Sida 3 av 3

Re: VLS EL ALS

Postat: sön 18 jul 2010, 13:07
av grindugajunior
vi har ALS på våran 1110D som har gått ca 13000tim. och kör nästan bara gallring, vi har bytt ut vajergrinden mot en vanlig grind så nu fungerar det kalasbra och ändra mot grinden också , och nevileringen på ALSen är ju underbar när det lutar lite! :grin:

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 06 nov 2010, 13:50
av huggarn82
1410 har gått nästan 10000 timmar nu o det vi ah gjort är o ha packat om en av stöttorna o bytt en kolvstång o det är pga av att man varit klantig med gripen. sen har bultförbanden gått av ett par gånger pga av att man varit varit mot nån högstubbe eller större träd...

grinden har funkat bra dock har jag bytt ut dom innersta vajrarna i mitten mot plattjärn dom. vajrarna nöts av gripen

tycker ALS är suverän i gallring när man kan tilta lasse om det blir nå skråvägar ibland.
sen är den riktigt snabblastad när man har fyra stöttor o har dom nere då går det fort sen när man höjer dom äre ju inte så mycket kvar innan man får vikten så det gör mycke i last-tid

Re: VLS EL ALS

Postat: tor 18 nov 2010, 20:54
av Kronan
Hej

Ett tips till ni som har ALS och har problem med 3M
har byggt om någon så den bakre banken är flyttbar
en kolv från grinden några slangar och koppla ihop,
i med distanser, bygg ett snyggt skydd över
Funkar fint

Re: VLS EL ALS

Postat: sön 09 jan 2011, 21:49
av Solhemsskog
säger de samma, byggde om min bakre banke så den blev flyttbar, lite pyssel med slangarna till banken men annars inga problem...

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 23 jan 2016, 10:38
av Hoggar
Har kört med als i 5500 timmar nu och anser att det inte är värt pengarna. Inköpspris och montering på (250tusen?), drar en massa fett till smörjning, reparationskostnad (delar och speciellt ståtid), underhåll t.ex städa under bankarna och efterdra bultar och vajrar samt att andrahandsvärdet sjunker då als inte är så attraktivt begagnad eller i andra länder (har ja hört)
Visst de är väldigt fint o köra men kör man verkligen in kostnaden?

Vore kul och höra om någon vet vad inköpspriset på VLSen ligger på.

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 23 jan 2016, 10:45
av Hoggar
Tror själv på ett standardrede med egen påbyggd breddning, samt att man tar bort främersta banken då jag anser att den inte gör någon nytta utan bara är i vägen när man ska lasta och lägga ner gripen. Samt att man får bort lite onödig vikt och kan istället lasta 1 ton mer virke istället.

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 23 jan 2016, 10:46
av Hoggar
(lägga ner gripen när man viker ihop och lägger ni kran)

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 23 jan 2016, 10:55
av jelu777
TYcker samma. ALS funkar bra när det funkar men det funkar sällan. vet inte vad vls kostar, robustare verkar det.
Har sett att några monterat loadflex på JD maskiner. fin skalp för KOmatu!

Annars lastar du som bilden!!!!!!!!!!!!

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 23 jan 2016, 11:00
av Hoggar
Förstår att han lastar sådär, svårt att få till vikt när man kör kort massa. Undra hur han lastar när han kör timmer

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 23 jan 2016, 12:09
av Fredrik Reuter
Boggiras på en JD skotare inom kort - Check! :wink:

Re: VLS EL ALS

Postat: lör 23 jan 2016, 14:32
av Hoggar
Bara för att maskinen är grön så kan han ju inte lasta som om de vore en Timberjack

Sv: VLS EL ALS

Postat: sön 24 jan 2016, 14:10
av Fredrik Reuter
Ja, hur mycket tror ni det är på lasset, i fub?
Räknade snabbt till ~60 stockar, håller varje 0,5 fub så är det ju runt 30 fub.
Fast det känns lite lite, eller?
Har hört genom åren att ex 1710 med ALS och 890 med loadflex har last över 40 fub timmer.

I så fall får jag kanske revidera min mening ovan, boggin håller kanske, i alla fall ett tag...

Re: Sv: VLS EL ALS

Postat: sön 24 jan 2016, 20:14
av Valmet 890
Fredrik Reuter skrev:Ja, hur mycket tror ni det är på lasset, i fub?
Räknade snabbt till ~60 stockar, håller varje 0,5 fub så är det ju runt 30 fub.
Fast det känns lite lite, eller?
Har hört genom åren att ex 1710 med ALS och 890 med loadflex har last över 40 fub timmer.

I så fall får jag kanske revidera min mening ovan, boggin håller kanske, i alla fall ett tag...


Ja ett rejält lass är det i varje fall säkert 35 kubik...
890 med 40 kubik tror jag är lite överdrivet, tvivlar att man får på det stolparna är rätt korta på loadflexet, vi har ändå kört 2 st 890 loadflex... Nog får du på ett rejält lass men 40 nja tvivlar på det,
1710 däremot kan jag köpa tar ett större lass hultdins stolpen som sitter på als och även f 18 wideload xl är 55cm högre än 895ans när man kört upp dom max, bredden är snarlik alla runt 460

Re: VLS EL ALS

Postat: sön 24 jan 2016, 20:28
av Valmet 890
Vls med 4 hydrauliska als stolpar måste ju bli ett riktigt fint lastutrymme, man behöver ju ingen hydraulik på banken längst fram och längst bak där räcker det ju med bara en låg stolpe utan den gula förlängningen