Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Programvara till VMM 1100 för ett 945

4 inlägg 2718 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Programvara till VMM 1100 för ett 945

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102338 Hej!

Är det månne någon som har ett program till kombinationen 945 och VMM 1100 att sälja?
Vi har en sådan maskinkombination, men inget program som passar, så det går inte att justera längdmätningen så det funkar...

Alternativt en annan dator som passar (fast jag undrar hur avancerat det är att byta?)...



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Programvara till VMM 1100 för ett 945

Anders Olsson  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102342 Hej!

Brorsan hade samma problem. Det var dock inte värre än att man kunde köra. Han fick bara räkna om datorns längd till verklig längd. (Han använde inte volymmätningen då han tog betalt per timme) Har för mig att den mätte 2 meter om verklig längd var 3 meter eller nåt? Det var ganska enkelt att räkna ut i alla fall.
Han löste aldrig problemet utan bytte maskin istället.
Med lite tur kanske man skulle kunna hitta en annan pulsgivare till mäthjulet med rätt antal pulser per varv? Känns som att det antagligen är enklare än att hitta ny programvara till datorn.

Avatar Fallback

Re: Programvara till VMM 1100 för ett 945

Nose  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#102351 Ja det är ungefär så, jag tror brorsan ställde den så att den mäter ca 50 cm fel. Närmare sanningen än så kommer man inte. Men för min egen del så är det strunt samma ändå, jag gör i princip bara flisved och då räcker det ju med ögonmåttet.
Men han som äger maskinen vill gärna köra lite "betalvirke" också, och då vore det ju bra om den mätte rätt. :-)

Det där med att byta pulsgivaren tänkte vi också på, men tyvärr så visade det sig vara svårare än man kunde tänka sig då den sitter inbyggd i mäthjulet på de här nyare 945-aggregaten. På de äldre sitter den utanför och då kanske det kunde gå att trixa till.

   TS
Avatar Fallback

Re: Programvara till VMM 1100 för ett 945

Henningway  
#103017 Hej,

Vad är problemet? Hur mycket fel blir det vid längdmätningen?
-Det som är vanligt problem med längdmätningen på dessa maskiner är att mäthjulet är utnött =omkretsen är för liten och då kan man inte justera längdmätningen tillräckligt mycket.
Programmet hade hårdkodat en exakt längd för ett varv på mäthjulet och det man gör vid en kalibrering är att man ökar/minskar dessa pulser per varv. Tyvärr så uppstår ett problem om mäthjulet är för mycket nött och det är att omkretsen är så liten att justeringen inte räcker till.
Om detta är fallet så köp ett nytt mäthjul.

Vilket E-PROM sitter i datorn?
-Om du har ett 960 E-PROM så kommer det inte att fungera, du måste ha ett 945 E-PROM.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).