Sida 1 av 1

valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 17:12
av mrtornqvist
hej

det är så att vi precis köpt en valmet 911 -99 som gått 11000h med ett med ett 945 aggregat och maxi dator
nu har jag lite frågor angående service och underhåll.
ska förmodligen få hem maskinen på måndag och ska då få komma in i varm garage för genomgång
så nu får ni som har lite erfarenhet hjälpa mig

vad är det jag ska titta efter vart brukar det spricka och bli glapp på dessa
vad bör ses över innan körning
även vad gällande service vad bör göras förutom bränsle och motorolja
vet inte när det är bytt senast för att den förra ägaren dog

mvh olle

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 20:43
av JD 2006
Hur kunnig är du på den övriga servicen typ boggilådorm.m??

Det finns mycket att serva om man vill :grin:

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 20:58
av mrtornqvist
jo jag känner väl till en del men har inte hållt på med just skogsmaskiner förut

och frågan är väl hur mycket man ska kosta på

är det bara oljebyte du tänkte på?

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 21:00
av skogsjan695xl
kolla midja efter glapp och även länklagren till hytt tilten. Om det är bom kran så kolla även löprullen i bakänden av kranen.

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 21:05
av mrtornqvist
okej tack nån som vet om det sitter nån mer timräknare än den på varvmätaren

och så som jag fatta det så fungerade inte auto nivelleringen nån som vet vad det kan vara

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 21:08
av JD 2006
Ja du kan ju tappa ur några liter iaf och fylla på. Kolla hur skitig glykolen är.
Är den svart så tappa ur och kör i två påsar med citronsyra.....ja det vet du säkert...

Sen kolla kranfoten brukar spricka på de äldre med bomkran! Det syns direkt från utsidan isf.

Svängkransen om dom har bytt den och hur den ser ut? Den går väl att sno ett halvvarv har jag för mig om den är mycket nött.
Så är de med de flesta svängkransarna.

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 21:12
av JD 2006
mrtornqvist skrev:okej tack nån som vet om det sitter nån mer timräknare än den på varvmätaren

och så som jag fatta det så fungerade inte auto nivelleringen nån som vet vad det kan vara



Sitter väl ett gyro någonstans på hytten.Kan ju ha med det att göra...

Men någon Valmet expert finns nog på forumet som vet exakt skulle jag tro.

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 21:14
av mrtornqvist
vet ej om den är bytt, skönt att få lite tips så man vet vart man ska börja iaf.

vi ska ju iof bara ha maskinen på eget, och sätta klipp på i bland, men för det vill man ju att det ska vara hyfsat
allt förebyggande är ju alltid plus

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 21:16
av mrtornqvist
JD 2006 skrev:
mrtornqvist skrev:okej tack nån som vet om det sitter nån mer timräknare än den på varvmätaren

och så som jag fatta det så fungerade inte auto nivelleringen nån som vet vad det kan vara



Sitter väl ett gyro någonstans på hytten.Kan ju ha med det att göra...

Men någon Valmet expert finns nog på forumet som vet exakt skulle jag tro.


ja hoppas nån tittar förbi då :grin:

Re: valmet 911 hjälp

Postat: lör 12 feb 2011, 22:14
av skogsjan695xl
svängkransen brukar det inte vara fel på om den i stort sett bara gått gallring. fram under hytten sitter en givare till nivelleringen som kan vara trasig eller så det kabelbrott (inte ovanligt)

Re: valmet 911 hjälp

Postat: sön 13 feb 2011, 12:37
av mrtornqvist
jaha men då ska jag titta efter och se om jag hittar nån

ingen som vet om det sitter nån mer timräknare då ?

Re: valmet 911 hjälp

Postat: sön 13 feb 2011, 13:35
av Gubben
Det sitter väll en på motor rums lådan(eller i lådan) under motorhuven. Kolla efter sprickor i rammen där styr cylindrarna sitter. Sprickor där gör att diesel tanken läcker i och ned att den är i ramen.

Re: valmet 911 hjälp

Postat: sön 13 feb 2011, 16:44
av mrtornqvist
det låter ju måttligt roligt :(

måste bara berätta att när vi var och kolla på den så vart jag grymt imponerad det fanns nog inte olja nånstans där det inte skulle vara, och motorn var näst intill klinisk.

har aldrig sett en så ren gammal maskin

förresten vet nån hur det går få tag i en verkstadshandbok så vore det ju guld