Sida 1 av 1

funderingar om vickers pump

Postat: tis 31 aug 2010, 19:19
av svenson
tjenaa! har kommit över en gammal (förmodligen) vickers pump,LS 100l. är rätt säker på att pumpen är från 70-80 talet, den satt i fronten på en blondin och drev en husqvarna processor. Från fabrik satt tanken rakt ovan för pumpen, men nu till min fråga. Sug sidan på pumpen, suger den eller "rinner" bara oljan från tanken in i pumphuset? jag har tänkt att front-montera pumpen, men ha tanken på kärran. Kommer det bli problem med att få oljan från tanken till pumpen? tack på förhand :smile:

Re: funderingar om vickers pump

Postat: tis 31 aug 2010, 19:59
av trilla
Det räcker att fråga en gång.

Re: funderingar om vickers pump

Postat: tis 31 aug 2010, 20:11
av Simba
Vid all pumpmontering gäller att tanken ska va högre upp än pumpen och sugledningen möjligast kort och grov.
Annars finns risk för sk. kavitation,dvs pumpen suger in små luftbubblor,dessa ger enorm värme när dom utsätts för tryck vilket leder till pumphaveri.
All typ av filter mellan tank och pump ska undvikas

Re: funderingar om vickers pump

Postat: ons 01 sep 2010, 03:14
av AKKAMAAN
När det kommer till den sk "sugsidan" av ett hydraulsystem, så är det viktigt att glömma "sug"....det är nämligen frågan om "tryck" på den sk "sugsidan" också....
Det tryck jag avser är atmosfärstrycket...det är det som förser pumpen med olja från tanken...här är grejen....när en "positiv pump" (en pump vanlig hydraul pump....motsats är centrifugalpump) roterear så skapas ett tomt utrymme, "cavity"(vacuum)....det omgivande atmosfärstrycket är förhoppningsvis högre, och kommer att trycka in olja till pumpens "sugsida"....

Läs om flygplans hydraulik så ser ni att man måste trycksätta hydraultankarna när man flyger på hög höjd....atmosfärstrycket är för lågt.... John Deere har länge använt "matar pump" på sina jordbruksmaskiner, och över tryck i hydraultankarna på skogsmaskinerna....

nämnda "luftbubblor" är INTE luft utan bara tomma hålrum, eller vacuumblåsor, vilka kommer att IMPLODERA när de trycksätts....dessa "IMPLOSIONER" kommer att börja "gnaga" sönder pumpen på trycksidan....

Håller med Simba om korta, raka och grova sugledningar, samt att sugsilar bör undvikas, satsa i stället på "hygienisk påfyllning".....ett väl anpassatt luftfilter på tanken, försäkrar ett fungerande atmosfärstryck....

många gånger låter det sig inte göras att ha tanken ovanför pumpen, att ha pumpen under högsta oljenivån i tanken funkar också....

note: 10 dm nivåskillnad mellan tank och pump, gör lika mycket som 10% av atmosfärstrycket....