade bra kastade 13 m .


Min är 11 hk men den har banddrift , för det priset jag gav räknar jag med lite egenmeck då jag inte ville ge 10- 15000 mera för de fina märkes slungorna.
Då jag inte viste hur mycket debn skulle komma till användning.
Att det finns slungor som har låsbar diffspärr viste inte jag.
Att den bara drar på ett hjul borde ha att göra med att den ska kunna styrbromsas.
Den jag köpte kommer från ett företag i västerås så den är inte köpt på coop bygg
Dock numera så gav grannen bara 2000 mer för sin husqvarna hjulare så prisskillnaderna är bara markanta numera.


Den drev på bägge men saknade antispinn om man jämför med en gammal bil !!!
Biltemas slungor har stum axel =drift hela tiden bägge sidor men blr då svårsnodd då den har dåliga däck erfodras snökedjor !!

Trejon
Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#201312 Jaha, nu slog jag till på renoveringsobjekte istället för Clas Ohlsson-maskin: En Stiga st 610 från 1980.
Motorn går, fast dåligt. Drivningen funkar, skruvarna är inte fastrostade och helt raka, däcken har luft, kedjor finns, maskinen har tom servicenoteringar!!! :surp:
Problemet är förgasaren, den saknar governorfjäder och går bara med choke. Små problem, kommer att gå som en katt efter renoveringskit. Motorn är en 5hk tecumseh, en modell som verkar ha reservdelar på webben iaf.
Rostigt i snöutkastet, kommer att kasta längre än ny när jag målat kanalen och fläkten med hammarlack!! Den känns inte alls plastig, det mesta är metall och rätt ok dimensioner. Mest intressant ska bli att öppna växlehuset, men då det funkar får det lägre prio.

Jaha, vad kostade kalaset då? Jo, 500 kr!! Är räääätt nöjd.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#201330 Rätt pris! Har väl för mig att det var bättre kvalitet på Stiga 1980 än vad det varit senare. Vet inte hur Tecumseh från den tiden är. Hoppas vi får lite rapporter om renoveringen.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

ord bind  
#201335 kolla så det finns olja i växeln och hur den ser ut. använd bryt bult till snö skruven då det är svårt med delar till dessa maskiner. jag har funderingar på att bygga ny utkastare för bättre funktion i blötsnö. orginalet har lite för liten radie så den bromsar snön lite för mycket. :geek: :grin:

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Sweden-viking  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201344 Håll koll på oljenivån och bra olja i tecumseh- motorn de är kända för att skicka ut vevstaken om oljan är låg eller dålig...Gäller i och för sig alla motorer..

:D :D :D

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

Mettämies  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#201358 Att den bara går på choke kan vara väldigt lätt fixat, det sitter ett ställbart munstycke under förgasaren, skruva ut den lite så går den nog som den ska.
Kanske.

:grin:

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#201375 Sitter ett ställbart munstycke för högvarv under flotörskålen. sen ett du justerar på tomgång. Då du får stabil tomgång och bra gasrespons.

Så här ska regulatorfjärden och alla länkage sitta [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=norb3QPKiGs[/youtube]

Så här justerar du förgasaren [youtube]http://www.youtube.com/watch?v=1f0LdjUOfPk[/youtube]
Senast redigerad av viktor meck sön 30 dec 2012, 13:48, redigerad totalt 1 gång.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#201567 ja nu fattar jag varför den går illa. Två länkar, alt en länk och en fjäder, saknas runt förgasaren. Vad tror ni, måste man köpa dessa nya för att få till gångegenskaperna eller kan man konstruera dem själv av järntråd?
I så fall, hur ska man sätta längderna?
Det är en tecumseh HS 50

   TS
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#201597 Staget kan du göra själv. men du måste ha en riktig fjäder.

Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

viktor meck  
#201599 denna filmen stämmer bättre på din motor

[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=norb3QPKiGs[/youtube]

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#202443 updatering: nu går den fint, jag gjorde en egen fjäder av järntråd efter en bild på webben: Funkade! Förstummad.
Sen passade jag in en bussning vid hjulaxeln som halkat ut och plötsligt känns den som ny.

Upptäckte också en etikett på växelhuset:

Made in USA
Model 524
Serial no. 0100165

Kan detta vara en ombrandad Toro tro? Eller nån som vet vem stiga köpt slungor av på 80 talet?

   TS
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#202446 Gjord i samma fabrik som gjorde MTD skulle jag gissa, tror aldrig Stiga haft nån egen fabrik för slungor.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#202905 Ok, hittat ursprunget (tror jag): Ariens ST524! massor med likheter i manual från 1983! Kan vara bra att veta, delar finns på ebay osv!
Annars går den bra, inga glapp eller nåt slitet i växellådan eller nån annanstans. najs :grin:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

totte  
#202939 Aha, grattis! Visste inte att Ariens gjort åt Stiga, då bör den vara av skaplig kvalitet.

Avatar Fallback

Re: Clas Ohlson snöslungor: Motorer?

lars11  
#205413 ok, ny update: Den är identisk med Bolens 524. Däremot är den även mycket lika med både ariens och mtd.
Har kört den en timme och motorn går som en klocka, reglagen är smidiga och inget skrammel, förutom en hjulaxelbussning av plast som verkar halka ur läge lite väl lätt. Små problem.
Uppe i totalkostnad för slungan på 500 + 300 för renoveringssats, bensinslang, stift och lite fett och olja.

Däremot en fråga: Köpte extra brytbultar hos carlsönerna, toppenställe, men dom kostar ju typ 50 spänn styck ;/. När jag kollar på dom så är det 5/16 8.8 bultar fast med brottanvisningar. Om dom börjar gå ofta så blir det ju pengar. Gör folk inte dom här själva? Missar jag nåt, eller?

   TS
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).