Inomgårdsmaskiner

Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

7 inlägg 24106 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

Phantom  
#175574 Ja, hur många varv ut är grundinställningen på förgasaren på en äldre Klippo med en BS 3,5hp motor? På ett ungefär...
Fick en äldre klippare som jag tänkte skulle passa bra för lite kantklippning, när jag får ordning på den :smile:



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

Jesper  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#175866 Ställde just in en 10,5 hp brigggs, inte samma men på den var det 1-1,5 varv ut från bottenläget som var grundinställning.

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

viktor meck  
#176732 1,5 är grundinställning. är det en flottör eller en membranförgasare med autochoke? om det är en membranförgasare. byt membranet. kostar lite över hundralappen. då kommer den garanterat gå bra.

jag är klippo freak :lol:

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

Gäddviken  
#179790 Jag har en B o S 3,5 - 4 Hp på en Stiga tornado.
Den vill inte varva upp , det verkar som den vill köra med choken hela tiden, Är det choken den vita brickan innanför luftfiltret . När jag tvingar den till öppet läge varvar den upp.
Har precis tankat den med Aspen men har svårt att tänka mig att det påverkar.
Jag får heller knappast ngn skillnad om jag stänger eller öppnar från grundiställningen.
Hur är funtingen igenligen och vd gör övertrycket i förgasaren (röret från vevhuset)
Många frågor! Tacksam för all hjälp.

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

viktor meck  
#180528 ja, det är choken. då har choke/pumpmembranet pajat. det finns två modeller. stor (pulsa jet) eller liten (vacu jet) förgasare. men tror du har det stora.

här är membranen: stort: http://www.briggsparts.se/art/membran-3.php

litet: http://www.briggsparts.se/art/membran-6.php

Avatar Fallback

Re: Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

Gäddviken  
#180678 Aha ett stort tack! Vetgirig som jag är så har jag en fråga : Choken är alltid aktiverad och öppnas av "övertrycket från vevhuset?
Jag tömde tanken och fyllde på med vanlig bensin , fick igång den , justerade förgasare till ren gång sedan dess har den fungerat .
Förmodligen håller membranet att ge sig. Har du ngn länk på sprängskiss vore jag tacksam, Tack på förhand!

Användarvisningsbild

Re: Förgasarjustering Klippo B&S 3,5hp

viktor meck  
#180684 Precis.

Om du tar model type och code nummren som står på fläktkåpan vid tändstiftet.

Gå in på briggs & strattons hemsida. Där kan du skriva in nummren.och få fram sprängskiss

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).