Sida 3 av 4

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 18:06
av totte
Sweden-viking: Åkt sulky efter gräsklippare har jag gjort en hel del, körde Belos ett tag på 70-talet.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 18:15
av Sweden-viking
Har du åkt sulky efter Snöslungan...?
685686239_Q4oAT-O.jpg


:D :D :D ;)

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 18:18
av Magnus M
Funderar lite på om det sitter fjädrar i klorna i starten på dom stående GCmotorerna??
Finns inga i min o det funkade bra på klipparen men nu vill inte snöret gå tillbaka.

Har du koll på detta Viktor?

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 19:10
av viktor meck
hmmm :-? . brukar vara plastklor under en friktionsbricka av plast bara. och sen en vanlig spiralfjäder som drar tillbaka snöret. finns inga fjädrar på klorna. spänn den vanliga fjädern ca 2 varv och testa.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 19:16
av viktor meck

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 20:43
av totte
Sweden-viking skrev:Har du åkt sulky efter Snöslungan...?

:D :D :D ;)


Nä, inte än! :mrgreen: Nja, njä, det är nog inte praktiskt efter en gammal Gilson.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 20:49
av Magnus M
Japp en sån är det!

Jag hittade resevdelslistor på nätet o det verkade vara samma.

Det är ju sånt där långt snöre på den. Jag har satt öglan från klipparen på handtaget men det är nog 50cm kortare från starten till öglan nu.

Ska prova o spänna.

Klart du ska fixa en sulky Totte :grin:

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 20:51
av totte
Till tvåhjulstraktorn kanske, men där har jag ju redan min fina vagn och dessutom dunderlunnaren som ju nästan är en sulky.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 22:20
av viktor meck
då har du hittat felet :mrgreen: snöret blir för långt och tar upp all plats på linhjulet så det går emot kanten på startapparaten och kilas fast. om du ska ha starthandtaget på direkt på startapparaten så räcker det med 120-150 cm snöre gott och väl. tycker att du inte ska ha snöret på handtaget som du har nu. det sliter på startsnöret och efter en stund så kommer snöret skära sönder plasten på startapparaten. vrid startapparaten ett snäpp istället så det blir bättre ställning när du ska starta den :mrgreen:

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 22:58
av Magnus M
Jo så tänkte jag först med men det går inte tillbaka nåt ens när snöret är helt utdraget!!

Lite skumt.

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: lör 18 feb 2012, 23:46
av viktor meck
går det tillbaka om du tar loss startapparaten från motorn? om inte så har fjärden hoppat eller gått av. friktionsbrickan kanske kärvar. då går inte klorna in. lycka till :mrgreen:

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 27 feb 2012, 09:32
av Magnus M
Nu funkar det!

Jag spände fjädern ett varv först, då rätade kroken i änden på fjädern sig.
Plockade isär, böjde till en ny krok, gjorde rent o la i lite nytt fett i fjädern.
Nu funkar det perfekt :smile:
Det var nog skiten o lite rost i fjädern som gjorde att det kärvade.

Magnus M

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 27 feb 2012, 10:15
av viktor meck
Som vanligt då :lol: det och startsnören som gått av

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 27 feb 2012, 12:29
av totte
Magnus M skrev:Nu funkar det!

Jag spände fjädern ett varv först, då rätade kroken i änden på fjädern sig.
Plockade isär, böjde till en ny krok, gjorde rent o la i lite nytt fett i fjädern.
Nu funkar det perfekt :smile:
Det var nog skiten o lite rost i fjädern som gjorde att det kärvade.

Magnus M


Trevligt! Ganska säkert var det så, startapparater behöver lite omvårdnad och tillsyn annars börjar dom jäklas med en.

En sak jag tänkte på, den motorn du satt på nu är väl inte vinteranpassad med snökåpa vad jag kan se. Snöslungemotorer har ju oftast en extra kåpa över förgasaren och inget luftfilter. Kan misstänka att det kan bli problem där, filtret vill gärna isa igen och det blir frysningar i förgasaren.

Re: Motor o växellådsbyte i Ariens snöslunga

Postat: mån 27 feb 2012, 13:41
av Magnus M
Nej den är inte vinteranpassad. Sitter ett pappersfilter i den. Provade utan men då går den naturligtvis inte riktigt bra. Jag har inte kollat om det går att justera bränslemängden men den borde nog ha lite mer soppa egentligen. Choken är en knepig självåtergående sak som jag inte har riktig kläm på hur den funkar. Jag får hålla emot den lite efter start.

När den blitt ordentligt varm går den skapligt.
Jag tror det funkar på mina breddgrader men hos dig Totte är det nog värre.

Det kanske skulle hjälpa lite med nån form av kåpa över förgasaren!!

Magnus M