Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Øsa 250

4 inlägg 2525 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Øsa 250

ameldal  
#68793 Noen som vet om fordeler/ulemper med Øsa 250?, hvilke år ble disse produsert?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Øsa 250

mrme  
#68794
ameldal skrev:Noen som vet om fordeler/ulemper med Øsa 250?, hvilke år ble disse produsert?


Var väl en grym maskin när den kom va ja förstått. Ja började min "karriär" för ett gäng år sedan i en sån.
dom poblem ja minns idag var väl att den var rätt svag blev många avlastningar i diken å uppför backar när den inte orkade. Bultarna i boggilagringen på vagnen gick ca 2-3 gånger per år.

Men traktorn var som sagt bra då. Säkert nån med mer erfarenhet än ja som kan bidra med lite mer info.

Den ja körde var en -89 har ja för mej.

Avatar Fallback

Re: Øsa 250

Gubben  
#72659 Ungefär samma upplevelser på den vi hade. Boggi lagringen 2-3 gånger/år. Midjan bytte vi 2 gånger på 12000 tim. Det gick många batterier i maskinen också. Jag tror det var för varmt under huven.

Avatar Fallback

Re: Øsa 250

wiklund  
#76597 Vad jag har hört/läst är att dom senare modeller hade gjutna boggielådor vilket är ett plus mot dom svetsade. Det var även en till nackdel men dom "svetsade" med kedjedrift, dom gjutna hade kugg-hjul vilket var bättre.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).