Inomgårdsmaskiner

Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

14 inlägg 6858 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

Lakritssmurfen  
#594359 Hej,
Google ledde mej hit..
Jag har ingen skog eller nåt, men är väldigt tacksam om nån har tips & råd iallafall.
Har precis satsat 500kr på en gammal 5hk Gilson snöslunga med okänd ålder.
Model no: 55242 46662
Serial no: 0268C1 486
Den har stått utomhus många år och är inte vacker och möjligen livstrött.
Jag har hittat sidan https://gilsonsnowblowers.com/ , som hjälpt en del.
Gjorde rent tanken så gott det gick och smörjde upp en intressant choke-anordning och gasreglage. Hällde i besnin, men fick den inte att starta.
Ingen gnista alls.
Efter att jag gjort rent svänghjul + tändspole från rost och snyggat till de "hemliga" brytarspetsarna som satt bakom så startade iden allafall och går nog ok.
Efter en halv burk 556 så har växelreglaget börjat fungera och efter rengöring av nåt mekaniskt underverk till gummihjul och snurrplatta så fungerar driften framåt och bakåt.
Ytterligare lite 556 senare så lyckades jag få igång själva propellern också.
MEN, maskinens två remmar och de är inte roliga alls.
A: Den som ska driva själva snöaggregatet hoppar av om man frikopplar lite snabbt. Verkar vara en vanlig fast väldigt sprucken "otandad" kilrem. Om jag mäter ytteromkretsen så är den 40", och bredden 1/2".
"Gilsonsnowblowers" hänvisar (tror jag) till "ST-248-038", 1/2" x 38".
B: Remmen till hjulen är tandad och ser ut som en vanlig fläktrem. Känns mer som Biltema än orginal (?). Ytteromkretsen på denna är 33 3/4" och nog 3/8" bred.
"Gilsonsnowblowers" hänvisar (tror jag) till "ST-238-033", 3/8" X 33".

I båda fallen mäter jag antagligen på fel sätt eller har annorlunda remmar..
(Mekanik är inte min grej riktigt)

Frågor:
Ska jag lita på Gilsonsidan och beställa remmarna med de måtten ? Andra typbeteckningar?
Vart hittar jag billiga och bra remmar ? Helst inom EU och inte från USA.

Tacksam för svar.
Mvh Hans



   TS
Trejon
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

kungsis  
#594365 Här finns det mycket remmar https://www.kullagret.com/. Men några varningar: dina remmar har troligtvis blivit längre än de ska vara, läs noga hur man beräknar längden (prata gärna med kullagret själva i samband med beställningen) och det är ofta himla känsligt att det blir rätt längd.

Mvh
Kungsis

Avatar Fallback

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

JOLOF  
#594416 Köp remmar från "gilsonsnowblowers". Han är proffs. Dyrt men värt pengarna. På min Gilson spänns remmarna med brythjul åt "fel" håll. Det stoppar inte vanliga remmar för, även om de är av bra kvalitet. Provat det...
Hälsar Janne L

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

totte  
#594430 Att remmen hoppar tyder på att den är ganska sliten, vilket framgår av vad du skriver också.

Om du mäter ytterlängden till ca 40" så är det rätt säkert en 38-tums rem. Tumtalet i remnumret baseras på innerlängd nämligen. A-profil motsvarar 1/2".

Verkar stämma bra att hjuldriftens rem är 33". Z-profil.

Bra remmar hittar du på många ställen, t ex där kungsis rekommenderar eller hos en butik till http://www.momentum-industrial.com/hitta-oss/. Billiga vet jag inte om de är. Handlar du i butik så ta med de gamla remmarna.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

Lakritssmurfen  
#594467 Tack så jättemycket för alla svar!.
Jag har emailat Gilsonfarbrorn, bara för att säkerställa att jag inte har haft knasiga remmar på från början.
Mäter man insidan av remmen stämmer det ju måtten riktigt bra, så det verkar ju lovande.
Min slunga har också brythjul som trycker "på fel sida" och de är dessutom ganska små. Såg i specen till kilremmarna på "kullagret.com" att minsta diameter på remskivorna fick vara 45mm resp. 71mm. Vete 17 om inte remskivan för driften är smalare.
Det blir nog kvalité istället för billigt skulle jag tro.
Tack igen.
Mvh Hans

   TS
Avatar Fallback

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

JOLOF  
#594489 Klokt! Tråkigt att behöva byta igen efter ett tag. Jag har provat det...,

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

totte  
#594551 Jag har i o f s kört Gilson med vanliga standard-remmar och det har gått bra. När jag bodde i Västerbotten så gick min slunga mycket på vintrarna och remmarna höll, men det är väl bara ett bevis på att stollar har tur.

Jag instämmer helt i att det lönar sig i längden med bättre kvalitet.

Lakritssmurfen skrev:Såg i specen till kilremmarna på "kullagret.com" att minsta diameter på remskivorna fick vara 45mm resp. 71mm. Vete 17 om inte remskivan för driften är smalare.


Det är rätt säkert därför som det är ditsatt en rem med tandning invändigt, vem som nu har gjort det.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

Lakritssmurfen  
#594594 Nu har jag fått email från "Gilsonsnowblowers-Pete".
En svensk Gilson modell 55242 motsvarar en amerikansk 55323.
Mitt exemplar är tydligen från 1980 (Snart 40 😀 )
Jag passade på att beställa de mikrofilmsdokument/ritningar han tydligen skannat till pdf för $10.
Remmarna till min ska vara Stens TrueBlue 248-038 resp. 238-033 , precis som han länkat till.
Google hittade en svensk firma, https://www.tinntac.com/shop/sv/ , som säljer exakt samma remmar "Stens TrueBlue" och jag har precis beställt båda remmarna jag behöver därifrån.
Priset 171 kr + 135kr + moms och sen frakt 69kr = 451,50kr.
Jag tror inte det är dyrare än USA, enklare och förhoppningsvis mycket snabbare.
Vi får väl se 🙂
Mvh Hans

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

totte  
#594599 Låter bra det. Bra pris på remmarna vad jag kan bedöma och förmodligen hade frakten från USA blivit bra mycket dyrare.

När jag kollar i Gilson registry på Pete's sidor så ser din ut att vara från 81. Samma år som min som är en 55257, det är en 8 hästare med samma drivning som din. Mer om den i min blogg: blog/totte/index_start-825.html

Hade en 55113 tidigare, 3-växlad med kuggväxellåda, men den fick motorhaveri. Finns i Pete's registry under mitt namn,

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

Lakritssmurfen  
#594612
1573143262_20191021_085018s.jpg
Jo, så ser det onekligen ut i "registret", men min är väl tillverkad 1980, dag 268 på line C av första skiftet om jag fattar uttydningen rätt.
Tidsangivelsen i registret på den amerikanska motsvarigheten av min, 55323 , är 1983 eller "early 80's" på en "A" variant.
Jag hade ju gissat att den svenska skulle ha varit en lätt modifiering på en modell som rullade innan 1980..

Va bra med en blogg! Jag ska läsa in mej på dina äventyr :smile:

   TS
Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

totte  
#594687 Aha, så tyder man ut serienumret. Fanns inte tidigare på Pete's sidor, där har tillkommit rätt mycket mer sen jag brukade tråla runt där i nån större omfattning. Vad bra tack!

Min har serienr1258E1 så den är alltså byggd 81.

Om du ids läsa om den gamla växelmaskinen så finns den också: blog/totte/index_start-1605.html

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

ÅkeHedblom  
#823856 Jag har en Gilson/Örje 55113
Någon som kan tipsa om var jag får tag på drivrem med rätt längd, eller har måtten att dela med sig av? Drivremmen som sitter monterad nu tycks vara lite för kort, vilket medför att driften inte kopplas ur på 1a växeln och backen, den drar lite på 2a och kopplar ur på 3e.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

Elis76  
#823859 Kolla med Rembutiken, Kilremslagret eller Reservdelaronline.

Det finns säkert fler utöver dessa.

Användarvisningsbild

Re: Hjälp med Gilson snöslunga.. Remmar.

Henrik76  
#828385
ÅkeHedblom skrev:Jag har en Gilson/Örje 55113
Någon som kan tipsa om var jag får tag på drivrem med rätt längd, eller har måtten att dela med sig av? Drivremmen som sitter monterad nu tycks vara lite för kort, vilket medför att driften inte kopplas ur på 1a växeln och backen, den drar lite på 2a och kopplar ur på 3e.


Har samma slunga som dig och samma problem att den driver. Hittade du rätt remmar?
Mvh Henrik

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).