Sida 2 av 3

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: tor 24 nov 2011, 20:28
av MattiH
har bara en 25mm

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: tor 24 nov 2011, 21:04
av totte
Då så! Finns dom som bytt en tvåutgångsmotor mot en med remskivor bara på vevaxeln och fått fem backväxlar och en framåt. Lycka till med motorbytet!

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: tor 24 nov 2011, 21:38
av viktor meck
finns säkert någon som vill köpa den gamla motorn. lägg ut den på blocket vet ja :mrgreen:

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: tor 24 nov 2011, 23:38
av axwell
MattiH skrev:har bara en 25mm


Är du helt säker på 25 mm, kan troligen vara 25,4 mm ( 1") ?!

Båda varianterna är förekommande.

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: fre 25 nov 2011, 17:34
av MattiH
jobbar som mekaniker och svetsare har full kunskap om hur man svarvar och fräser samt kan med de flesta material samt kan svetsa dem så ja får nog ihop detta... kan ja bygga pressar på 10000 ton klarar ja väll en ny remskiva:D Tack för alla tips men tror inte ja säljer motorn plockar isär den och kollar va felet är... vill ju veta:D skulle tro de är ventilerna.

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: fre 25 nov 2011, 19:36
av totte
Jomenvisst, med den bakgrunden så finns det inga problem 8) :grin: !

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: mån 05 dec 2011, 23:56
av MattiH
Ny motor på plats går som en dröm::)

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: tis 06 dec 2011, 01:54
av totte
Trevligt :grin: ! Vad blev det för nåt?

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: tis 06 dec 2011, 20:14
av MattiH
blev en likadan fast nyare. hitta en på blocket:D billigt va de också. behövde inte göra något förutom en snabb renovering av start motorn och en allmän koll. samt lite förgasar inställning:D går sjukt fint nu och extremt lättstartad. 2 drag i minus 7 grader:D eller 3 sec på startmotorn:D

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: tis 06 dec 2011, 21:04
av totte
Bra det då har du ju den gamla att plocka delar från vid behov.

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: mån 02 jan 2012, 21:01
av viktor meck
hej igen. har du rivit den gamla motorn och kollat vad som var fel :?: är nyfiken =p~ har du fått någon snö så du har kunnat testa snöslungan :?:

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: fre 27 jan 2012, 00:47
av Magnus M
totte skrev:Då så! Finns dom som bytt en tvåutgångsmotor mot en med remskivor bara på vevaxeln och fått fem backväxlar och en framåt. Lycka till med motorbytet!


Har funderat på ett byte på min Ariens. Har 2 axlar på min. Finns det nåt sätt att lösa detta på?

Magnus M

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: fre 27 jan 2012, 02:22
av totte
Inget bra sätt, annat än att få tag på en tvåaxelmotor.

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: fre 27 jan 2012, 09:31
av Magnus M
Hur är det nu? Ingenting är omöjligt, det omöjliga tar bara lite längre tid! :smile:

Kan undra vad den ursprungliga anledningen till dubbla axlar är?

Billigare för snöslungetillverkaren att köpa motorn med 2 axlar än att konstruera vändningen i lådan?

Eller är det nerväxlingen man vill åt? Hjuldrivningen går väl från kamaxelskivan? Det är ju en liten skiva på motorn o en ganska stor därnere. På slungor med gummihjulsväxellåda måste man ju ha detta stora hjul för att klara alla utväxlingar.

Nästa tanke är: Är det bara slungor med gummihjulslåda som har dubbla?

Går alla dubbelaxlar åt olika håll eller finns det såna som går åt samma håll?

Får nog plocka ner min lite o titta på detta, nån snö lär den ju inte slänga där den står nu. Det tar längre tid o mer svett med den än med skyffeln :sad:

Magnus M

Re: Gilson 10 hk Tecumseh motor går ojämnt.

Postat: fre 27 jan 2012, 13:10
av totte
Jo det omöjliga tar som sagt en stund extra. Skall ju inte säga att det inte går, men det skulle nog närmast kräva att man installerar en kugghjulsväxel som växlar ner till hälften och vänder riktningen. Är ju inte omöjligt om man får tag i lämpliga kugghjul, men det är nog lite pyssel att göra ett bra lagerfäste för det andra kugghjulet med tillhörande remskiva.

Hjuldrivningen går som sagt från kamaxeln och är sålunda nedväxlad till halva varvtalet och motsatt riktning. Därmed sagt att är det dubbel axel så går den för hjuldrivning alltid hälften så fort och åt andra hållet.

Troligtvis är det en billig lösning för att få en nedväxling, kan knappast vara särskilt dyrt att förlänga kamaxeln när det sker i massproduktionen. Vad jag vet så förekommer det nog enbart på friktionshjulsdrift, finns ju förresten inte så många slungor som inte har det, Honda, vissa Gilson, kanske nån mer japan, sen vet jag inte.