Inomgårdsmaskiner

pris för uthyrning

26 inlägg 15528 visningar 4 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

Rolfnilsson400  
#193911 Kunsumentköplagen gäller mellan företag och privatpersoner inte om du har den i näringsverksamhet
Har du inte fått garantivilkoren skriftligt när du är näringsidkare är de du som måste bevisa vad ni kommit överens gällande garantitd.
Det finns inga tvingande regler mellan näringsidkare :!:

Från konsumentverket hemsida:

Näringsidkare och konsument
Begreppen näringsidkare och konsument förekommer inom konsumenträtten. Näringsidkaren "handlar för ändamål som har samband med den egna näringsverksamheten" och kan exempelvis vara en säljare. Du är konsument när du handlar för privat bruk.

Trejon
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

Husqy346  
#193927 Jag har bara haft två uthyrningar på min maskin !bägge var till snubbar med lantbrukare bakgrund så de kunde köra traktor. Dock den andra var hemsk på att skrävla om att han hade mekanik vana men lämna tillbaka maskinen med krökt klyvyxa utan att säga det och bara lägga pengarna i verktygslådan.Det kunde han!
Sedan dess har jag bara använt maskin till eget bruk och den står för ombyggdnad som hitintils har kostat ca 6000:- i delar bla separat smörjpump för kedjeolja samt svärdhållare med bättre spännare mm till annat märke!

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

volvo_buster  
#193935
vedförsäljan skrev:
volvo_buster skrev:
Rolfnilsson400 skrev:Kontrollera garantitiden när du använder den i näringsverksamhet. Där finns inga tvingande regler om garantitid. Om du hyr ut den är det näringsverksamhet. Vanlig ett års garanti gäller till privatpersoner.


Enligt konsumentköplagen är det MINST 2 års garantier, eller har jag fel?

Ett år sa dom när ja köpte den iallafall...


Japp men är det uppkommet fel inom 1 år så utökas det till 2år. Till privatpersoner är det alltid 2 år. Har sedan varan reparerats/lämnats in mer än 3ggr för samma fel kan man kräva att få en ny vara. Sen är egentligen garantin godtycklig idag då konsumenternas rätt har urholkats kraftigt. Tyvärr!

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#193999
Husqy346 skrev:Jag har bara haft två uthyrningar på min maskin !bägge var till snubbar med lantbrukare bakgrund så de kunde köra traktor. Dock den andra var hemsk på att skrävla om att han hade mekanik vana men lämna tillbaka maskinen med krökt klyvyxa utan att säga det och bara lägga pengarna i verktygslådan.Det kunde han!
Sedan dess har jag bara använt maskin till eget bruk och den står för ombyggdnad som hitintils har kostat ca 6000:- i delar bla separat smörjpump för kedjeolja samt svärdhållare med bättre spännare mm till annat märke!


Efter lite räknade kom jag fram till att jag måste ha minst 800:- inkl.moms för att de ska gå i hopp sej.
Dock blir man lite avskrämd av sånt här...


Tänkte bara hyra ut 15-20 dygn om året så FÖRHOPPNINGSVISS kommer det inte slita ut den helt

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

Rolfnilsson400  
#194009
Enligt konsumentköplagen är det MINST 2 års garantier, eller har jag fel?
Ett år sa dom när ja köpte den iallafall...

Japp men är det uppkommet fel inom 1 år så utökas det till 2år. Till privatpersoner är det alltid 2 år. Har sedan varan reparerats/lämnats in mer än 3ggr för samma fel kan man kräva att få en ny vara. Sen är egentligen garantin godtycklig idag då konsumenternas rätt har urholkats kraftigt. Tyvärr!


När du hyr ut den gäller INGET av vad som står i konsumentköplagen.

Du är då näringsidkare. Vid affärer mellan näringsidkare gäller den garanti som ni har kommit överens om, kan vara precis vadsom, 1 vecka 3 månader eller 4 år.
Har ni inte skrivit något gäller den berömda RH-garantin (gäller till du kommit Runt Hörnet hos säljaren) :oops:

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#194011 Hoppas att en så står firma har lite garantier när man handlar hos dom..

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

stone66  
#197788 Hej hyrde ut en japa 2100 förut tog 150 kr i tim + moms men som dom andra säger det går inte.För det första så gick det aldrig åt några timmar fast man såg en 50m2 trave så hade det inte tagit så många timmar . Nio av tio fick man tillbaka maskinen trasig vet inte hur dom bär sig åt men jag tror dom flesta kör så här går det trögt ta i lite till hade man tur var det bara en ny kedja o svärd.Nej man skall klyva själv åt andra men då tycker dom det är dyrt för då får dom betala timmarna det går åt kör bara åt seriösa kunder skit i snåljåparna

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#198764
stone66 skrev:Hej hyrde ut en japa 2100 förut tog 150 kr i tim + moms men som dom andra säger det går inte.För det första så gick det aldrig åt några timmar fast man såg en 50m2 trave så hade det inte tagit så många timmar . Nio av tio fick man tillbaka maskinen trasig vet inte hur dom bär sig åt men jag tror dom flesta kör så här går det trögt ta i lite till hade man tur var det bara en ny kedja o svärd.Nej man skall klyva själv åt andra men då tycker dom det är dyrt för då får dom betala timmarna det går åt kör bara åt seriösa kunder skit i snåljåparna

Hej!!
Jag har precis tänkt den tanken,dom flesta lär ju vilja ha ut så mycket som möjligt av dom timmarna dom hyr,trycker ner svärdet stenhårt,såger i en jävla massa sten och kör utan sågkedjeolja...ne jag hyr nog bara ut till grannar och bekanta

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

stone66  
#198802 Man skall väl säga att det finns jättebra kunder också som avfettar o tvättar och lämnar tillbaka maskinen hel o ren med nyfilad kedja men ofta har det varit äldre herrar som bara kört 10-15m3 i början har man högre tolleransnivå men tröttnar när man skall skruva o svetsa en 3-4 timmar innan man fick ut maskinen igen

Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

vedförsäljan  
#199696
stone66 skrev:Man skall väl säga att det finns jättebra kunder också som avfettar o tvättar och lämnar tillbaka maskinen hel o ren med nyfilad kedja men ofta har det varit äldre herrar som bara kört 10-15m3 i början har man högre tolleransnivå men tröttnar när man skall skruva o svetsa en 3-4 timmar innan man fick ut maskinen igen


Nog finns det folk som är skötsamma
Men det blir till att kapa ved hos folk med min maskin och mig,då har man bara sig själv att skylla om man plågar/kör sönder :grin:

Hur många kbm räknade du med att din japa klarade i timmen?

   TS
Avatar Fallback

Re: pris för uthyrning

stone66  
#199802 Mellan 3,5 o 5,5 kubik väldigt beroende vad det är för ved. Är det rak fin gallringsved helst manuell huggen går det undan men krokigt o dåligt maskinhugget tar tid och jag lastar fram allt själv.Därför måste man köra på timme för det skiljer mycket på ved o ved

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).