Inomgårdsmaskiner

Swekip

6 inlägg 1205 visningar 1 följer Svara, dela mm...  

Swekip

Töre  
#902776Funderar på köpa mig en Swekip 1850 ,undrar är det nån som har en som kan komma med råd , eller som känner nån som har hört bra eller dåligt om dom, hur funkar det med garanti. Det finns ju många olika Kinamaskiner ,nu råkar jag bo utanför skara där dom säljer dom ,vilket borde vara en fördel om det blir problem.

TS
Skogma

Re: Swekip

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902782Har en ZL16 som möjligen kommer från samma ritbord. Den är 2014 så mycket har nog ändrats. Men efter ca250 timmar totalt s lyfter den fortfarande pelletssäckar, skuffar snö och sköter grusplanen på firman. Lyfter pallar också. Egentligen är det så att alla andra msskiner är bättre men dyrare. Men den startar så att då kan man göra det man tänkt med den olänsliga hydrauliken. Har satt strypningar som är ställbara med bypasskranar på lyft o tilt annars kan man inte finlira. Parsllellföringen är inte parallrll utan självtippar. En pump för både körning och arbetshydrauliken. Bullrar och hytten är en resonanslåda. Stuttig så man kan inte köra maxfarten 15-20kmh om man inte har rejäl last på. Däcksdimensionen är udda så det är svårt med däck. Immar igen så jag kör med öppen dörr även på vintern vilket även lindrar ljudet. Har satt på elventil för kinesisk klaffskopa. Maskinen går jättebra i snöröjningen. Skoplåset är klent och gick sönder så det är heltenoverad cylinder samt nysvarvade låsbular och förstärkta ändlägen. Laddningen laddade över 35v köpte ny genrstor, laddrelä så nu laddar det 24,5 v?? Alldeles för lite.
Maskin duger och så länge den startar och gör sin grej så…
Man lär sig sitt instrument liksom.

Töre  
#902825Nån som har koll på om man kan ha en liten tippkärra efter en swekip 1850 , som kan lasta typ 3-4 ton

TS

källefall8  
#902826Bra att du är nöjd😊 men en maskin med din beskrivning ovan hade jag blivit tokig, då kör jag hellre en 50 år gammal Volvo BM…

Orsa  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#902845TS ville veta om en ny kinamaskin och jag tänkte lämna mina erfarenheter om en äldre.
Nja en maskin på 50 år med 5-15 tusen timmar på mätarn var inte aktuellt tänkte jag. Det är inte så enkelt hitta rätt om man vill ha nåt som inte riskerar rasa och ska rivas i imorgon.
Nu har jag haft kinamaskinen utan egentliga reparationer i snart 5 år. Så den kan nu skrotas utan förlust sas. Den är avskriven. Gav 100tkr med 160 tim på mätarn. Den är ju enkel och grovsnickrad utan elektronik, pumpar och finess. så det är klart den kräver lite smygande för att köras men man lär ju sig sin maskin. Skulle jag haft en L30 eller nån atlas, jcb, cat eller liknande så får man ju pynta från ca kvarts milj. och uppåt med kanske 5- 10 tusen tim på mätarn. Att dessa bara skulle rulla och gå är inte alls säkert och man skulle vara nöjd. Nytt är ändå nytt på många sätt då det ju är oslitet.
Köpte kinesen av en kompis som var trött på att flytta den på väg eftersom den är körbar i knappt 15kmh i praktiken och han hade 2 mil mellan sina ställen.
Men hade jag mer körning eller behov av vägflytt hade jag inte heller jag varit nöjd med denna. Den är inte rolig. Obekväm, bullrig och stötig på väg.
Sen är det lätt att drömma om bättre maskin i alla lägen men ibland får det räcka med att klara jobbet.
Jag kommer annars inte att köpa en ny kinamaskin av ideologiska skäl som världen ser ut idag. Men då tänker jag att man får lägga 4-500tkr för att sas ”byta upp sej”, eftersom dessa smålastare tycks förgyllda under lacken finns inget så dyrt som det många kan lägga. Inget ”skrotfärdigt” blir ju lägre prissatt än 250 tkr om man ska vara taskig.

Töre  
#903027konstigt lite svar ,måste väl finnas många om har kinna maskiner , jag vill inte ha svar i från dom som ingen har .

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).