Inomgårdsmaskiner

Lynx 5900 går fett

34 inlägg 9887 visningar 6 följer Svara, dela mm...  
Användarvisningsbild

Re: Lynx 5900 går fett

ChristoferE  
Matsju skrev:Hej, hur gick det med 5900 fick du ordning på den? Har en som gör exakt som du beskriver men blir inte klok på vad de är.

Hej!

Jag har fått den bättre men inte helt hundra bra.

Det som gjorde skillnad för mig var att sänka trottelnålarna . De sitter just nu i näst lägsta läget.

De åtgärder jag gjorde innan tyckte jag inte gjorde något alls åt problemet.

Min maskin går ju alla tiders så länge den inte får stå på tomgång mer än 3 sekunder för då får man gasa igång den genom att pumpa på gasen.

Jag skruvade inte något alls under säsongen men läste om maskiner med liknande problem och har några fler saker jag tänkt testa framåt, några enklare några kanske inte så enkla.

Enligt servicemanualen ska tändstiften ha 0,45 mm i elektrodavstånd och de som sitter i min nu har 0,8 mm (BR9ES) så jag ska testa att montera stift med rätt elektrodavstånd. Läste att någon påstod att tändsystemet är klent och att montera stift med tightare elektrodavstånd kan eventuellt göra skillnad för problemet vi har.

Kolla flottörerna så de är hela alltså inte har några hål och således drar i sig bränsle och sjunker, vilket gör att den flödar över.

Säkerställa till 100% att den inte drar tjuvluft vid någon av packboxarna på veven.

Ev. testa med en ny CDI-box.

Bestycka om den något.

Jag ska försöka hålla den här tråden uppdaterad om jag finner en definitiv lösning på problemet. Om någon har idéer på lösningar så får ni jättegärna fylla på med dem här i tråden.

TS
Skogma
Användarvisningsbild

Matsju  
#909809Jo knepigt är de, min gör precis som du beskriver går jättebra när den är kall, men när den blir varm och får stå på tomgång några sekunder så är de som den surar ner sig. Jag har bytt packbox bakom variator och kollat andra sidan bakom magnapull men inget gris där i allafall. Har provat bestycka, bytt slangar och bränslepump. Köpte även en till förgasare som jag har testat skifta fram och tillbaka men ingen skillnad. Har bytt cylinderfotspackning. Jag funderar om de kan vara läckage vid inre packboxar på vevaxel??

Användarvisningsbild

ChristoferE  
#909811Ja det är verkligen mycket knepigt!

Okej, då har du ju gjort några av stegen jag inte tagit till än.

Har du funderat nåt över tändsystemet? Om det på något sätt kan börja spöka när grejerna blir varma?

Jag har en bekant som köpte en 59a som beter sig liknande den också. Dock har han inte fläktis utan vätskekyld.

Tänker du på o-ringarna som sitter på veven? För det sitter bara packboxar i ytterändarna på Rotax 503 om jag fattat det hela rätt.

TS
Användarvisningsbild

Matsju  
#909832Okej så de är inga inre packboxar? Jo jag har funderat lite över de också men känslan är mera att det är något med bränsle eller då nå läckage nånstans.

Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).