Inomgårdsmaskiner

bygga liten klyv

17 inlägg 16641 visningar 7 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Re: bygga liten klyv

SaabAero  
#269346 Dom bitar som min lilla 4ton klyv inte klarar brukar jag klyva med klyvyxan istället.
Jag skaffade en "4-kniv" också och det funkar bra på lättkluven ved. Nackdelen med den extra kniven är att belastningen kommer längre upp på originalkniven och den ökade belastningen klarar inte knivens infästning

Trejon
Användarvisningsbild

Re: bygga liten klyv

JensSkoog  
#269354
Mikael W skrev:Söker en liten klyv till stugan. Finns ingen ström, så har ett litet elverk.
Problemet med de klyvar jag sett på är att elmotorn startar och stannar för varje klyvning.
Detta är inte bra för elverket eftersom varje start av elmotorn ger en pikbelastning.
Så söker en modell där klyvens elmotor går konstant.
Nån som vet var man hittar en sån?
Ska inte va nån dyr historia, mängden är liten, men veden på utholmarna här är otroligt skarp och svår att klyva med yxa. (Även med stora fiskars klyvyxa)

Körer min el-hydraul som drar 1800 W på bensinelverket. Det ger 3200 W, och det har funkat bra i et antal år. Annars använder jag "Ingmars klyv" til det mesta nu, efter at jag byggde den. Snabbare och trevligare och ideel om man jobbar där det inte är el.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).