Inomgårdsmaskiner
Lynx 5900 går fett
ons 05 feb 2025, 20:25#870405Lycka till! Det där som kallas syratvätt låter ju intressant om behovet skulle uppstå. Vad exakt är det och var köper man det?

ons 05 feb 2025, 22:18#870424
Tack så mycket, återkommer med resultat.
Det är syratvätt för aluminiumfälgar. Man kan nog köpa vilken syratvätt som helst men jag köpte denna: https://gordetmedrw.se/sv/products/syratvatt-5l
Ent skrev:Lycka till! Det där som kallas syratvätt låter ju intressant om behovet skulle uppstå. Vad exakt är det och var köper man det?
Tack så mycket, återkommer med resultat.
Det är syratvätt för aluminiumfälgar. Man kan nog köpa vilken syratvätt som helst men jag köpte denna: https://gordetmedrw.se/sv/products/syratvatt-5l
TS
mån 08 sep 2025, 07:38#893137Hur har det gått?
Fått ordning på lynxen?
Har själv en Lynx5900 2006 som stått några år och nu vägrar att starta verkar vara förgasarna startar till med start gas i insug men dör direkt. Sanmma sak om jag häller lite bensin typ tesked i resp cyklinder då tänder och startar men dör direkt då är stiften blöta..
Fått ordning på lynxen?
Har själv en Lynx5900 2006 som stått några år och nu vägrar att starta verkar vara förgasarna startar till med start gas i insug men dör direkt. Sanmma sak om jag häller lite bensin typ tesked i resp cyklinder då tänder och startar men dör direkt då är stiften blöta..
mån 08 sep 2025, 08:20#893144
Min -97 var ett h-vete att få igång när den stått ett tag, tills jag lärde mig knepet. Primerpumpen klarar nämligen inte av att suga bränsle till sig själv när det runnit tillbaka! Man måste trycksätta tanken genom att blåsa i den samtidigt som man pumpar. Jag hade ett gammalt tanklock som jag borrade hål i och tryckte ner en slang. Då byter jag bara ut ordinarie tanklock, blåser så det spänner i tanken och pumpar och då ser msn att det kommer bränsle i primerslangen. Sen är det bara choka och starta som vanligt.
Skogsvaktaren skrev:Hur har det gått?
Fått ordning på lynxen?
Min -97 var ett h-vete att få igång när den stått ett tag, tills jag lärde mig knepet. Primerpumpen klarar nämligen inte av att suga bränsle till sig själv när det runnit tillbaka! Man måste trycksätta tanken genom att blåsa i den samtidigt som man pumpar. Jag hade ett gammalt tanklock som jag borrade hål i och tryckte ner en slang. Då byter jag bara ut ordinarie tanklock, blåser så det spänner i tanken och pumpar och då ser msn att det kommer bränsle i primerslangen. Sen är det bara choka och starta som vanligt.
mån 08 sep 2025, 09:23#893154
Jag fick ditt nya flottörnålar precis när snön gick bort så jag kunde bara testa en liten tur på gräsmattan. Jag lät den bli ordentligt varm och sedan körde jag runt så gott det gick och då verkade mitt problem vara löst.
Men jag ropar inte hej än, utan jag väntar och ser hur den beter sig när man kan köra "normalt".
Toppen på flottörnålarna var gummerade och gummit var väldigt hårt/torrt på de som satt i, de nya var mycket mjukare.
Skulle mitt problem kvarstå ska jag testa att flytta på trottelnålarna.
Med tanke på svaren jag fick i den här tråden så kanske du ska se över din bränslepump så att den inte läcker? Kanske kunde vara ett möjligt problem med tanke på vad du beskriver.
Skogsvaktaren skrev:Hur har det gått?
Fått ordning på lynxen?
Jag fick ditt nya flottörnålar precis när snön gick bort så jag kunde bara testa en liten tur på gräsmattan. Jag lät den bli ordentligt varm och sedan körde jag runt så gott det gick och då verkade mitt problem vara löst.
Men jag ropar inte hej än, utan jag väntar och ser hur den beter sig när man kan köra "normalt".
Toppen på flottörnålarna var gummerade och gummit var väldigt hårt/torrt på de som satt i, de nya var mycket mjukare.
Skulle mitt problem kvarstå ska jag testa att flytta på trottelnålarna.
Med tanke på svaren jag fick i den här tråden så kanske du ska se över din bränslepump så att den inte läcker? Kanske kunde vara ett möjligt problem med tanke på vad du beskriver.
TS
mån 08 sep 2025, 10:56#893168Demonterade förgasarna på 2006:an.
Konstaterar att flottörventilerna hänger fast/kärvar och en svart sörja, kan det vara gummi, plast eller rost i botten av flotörhuset?
Någon som varit med om liknande
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
Konstaterar att flottörventilerna hänger fast/kärvar och en svart sörja, kan det vara gummi, plast eller rost i botten av flotörhuset?
Logga in för att se de bilder eller dokument som författaren har laddat upp.
Du måste vara medlem för att logga in. Det är gratis att bli medlem och registreringen går fort, Välkommen!
Skapa konto
mån 08 sep 2025, 11:24#893170
Det är väl rester av den moderna 95 oktaniga bensinen kanske? Jag använder enbart 98 oktan i röj- och motorsågar, gräsklippare, snöskoter och ATV, alltså de grejor som används sporadiskt. Jag har hittills klarat mig från trassel, peppar peppar.
Skogsvaktaren skrev:Demonterade förgasarna på 2006:an.
Det är väl rester av den moderna 95 oktaniga bensinen kanske? Jag använder enbart 98 oktan i röj- och motorsågar, gräsklippare, snöskoter och ATV, alltså de grejor som används sporadiskt. Jag har hittills klarat mig från trassel, peppar peppar.
mån 08 sep 2025, 18:21#893206Precis så är det.Trodde inte först den mängd mer etanol i 95 okt skulle göra så stor skada.Men det gjorde den (fick jag se) i en snöskoter tank.Filtret låg på botten,slangen i bitar! Det här gäller förståss om man lämnar soppa i tanken över sommaren t e x.Har lämnat 98 okt i tanken utan att slang har fräts sönder!
Ent skrev:Skogsvaktaren skrev:Demonterade förgasarna på 2006:an.
mån 08 sep 2025, 20:04#893219Min 5900 blev inte alls körd vintern 24/25. Det blev bara de långa skidorna på fötterna.
För att inte låta det gå snett av sig självt med rotaxen tömde jag ur all bensin (95 okt) i somras och fyllde i Aspen och skulle starta. Den var helt omöjlig få igång. Efter felsökning var det primerpumpen som inte sög nånting. Inte för att den var tom utan den var helt enkelt slut. Otät inuti. Det var den gamla original gjord i USA. Den var inte gjord för att kunna öppnas utan blev skrot när jag försökte. Skickade efter en ny (kanske från Skoterdelen).Stämmer nog att slangarna/pumpen behövde snapsas/fyllas manuellt för att få fram soppan. Sen startade det så fint så. Den fick gå ett tag på lite höga varv så nu ska det blivit Aspen i hela alltihopa.
Vi får se till kommande vinter hur det vill sej.
För att inte låta det gå snett av sig självt med rotaxen tömde jag ur all bensin (95 okt) i somras och fyllde i Aspen och skulle starta. Den var helt omöjlig få igång. Efter felsökning var det primerpumpen som inte sög nånting. Inte för att den var tom utan den var helt enkelt slut. Otät inuti. Det var den gamla original gjord i USA. Den var inte gjord för att kunna öppnas utan blev skrot när jag försökte. Skickade efter en ny (kanske från Skoterdelen).Stämmer nog att slangarna/pumpen behövde snapsas/fyllas manuellt för att få fram soppan. Sen startade det så fint så. Den fick gå ett tag på lite höga varv så nu ska det blivit Aspen i hela alltihopa.
mån 08 sep 2025, 22:16#893225
Det går faktiskt enkelt att dela på primerpumparna och byta o-ringarna. Man kan tex ta en dremel med en liten kapskiva i och kapa ett litet spår i knoppen/hatten man pumpar med så den går att lirka av, då kan man dela den och få ur innanmätet och kan enkelt byta o-ringarna.
Kan vara bra att veta för din nya primers tätningar kommer inte hålla lika länge som din gamla original.
Orsa skrev:Min 5900 blev inte alls körd vintern 24/25. Det blev bara de långa skidorna på fötterna.
Det går faktiskt enkelt att dela på primerpumparna och byta o-ringarna. Man kan tex ta en dremel med en liten kapskiva i och kapa ett litet spår i knoppen/hatten man pumpar med så den går att lirka av, då kan man dela den och få ur innanmätet och kan enkelt byta o-ringarna.
Kan vara bra att veta för din nya primers tätningar kommer inte hålla lika länge som din gamla original.
mån 08 sep 2025, 22:26#893227Tankade intet ont anande Aspen i elverket. Detta för att det bara används som reserv så det kan komma att stå i åratal och alkylat sägs tåla lång lagring. Ville provstarta i -25 men det var stendött. Tog in i värmen för felsökning, hittade inget fel, tog ut och prövade och då startade det. Upprepade nästa kväll när det var lika kallt, exakt samma syndrom. Tömde ur och slog i 98 oktan och det startade efter några ryck. Upprepade senare med Husqvarnas alkylat, startade lika bra som med 98. Sedan dess är jag skeptisk till att använda Aspen när det är kallt. Andra hävdar att Aspen och Husqvarna är identiska bränslen. Det enda jag har koll på är mina egna erfarenheter.
Senast redigerad av Ent mån 08 sep 2025, 22:34, redigerad totalt 1 gång.
mån 08 sep 2025, 22:32#893228Min original primerpump hade lite läckage så jag köpte en ny av ÅFen. Den var tät, men den orkade ändå inte suga upp bränslet själv när det väl runnit tillbaka. Fick ändå nyttja slangblåsartanklocket när skotern stått mer än nån månad.
tis 09 sep 2025, 05:44#893232Man undrar hur det är med den här alkylaten. Köper både 2t och 4t på pump hos vår traktor och Husqvarnahandlare. Det kommer i tankbil. Skan man tro att det finns mer än 1 anläggning i landet som tillverkar alkylatbränsle? Eller är det import? Har skrotat en förgasare på en av två snöslungor pga bensinutfällningar men alkylat sägs vara, och visat sej hos mej också vara problemfritt. Få se om alkylat i skotern blir startproblem i vinter. Det vore tråkigt.
Alkylat och bensin har säkert olika förångning och tändbarhet vid olika temp. Det man kör när det är riktigt kallt är ju skotern. Men när det var 29 grader orkade jag inte dra runt den i närheten av startfart så det hade inte spelat nån roll om tanken ens var fylld. Gammal seg skoter och gubbe med filmjölk i startmusklerna.
Alkylat och bensin har säkert olika förångning och tändbarhet vid olika temp. Det man kör när det är riktigt kallt är ju skotern. Men när det var 29 grader orkade jag inte dra runt den i närheten av startfart så det hade inte spelat nån roll om tanken ens var fylld. Gammal seg skoter och gubbe med filmjölk i startmusklerna.
tis 09 sep 2025, 08:38#893244Det kan ju hända att just den dunk jag köpte till elverket kom från en dålig batch? Men till saken hör att en bekant som alltid kör Husqvarnas 2t alkylat i motorsågen blev utan och fick Aspen 2t av kompisen. Det var neråt 10- om jag minns hans utsaga rätt. Sågen blev markant svårare att starta. Efter återgång till Husqvarna blev den som vanligt. Detta hände ungefär vid samma tid som mitt experimenterande med elverket. Det skulle ju kunna berott på att våra respektive Aspen-dunkar kom från en o samma dåliga batch? Vem vet.

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).
Liknande Trådar