550 xpg, 346 xpg, 355 fxt, 345 rxt, Honda Foreman 450, BM 430, NH tl90, Farma 9t 6,3, Niab 5-15b, Volvo L30G, Volvo 5350
Inomgårdsmaskiner
schaktblad till trepunkten
tor 13 jan 2011, 15:15#114226Väcker liv i tråden igen. Jag funderar på ett kellfri 250 blad med hydraulsvängning (ca 400 kg). Tror ni att min BM430 klarar detta? Om inte är problemet att den inte orkar eller kör man sönder lyftarmar eller dyl? Om ni inte tror att det funkar är det nån som har ett tips på ett lättare alternativ med hydraulsvängning i såfall?

tor 13 jan 2011, 16:49#114243Frågan är snarast om Kellfribladet håller för din BM. Har du läst vad som står tidigare i den här tråden, finns några åsikter om Kellfri där.
2CVtrac (1951-2012), Homelite ZIP-6 (1960), Homelite SXL-12 (1964), Brumi tvåhjulstraktor (1965), Bolens jordfräs (1968), Gilson 55257 (1981), Jonsered 621 (1972), Jonsered 520 SP (1984), Partner 4200 (2007)
tor 13 jan 2011, 18:50#114254
Tack för omtanken totte, jag har läst tråden och frågan är ju relevant. Men jag tycker att priset är ok och jag behöver träna med pinnsvetsen så jag är fortfarande sugen
.
Vad tror ni om min BM 430, håller den för påfrestningen? Orkar den?
Tror att bärarmarna är svårare att fixa med pinnsvetsen än vad schaktbladet är....
totte skrev:Frågan är snarast om Kellfribladet håller för din BM. Har du läst vad som står tidigare i den här tråden, finns några åsikter om Kellfri där.
Tack för omtanken totte, jag har läst tråden och frågan är ju relevant. Men jag tycker att priset är ok och jag behöver träna med pinnsvetsen så jag är fortfarande sugen
Vad tror ni om min BM 430, håller den för påfrestningen? Orkar den?
Tror att bärarmarna är svårare att fixa med pinnsvetsen än vad schaktbladet är....
550 xpg, 346 xpg, 355 fxt, 345 rxt, Honda Foreman 450, BM 430, NH tl90, Farma 9t 6,3, Niab 5-15b, Volvo L30G, Volvo 5350
tis 22 feb 2011, 10:42#119879
Räcker inte kedjorna för att styra bladet menar du. Har själv en 430 och har aldrig sett någon använda stag. När det gäller Kellfri så hoppas jag att ni överdriver lite vad gäller kvalliteten för jag har beställt ett 230 blad. Deras leveranstid är däremot i snigelklass, beställde bladet i början på december, har inte kommit än. Vi har inga hemma fick jag höra, beställde ett i vredesmod en kväll när jag kört sönder min gamla skopa för tredje gången på två dar. Ska dock bara ha bladet till snö, så nu när jag äntligen kommit till å köpa ett så kommer vi få några snöfria vintrar på smålandskusten. Ni kan tacka mej senare.
bengt.a skrev:Känner till en 430 som körs med ett hydraulsvängt Samiblad, inga problem för traktorn men det måste sitta stabiliseringsstag till lyftarmarna så att bladet går rakt efter traktorn.
Räcker inte kedjorna för att styra bladet menar du. Har själv en 430 och har aldrig sett någon använda stag. När det gäller Kellfri så hoppas jag att ni överdriver lite vad gäller kvalliteten för jag har beställt ett 230 blad. Deras leveranstid är däremot i snigelklass, beställde bladet i början på december, har inte kommit än. Vi har inga hemma fick jag höra, beställde ett i vredesmod en kväll när jag kört sönder min gamla skopa för tredje gången på två dar. Ska dock bara ha bladet till snö, så nu när jag äntligen kommit till å köpa ett så kommer vi få några snöfria vintrar på smålandskusten. Ni kan tacka mej senare.
fre 25 feb 2011, 11:32#120346Tyvärr måste jag instämma i kvalitetsbristerna hos Kellfri... Har ett 230 blad som har hydrualisk sväng, eller rättare sagt hade hydrualisk sväng.... det behövdes inte ens en stenkörning utan räckte med att köra lite fort och hamna i den hopfrusna kanten så vek sig hela infästningen för hydrualkolven på bladet och halva bladet med för den delen. Då hade iof redan axeln som bladet är centrerat runt gått av och ramlat ned inuti bladet sedan länge.... Rena skiten med andra ord 😡
Jag inser åxo att det låter suveränt bra med omkring halva priset mot andra märken men det är alltid som vanligt.... betalar man för skit så får man skit. Ta och leta upp en motsvarande produkt hos en seriös leverantör och jämför bilderna så ser man direkt var Kellfri har sparat in pengarna...
Som avslutning låter det för bra för att vara sant så är det sannolikt åxo det....
Jag inser åxo att det låter suveränt bra med omkring halva priset mot andra märken men det är alltid som vanligt.... betalar man för skit så får man skit. Ta och leta upp en motsvarande produkt hos en seriös leverantör och jämför bilderna så ser man direkt var Kellfri har sparat in pengarna...
Som avslutning låter det för bra för att vara sant så är det sannolikt åxo det....
MF 375 4wd, Skogsanpassad Lamborgini 774-80, Griplastarvagn Farma CT 5,1-8, Dolmar 5105H, Jonsered 2147, Tanaka 4501, IHI 35G3 (grävmaskin), Järnhästen ProV 9 hk, Logosol M7
fre 25 feb 2011, 18:42#120390Se där ja. Har gått och funderat ett tag på att slå till på ett Kellfri blad trots vetenskapen om de negativa åsikterna angående Kellfri på detta forum. Men nu har jag nog funderat färdigt. Som du säger magwes03, om det låter för bra för att vara sant så är det sannolikt också det! Tycker förövrigt det är konstigt att de kan sälja produkter med så dåligt stål/kvalité som uppenbarligen inte håller måttet.
Tack, nu slipper jag det eländet på gården.
Tack, nu slipper jag det eländet på gården.
fre 25 feb 2011, 21:45#120429Tyvärr, långt ifrån enda kellfriprodukten som "överraskar" negativt. Inte ens deras snöskopor har klarat forumets minimikrav.
Hur bär man sig åt för att misslyckas med en snöskopa? Nej det behövs inget svar;"säg Kellfri (inte Algots), det räcker"!
Hur bär man sig åt för att misslyckas med en snöskopa? Nej det behövs inget svar;"säg Kellfri (inte Algots), det räcker"!
fre 25 feb 2011, 21:58#120430En annan sak som är negativ med det kellfribladet vi har är att själva bladet har för dålig rundning för att användas till snöskottning, vilket gör att snön inte snurrar ur bladet.
Vid snövallar lika höga som bladet så blir man inte av med snön om man inte kan trycka ut hela snövallen.
Vid snövallar lika höga som bladet så blir man inte av med snön om man inte kan trycka ut hela snövallen.
"Du kan ta smålänningen ur Småland men aldrig Småland ur smålänningen"
fre 25 feb 2011, 22:38#120435
VM schaktblad håller vad som helst och har utbytbart slitstål
boksson skrev:obantteg, du bekräftar vad jag misstänkt om kellfris kvalite, tyvärr.
Elias, vet du (eller någon annan) något företag som tillverkar bra schaktblad? jag vill gärna ha ett med utbytbart slitstål
VM schaktblad håller vad som helst och har utbytbart slitstål
fre 25 mar 2011, 17:38#123854Kellfri får verkligen inga vidare recensioner här men hur är terjon optimal schaktblad eller K.T.S schaktblad?
http://www.trejon.se/content.php?s=91
Nackdelen med KTS hydrauliska blad verkar ju vara att man får gå ur traktorn när man vill rotera bladet mellan skjutande och dragande. Snurrar bladet helt runt på optimal schaktblad? Fast cylinderinfästningen i bladet blir nog mycket starkare om det sitter "direkt" i bladet som på KTS än om det sitter 30cm över bladet för att få det att rotera runt om?
http://www.trejon.se/content.php?s=91
Nackdelen med KTS hydrauliska blad verkar ju vara att man får gå ur traktorn när man vill rotera bladet mellan skjutande och dragande. Snurrar bladet helt runt på optimal schaktblad? Fast cylinderinfästningen i bladet blir nog mycket starkare om det sitter "direkt" i bladet som på KTS än om det sitter 30cm över bladet för att få det att rotera runt om?
lör 26 mar 2011, 01:17#123909Mitt råd, kjöp et blad som går att vända från förerplats.
Det er allvärldens mycket smidigare, om du har behov för att vände ofta, vid röjing av platser och uppfarter.
Du kommer tröttna fort om får springa ut varje gång du ska vända.
Linkar til nogra av mina videoer.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4UFFfSWyoW8[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s3tTK-DP77g[/youtube]
Det er allvärldens mycket smidigare, om du har behov för att vände ofta, vid röjing av platser och uppfarter.
Du kommer tröttna fort om får springa ut varje gång du ska vända.
Linkar til nogra av mina videoer.
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=4UFFfSWyoW8[/youtube]
[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=s3tTK-DP77g[/youtube]
Valmet 665s/skogshytt, valtra-valmet 6400, XCG 230LC, Hanix H55DR/Naarva stegmaster, Kesla 102HD/kran 304T, Dalen 2054 vedmaskin+kisa stegmater, Igland wp2000, TR110 vedkutter, Jonsered 2054,-dolmar ps5000. Hva 42, Suzuki king quad 280cc
fre 01 jun 2012, 19:58#176731
Jag köpte en Fransgård GT-275 DK nyligt och nu har jag testat den ordentligt
på byvägen idag, det tog tre timmar att få ett hyfsat resultat men då gick en hel del
tid åt att plocka upp markbunden sten med grusskopan.
Den har hydraulisk bom och bladvinkel och det är mkt smidigt.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Jag köpte en Fransgård GT-275 DK nyligt och nu har jag testat den ordentligt
på byvägen idag, det tog tre timmar att få ett hyfsat resultat men då gick en hel del
tid åt att plocka upp markbunden sten med grusskopan.
Den har hydraulisk bom och bladvinkel och det är mkt smidigt.
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
ons 03 okt 2012, 19:38#188576[youtube]http://www.youtube.com/watch?v=LIhA8IRGiXU[/youtube]
Så kan det se ut när jag finputsar lite.
Så kan det se ut när jag finputsar lite.
Caterpillar 312B/Moretens/Kesla40LFe/Wood-Mizer LT15/Chevrolet/New Holland T5030 Ford 7610/Patruuna/Fransgård/Polaris/Stihl/Palax/Kemppi. Ha alltid en pulversläckare i närheten.
ons 03 okt 2012, 20:10#188579
Blev det något blad och blev resultatet av vägen det förväntade?
boksson skrev:Mina skogsvägar behöver schaktas till, så nu behöver jag ett schaktblad tiill trepunkten. jag har tittat lite på kellfri, men är tveksam till deras kvalitee. Vad behöver jag tänka på inför köpet, förutom priset?
Blev det något blad och blev resultatet av vägen det förväntade?

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).