sön 09 feb 2025, 13:42#870819Jag köpte en begagnad Stiga 825 snöslunga (Stiga Art.Nr 18-1815-14) i bra skick häromveckan.
Det enda problemet är att det är punktering på ena hjulet.
Idag gjorde jag ett försök att lossa hjulet men har inte ännu lyckats. Hjulet sitter som om det vore fastsvetsat på axeln.
Är det någon här som har något tips på hur jag kan få loss det?
Inomgårdsmaskiner
Tips sökes för att lossa hjul på Stiga 825 snöslunga
✍️ Sammanfattning av tråd
Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.
Skapa gratiskontoLogga in TS

sön 09 feb 2025, 16:20#870825Vet du att det är punka?
Ofta är dessa slsnglösa däck bara att pumpa upp.
Ofta tar de inte luft för att det blåser rakt ut mellan fälg o däck big time. Då tar du och drar ett spännband runt däcket längs hela slitbanan och drar ihop däck ner mot fälgen. Då brukar det ta luft. När det gör det så får man släppa efter på spännbandet något efter hand.
Det är sällan punka dvs hål i däcket på en slunga.
Ofta är dessa slsnglösa däck bara att pumpa upp.
Ofta tar de inte luft för att det blåser rakt ut mellan fälg o däck big time. Då tar du och drar ett spännband runt däcket längs hela slitbanan och drar ihop däck ner mot fälgen. Då brukar det ta luft. När det gör det så får man släppa efter på spännbandet något efter hand.
Det är sällan punka dvs hål i däcket på en slunga.
sön 09 feb 2025, 16:28#870826Tack, det låter ju rimligt.
När jag försökte pumpa innan så kom det en luftfläkt vid ventilen. Ventilen kändes som att den var lös.
På såna här slanglösa däck, borde inte ventilen sitta fast i däcket på något vis?
Det jag funderar på är om föregående ägare eventuellt lagt en slang i?
När jag försökte pumpa innan så kom det en luftfläkt vid ventilen. Ventilen kändes som att den var lös.
På såna här slanglösa däck, borde inte ventilen sitta fast i däcket på något vis?
Det jag funderar på är om föregående ägare eventuellt lagt en slang i?
TS
sön 09 feb 2025, 16:44#870828Vid närmare inspektion fann jag nu att det var ett stort hål i botten av ventilskaftet.
Så de alternativ jag tänker att jag har är att kränga av däcket och antingen montera en ny ventil eller slang,
Så de alternativ jag tänker att jag har är att kränga av däcket och antingen montera en ny ventil eller slang,
TS
sön 09 feb 2025, 18:42#870833Mest troliga är att hjulet rostat fast på axeln så börja med att försöka smörja axeln med rostlösare, krypsmörja, WD40 eller vad som råkar finnas till hands. Du kan försöka att slå med moska på hjulet men det kan ju vara svårt om det är punka. Kan funka bättre om du får ett bra mothåll på baksidan av hjulet och kan slå på axeltappen. Dräm nu inte till för kung och fosterland för då kan transmissionen ta skada. Tanken med mothållet på hjulet är att energin från slaget ska fångas upp av hjulnavet som då pressas utåt och av axeln. Några distinkta slag med moskan, rotera hjulet kanske ett kvarts varv och upprepa. Det kan ju behövas några försök innan det släpper.
Funkar inte det så återstår att försöka värma navet.
Funkar inte det så återstår att försöka värma navet.
Hellre en tom bensindunk i handen än tio fulladdade batterier utspridda i skogen
mån 10 feb 2025, 18:52#870938En ny ventil är nu monterad på fälgen, och efter att ha dragit åt ett spännband riktigt hårt gick det att pumpa i luft.
Tack för tipset!
Nu håller jag bara tummarna för att däcket håller luften också.
Tack för tipset!
Nu håller jag bara tummarna för att däcket håller luften också.
TS

Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).