Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Maskinförare i Ryssland?

5 inlägg 5255 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Maskinförare i Ryssland?

Ursus 385  
#71366 Såg att nån skrev om jobb som maskinförare i Ryssland i sin blogg. Man har ju hört dem som jobbat i Tyskland och Danmark, men ej Ryssland. Att det skulle vara väldigt mycket bättre betalt än i Sverige? Nån som har erfarenhet och vetskap om det? Kunde vara intressant o veta lite med om detta...



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Maskinförare i Ryssland?

970D  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#71370 blev erbjuden att köra i Ryssland efter skolan... men så mycket mer betalt än i sverige vet jag inte och 4-5 dagar ute i ingenstans utan någon som helst civilisation... inte vad jag skulle vilja iallafall....

Användarvisningsbild

Re: Maskinförare i Ryssland?

skogsjan695xl  
#71375 Som du kanske har läst i min blogg så var jag påväg att börja jobba i ryssland, men i slutänden så så blev jag ånger och sket i det ist, det verkade bra, men att jobba en månad och vara hemma en månad är inget liv.
Visst det fanns stora pengar att göra om man vill, men skogsbruket där vi skulle köra som tänkt var ju stenålders med nya maskiner.

Avatar Fallback

Re: Maskinförare i Ryssland?

Kanada  
#81319 Jag träffade maskinförare i Vancouver Kanada som jobbat i Ryssland.

De fick inte ut lönen, det var nästan ingen värme i stugorna där de skulle sova.
En fick gå en mil i -30 grader för att någon timmerbilschaufför tyckte att han var för smutsig.
När de klagade så sa bara förmannen "håll käften, ni är i Ryssland nu"

Det säger väl det mesta om Ryssland, en människa är inte lika mycket värd där.

Norge, Australien, Nya Zeeland och Kanada är länder man kan åka till

Hoppas det här avskräckte ni som hade planer om att åka till Ryssland.

Användarvisningsbild

Re: Maskinförare i Ryssland?

Gustav-vasa  
#81331 Jag var i Ryssland med maskiner i början på 90 talet ett år.Var väl inte så illa , men visst var det problem , det ska man inte sticka under stolen med. Kallt som den , lite drygt -50 , snö som var som strösocker , som alla vet packar den sig inte så bra. Folket som levde där var i min mening välldigt trevliga å hjälpsamma. Men sen fanns det en del som försökte suga ut pengar av oss svenskar. Vårat boende var helt ok , varmt å skönt med bra mat ,som lagades av anställda kockar, både frukost lunch middag , matlåda, så det kan man inte klaga på.Värst var det nog att åka dit å hem, oftast tog det upp mot 2-4 dygn varje gång. Men det har kanske blivit bättre. Det inhemska flyget var en katastrof just när man öppnade gränserna. Sen gällde det att hålla sig väl med rätt personer där, fanns dom med makt som man hade nytta av när man fick problem , dvs man måste smörja rätt personer. Men det kanske har blivit bättre nu för tiden. Men det var ett äventyr som man inte vill ha ogjort. En hel del visdom fick man på köpet.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).