Inomgårdsmaskiner

Robotgräsklippare, vilken? Worx?

57 inlägg 65681 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Robotgräsklippare, vilken? Worx?

Skoghansson  
#180146 Vilken Robotgräsklippare ska man köpa? Worx, Robomow, Husqvarna, Viking, Stiga?

Tänkte skaffa en robotgräsklippare nu då annat här omkring huset är i större behov av min tid!

Jag har tittat på ett par olika modeller;

Worx Landroid - http://poolrobot.se/product.html/worx-l ... gory_id=45 (billigast)

Wiper Blitz - http://poolrobot.se/product.html/wiper- ... gory_id=35 (mellan)

Husqvarna 305 - http://poolrobot.se/product.html/husqva ... gory_id=32 (dyrast)

Vilken robotgräsklippare ska jag satsa på? Är det någon som har erfarenheter av någon av dessa eller någon annan modell av robotgräsklippare? :?: Tack :mrgreen:

Mvh



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Skoghansson  
#180350 Ingen som har något tips att dela med sig av..?

   TS
Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180352 Har du räknat på vad timkostnaden för att klippa med maskin blir, jämfört med att köpa en robot?

Användarvisningsbild

Re: Robotgräsklippare!

Vedproducent  
#180368
Mangan skrev:Har du räknat på vad timkostnaden för att klippa med maskin blir, jämfört med att köpa en robot?

Det är ju individuellt förstås!
Har räknat för egen del. Men det kan jag nog säga att oavsett klippning är det inte gratis. Själv hämtate jag precis i dag hem klipparen med lite lättare reparationer för 3800 kr. Sen tillkommer årligen 20 timmar*300 kr plus moms plus bensin för cirka 1000 kr plus värdeminskning av maskinen med några tusen. Så för egen del så skulle en robotklippare vara lönsam. Nu blir det aktuellt först nästa år då det byggs om lite i trädgården.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Sune_  
#180370 Jag tror faktiskt att en sån där robotklippare går ihop om inte det blir plus jämfört med en åkbar.
Ja menar en ny åkbar, 20 000 eller t.o.m ännu mer om du ska ha en med frontklipp, en stiga robot (för 4000 kvadrat) 27 000. Den kostar ungefär 3-400 kr om året att ha knallandes runt i trädgården, en åkbar sörplar i sig bensin (när ja klipper hemma) för 60 spänn varje gång ja klipper och det är var 4-5:e dag hela sommaren. plus att ja även måste ägna en massa tid till detta som ja absolut kunde förvaltat bättre.

Sen blir gräsmattan f*n så mycket finare med en robot än en vanlig.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Mangan  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180372 Oj, var 4-5:e dag? Jag kör kanske 5-6 ggr per säsong. För hand, tar runt 3 timmar och klarar sig på en tank. Klipparen följde med i köpet.

Jag gillar inte gräsmatta. :D

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Sune_  
#180374 Vad klipper du med, slåtterbalk? ;)
Nämen ja vill ha det snyggt och prydligt så minst en gång i veckan annars börjar det att bli långhårigt :)
Ja giller förövrigt inte gräsmattan i nuläget heller, men ja har förhoppningar om att ändra på detta när ja köpt en robot ;)

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

foton  
#180413 Finns det någon mer meningslös sysselsättning än att klippa gräs? Vore kul med förslag?

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Blivande snickare  
#180415 Tvätta bilen när det regnar... Den blir ju bara smutsig så fort man kör lite igen.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

palte  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180416 Har en husqvarna 220 sedan i våras, värd varje krona. Sparar 1-2h i veckan.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180510 Hade valt en Husqvarna alla dagar i veckan! Den är ju lite dyrare men klipper också bra mycket bättre. Har själv en Automover 220 och den är suverän!

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Blivande snickare  
#180514 Hur fungerar det när man lär dom "rutten"?
Så att dom undviker rabatter, buskar, träd och gångar t.ex.

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Bengt_T  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#180521 Man lägger ut en begränsningsslinga som klippparen ej får gå över. Sedan finns det inget rutt, utan dom går slumpvis fram och täcker så småningom hela området. Fungerar otroligt bra och man får en gräsmatta som blir mycket bättre än den man hade tidigare. I och med att den klipper lite och ofta blir det självgödning av gräsmattan och resultatet märks tydligt redan efter några veckor :P

Användarvisningsbild

Re: Robotgräsklippare!

viktor meck  
#180527 husqvarnas är de som krånglar minst. de har funnits längst och har uppdaterat maskinerna flera gånger så barnsjukdommarna är borta. de hade mycket problem i början med att de körde upp på trädstammar. men det är borta nu. men ta bort saker som ligger på mattan. de har ett stötskydd i ramen men inget under. så den kan tex köra över din lata katt som ligger och solar på gräsmattan. och en nakenkatt utan svans kanske du inte vill ha

Avatar Fallback

Re: Robotgräsklippare!

Blivande snickare  
#180694
Bengt_T skrev:Man lägger ut en begränsningsslinga som klippparen ej får gå över.

Kan man lägga ut flera?
Jag menar om man har flera gräsmattor.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).