Inomgårdsmaskiner

Betesputs för lite större areal

13 inlägg 5196 visningar 3 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in

Betesputs för lite större areal

Prickskytt  
#875126Haj
Är det någon som kör med putsar av typen Woods Batwing, Pronar KPR 500, McConnel eller liknande. Har idag en 265cm bred Morra som jag putsar med ca 15ha per år. Kommer att få en hel del mer att putsa ca 50ha och funderar på att investera i en Pronar KPR 500. Har en Valtra T151e så den borde inte ha något problem med att dra den. Det är inte stora fält utan många mindre åkrar, hur mycket tid vinner man? Hur fort kan man köra på en oklippt ogödslad åker i slutet på juli? Hur blir resultatet jämfört med vertikalputs med Y slagor?

TS
Skogma

Re: Betesputs för lite större areal

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#875186Har ni så ont om jordbrukare att det finns behov av att putsa 50ha?

Det låter som jag bedriver jordbruk i fel trakt.

Prickskytt  
#875191Ja här i Höga Kusten så är det mycket areal som inte brukas, samtidigt bra att hålla den öppen det kan ju ändras i framtiden hoppas man.

TS

Prickskytt  
#881338Uppdaterar lite, hittade en Bednar Strom MZ 6000 på Klaravik för en vettig peng. återkommer med info när jag har provat den.

TS

#881345Ny?

Lantmännen skulle sälja Bednar men den stora röda svenska tillverkaren blev sur så de avstod att sälja det de köpt in och reade ut hela paketet på Klaravik.
Det är nog inga dåliga grejer.

Prickskytt  
#881346inte ny, gammal 2010 har gått på flygfältet i Halmsta tror jag. Har säkert gått många timmar men inte så tuff körning. Hela däcket är galvat och allt ser rakt och helt ut. med de pris jag fick den för så har jag råd att byta alla slitdelar samt vinkelväxlar och har en hyggligt billig klippare ändå, med tanke på vad en ny kostar.

TS

Prickskytt  
#883705Hej på er
Nu har jag hunnit provköra några hektar, det var gamla åkrar med mycket sly 2-3m högt. Fungerade över förväntan klipper riktigt snyggt och buskar är inget problem.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#883708Vad bra.

Vad är det för bredd på den?

#883713Förbaskat bra resultat baserat på bilderna. Att mala ner så mycket växtlighet med så lite rester är bra jobbat.

r93  
busholle skrev:Förbaskat bra resultat baserat på bilderna. Att mala ner så mycket växtlighet med så lite rester är bra jobbat.

Vad är det för typ av slagor?
Du har en rätt så rejäl traktor framför ?

Prickskytt  
#883719det är en Bednar Strom MZ 6000 rotorklippare som är 6m bred, har en Valtra T151e som kändes lite mjuk, Finska killar fixade det med 50 extra hästar.

TS
Användarvisningsbild

Elis76  
#883721Otroligt bra resultat. 👍 👍 👍
Tänker Du samla ihop det som hacken tar ner eller låter du det ligga kvar på åkern?

Prickskytt  
#883723den mal sönder det ganska bra så det är inte mycket att ta rätt på.

TS
 Besvara 
  • Sida 1 av 1
Annons:
Aspen biobränsle
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).