Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

11 inlägg 7065 visningar Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Fendt820  
#81184 Hallå där.
Jag har införskaffat en rottne blondin med ett keto 51 aggregat och har testkört det idag ..
problemen jag har är att svärdet inte går tillbaka vid kapning utan att jag går ner till tomgång så trycket sänks.
Detta medför då att kvistningen inte kommer igång utan oftas bara står och slirar.
Jag har ingen manual el liknade så kan jag få lite tips så blir jag för evigt tacksam



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Fendt820  
#81236 jag höll på i verkstan lite ikväll o kollade tryck osv vad är det rekomenderade trycket i bar för att aggregatet skall funka bäst ??

   TS
Avatar Fallback

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

josip  
#81272 Bara en tanke, men kolla returen kanske? är det för högt tryck där med fullt flöde? måhända är jag ute och cyklar..

Användarvisningsbild

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81282 Nyfiken fråga bara: Köpt den i Kalmar ?

Avatar Fallback

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Fendt820  
#81315 ja jag köpte den i kalmar!
jag bytte returfiltret igår men svärdet vägrar att gå tillbaka . jag var ute o provkörde idag och det var ingen skillnad samt har jag bekymmer med att kvist knivarna ligger an för hårt så kvistningen är inte kul någon som vet hur man ställer trycket på dessa.
mvh

   TS
Avatar Fallback

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

jönsson84  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81361 hmm..Sitter det nån extra pump till aggregatet? borde väl vara där du ställer trycket eller oxå är det väl kopplat på kranpumpen.
Men ring och hör med keto återförsäljare vad trycken ska ligga på och var man ställer dessa på aggregatet.
Du har inte skit i ventilen till sågmatningen?
Kan ju prova att sätta en t koppling och mätklocka på slangen till sågmatning och se lite hur det fungerar,både på tryck och retursida på kolven.
Riva isär kolven och kolla så allt ser ok ut där med kanske.

Avatar Fallback

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Fendt820  
#81438 Blir bara mer o mer besviken. Kolven till svärdet är enkelverkande men det sitter en plugg så man skulle kunna koppla den dubbelverkande det sitter en fjäder i kolven som drar tillbaka svärdet. så vid fällning får jag köra sågen manuellt sen startar ja matning vid nästa kapning får jag trycka på stopp för att få tillbaka svärdet o starta om igen skall ringa återförsäljare imorrn

   TS
Användarvisningsbild

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Henrik K  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#81474 Aj aj då vilket påhitt.
Ja ringa säljaren lär inte vara någon idé.
Då är frågan varför den inte går tillbaka.
Är fjädern hel?
är det tillräckligt bra spänst i den?
Är det stort mottryck så att fjädern inte orkar trycka bort oljan i kolven?
När byttes filterna på maskin?

Avatar Fallback

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Fendt820  
#81491 Tackar för svaren men tyvärr kvarstår bekymmret.
Kolven är som sagt enkelverkande och ikväll hittade jag nåt lite mysko .

kolven drivs av tryck från sågmotorn så det är ju inte så konstigt att den inte går tbx.

så länge sågmotorn går är svärdet ute (ett t-kors sen en slang direkt till kolven)

känns som det har vart lite omflyttning av slangar och dyligt på aggregatet.

smörjningen till kedjan kommer från spillledningen från sågmotorn .
Jag är helt ny på dessa grejer så låt funderingar flöda så hoppas jag att det snart skall lösa sej
-har bytt alla filter.
-Fjädern är nog inte bekymret .

   TS
Användarvisningsbild

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

Knegarn  
#81494 allt detdär låter exakt normalt med ett keto!! :D är det inte smart gjort?? behövs bara 1/2 block av ventilbordet till att sköta hela sågen, motor, svärd, kedjesmörjning!!!

Avatar Fallback

Re: keto 51 aggregat som inte funkar som jag vill

bb238089  
#99085 vad är det för rottne blondin du har har en rottne processor funderar på att sätta på keto aggregat

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).