Inomgårdsmaskiner

Bästa traktorsnöslungan?

43 inlägg 63401 visningar 13 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#495635
1517650543_slunga.jpg


Snöslunga Nordtec AT 210 , Nyskick
Säljes av: johan 29 januari 12:17
Visa på karta (Avesta)
12 500 kr
10 000 kr ex. moms

Snöslunga Nordtec AT / ATS 210 .
I princip i nyskick, inte använd mer än ett fåtal gånger.

Kvalitéts maskin tillverkad i Finland.
Går att välja under körning vilken sida man vill att snön skall spruta ut på .
Stor "trumma" så stora mängder snö skall inte vara något problem.
Trepunktsfäste för traktor.

Vikt: 390kg

Pris: 10,000:- exkl moms el hbj.
(12,500:- ink moms)


Ser helt ok ut

Trejon
Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Skogsmästarn  
#495670 Jag tänker mig att en traktorslunga är ett bra komplement till ett 3p-bakblad.
Hur väl fungerar slunga att grovskotta skogsvägar? Bör man ha samma bredd på slungan som bredden på bakhjulen?

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Bax  
#495715 En 505 har väl stängd hytt? Ska du öppna bakrutan varje gång du ska ändra riktning blir du tokig till slut.
Jag vill att slungan sticker ut en decimeter på varje sida. Två decimeter bredare än traktorn således.

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Bax  
#495719 Blad är snabbare att ploga med så länge man får undan snön. När det är så mycket snö att den rinner tillbaka in i vägen igen tar man slungan.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Skogsmästarn  
#495752
Bax skrev:En 505 har väl stängd hytt? Ska du öppna bakrutan varje gång du ska ändra riktning blir du tokig till slut.
Jag vill att slungan sticker ut en decimeter på varje sida. Två decimeter bredare än traktorn således.

Ja, stängd hytt. Tänkte ha den till skogsvägen, inte runt gården, vilket borde bli färre antal drag i spjällen. Är alt hydrulstyrda luckor?

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Skogsmästarn  
#495753
Bax skrev:Blad är snabbare att ploga med så länge man får undan snön. När det är så mycket snö att den rinner tillbaka in i vägen igen tar man slungan.

Hur väl funkar v-slunga på obruten skogsbilväg med snö av olika ålder/skikt?

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Bax  
#495756 Ja det är alternativet, eller hydraulstyrt torn.
En obruten väg med mycket snö skulle jag hellre ha en snöfräs. Eller spetsplog.
En V-slunga har väl heller inga problem så länge snön är torr och traktorn har fäste, men det går långsammare kan jag tänka mig.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Barre  
#495763 Hade en trima 210 tidigare. Fungerade klockrent kallsnö. Sursnö fungerade den sämre i. Gick inte att ta en halv bredd till på vägarna i sursnö då snön inte matades in i utkastet om den bara kom från ena sidan. Var det mycket snö 50 cm eller mer fick man köra väldigt långsamt. Men det gick. Tyckte inte det var nåt större problem att öppna luckorna. Anpassade körningen så det blev inte att byta håll så ofta.
En bil körde tyvärr in i mig och slungan blev skrot. Bakaxeln på traktorn sprack tom. Han som körde bilen hade änglavakt och klarade sig utan skador. Tur att det inte var kedjor på traktorn. Den gled istället iväg ett par meter. Skaffade sedan en Oluf slunga med hydrauliskt torn. Den fungerade sämre än v-slungan och har nu kommit över en begagnad westbjörn snöfräs som tar alla typer ev snö. Lite dyrare, mycket sliten men jag är mycket nöjd. Behöver inte använda skopan vid sursnö längre och spar tid.
Lite pengar = snöslunga bästa valet.
Mycket pengar och många snöröjningsuppdrag = snöfräs och vikplog eller skopa.

Avatar Fallback

Re: Bästa traktorsnöslungan?

hfab  
#590834 Behöver köpa mig en snöslunga eller en snöfräs ca 210-230 cm bred.
Vill helst ha hydrauliskt torn. Vad ska jag leta efter?
Begagnat i bra skick eller nytt?

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Bax  
#590839 Jag har en Optimal 235 (tror jag den heter)
Mycket nöjd med den så länge snön är skapligt torr, nu bor jag ju i Härjedalen så det är oftast inget problem med blötsnö. Annars är nog en snöfräs bättre. Jag gillar dock slungans enkelhet, två kullager och en hydraulmotor är typ det enda som kan krångla.

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#590842
Bild


https://www.narlant.se/product/fransgard-v-230--2

En sån har jag och den funkar bra, den är nog tung för att göra ett bra jobb.

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

HEJUN  
#700027 Hej slurfi
Tar v slungan ända ner till botten på vägen?
Har haft en äldre v slunga trejon snöquicke som lämnade ett litet lager ca 5-10cm med snö kvar på vägen. Och det funkar ju inte om det ska köras med timmerbilar efter vägen.

Användarvisningsbild

Re: Bästa traktorsnöslungan?

Slurfi  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#700143 Jodå den har skären nästan rakt ned och är tung så den drar upp grus ibland.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).