Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Valmet 832 Hydraulik

8 inlägg 2987 visningar 4 följer Svara, dela mm...  

Den här tråden har ännu ingen AI-sammanfattning. Endast inloggade kan skapa en sammanfattning.

Skapa gratiskontoLogga in
Olofsfors
Användarvisningsbild

Valmet 832 Hydraulik

Stefan202  
#885906Jag har ett problem med en Valmet 832 där huvudarmen bara sänks långsamt om inte en annan funktion aktiveras samtidigt. Då sänks armen snabbt. Jag har nu bytt ut hela pilotblocket. Den använder ett HV09-styrblock. Servotrycket ökar inte när funktionen aktiveras. Har någon en idé?

TS
Skogsband från Olofsfors

Re: Valmet 832 Hydraulik

AKKAMAAN  
#885960Utan att ha tillgång till ditt hydarulschema gör jag följande analys

1. Du har ett konstantflödes system med två pump kretsar.
2. Antar att du har EHC styrning med IPS boxar
3. Den hydrauliska pilotstyrningen kräver ett konstant matartryck på 25-30 bar.
4. Konstanflödessystemetkan inte upprätthålla detta konstanta matartryck utan hjälp.
5. Det är vanligt att man lägger in en liten ackumulator, 1-2 Liter, som ska upprätthålla matartrycket när ingen funktion används
6. Om ackumulatorn tappat förladdningstrycket så kanske den bara håller 😉 5-6-7 bar vilket för kranarmen att sänkas långsamt. Sänkfunktionen sker med gravitation och pumparna bygger inget tryck för detta. Det är en enkelverkan slid för den funktionen.
7 Alla andra hydraulfunktioner kräver pumptryck för att kunna röra sig.
8. Det är det pumptrycket som upprätthåller matartrycket via en tryckreduceringsventil
9. Vid uppstart av maskinen så finns inget matartryck i ackumulatorn varför kranen inte kan röra sig. Laddning av ackumulatorn kan ske med en rörelse på orbitrolstyrningen. Ett annant sätt att bygga upp tillräckligt matartryck för pilotstyrningen är att varva pumparna så att det byggs upp ett rundpumpningstryck på 6-8-9-10 bar. Dett kan få kranen att börja röra sig och matartrycket byggs upp succesivt
10 alternativ till ackumulator är t ex en servostyrningspump på dieselmotorn som bistår med matartryck. Men det alternativet faller på attdu uppenbarligen får tillräckligt matartryck när andra funktioner körs.
11. Jag håller det för troligt att en ackumulator har för lågt förladdningstryck.

Användarvisningsbild

Pruppen  
#885966Men om det skulle vara lågt servotryck så skulle det inte hända något alls tills det byggts upp så pass att man får någon funktion att röra på sig lite.

Jag tolkar felbeskrivningen som att allt annat fungerar som vanligt utom bomsänk.

AKKAMAAN  
#886055Det krävs 5 bar styrtryck för att sänksliden nät och jämnt ska öppna försänkning. Om det finns 6 bar matartryck tillgängligt så kommer sänksliden att öppna ytterst lite och bommen sänks sakta. Eftersom sänksliden inte stryper centrumkanalen vid sänkrörelse så kan det inte byggas upp nåt högre matartryck än "6" bar.

När vi använder andra funktioner med samma 6 bar styrtryck så stryps även centrumkanalen och pumptrycket byggs upp varvid matartrycket ökar. Och när matartrycket ökar så kan styrtrycket till säänksliden öka, sänkslider öppnar mera och m´bommen sänks snabbare.

Jag vill att trådstartaren försöker sänka bommen med dieselmotorn på tomgång och sedan under maxspakrörelse varva dieselmotorn (då ökar pumptrycket något, kanske till 10 bar) för att se om bommen sänks snabbare med högre motorvarvtal.

De ska finnas tryckuttag för pumparnas tryck samt ett tryckuttag för matartrycket till servokontrollen. Pumptrycken skall ligga på 170 bar vid max belastning, t ex grip stäng.eller utskjut in. Matartrycket ska ligga på 25-30 bar konstant efter att dieselmotorn startats och t ex styrningen har aktiverat pumptryck för laddning av (den antagna) ackumulatorn.

Användarvisningsbild

Stefan202  
#886404Det var precis som beskrivet ovan, kväveförrådet var trasigt, jag bytte ut det, nu är allt normalt

TS

AKKAMAAN  
Stefan202 skrev:Det var precis som beskrivet ovan, kväveförrådet var trasigt, jag bytte ut det, nu är allt normalt

Bra! Tack för att du verifierade. Har varit med och byggt om flera maskiner med rundpumpningssystem till EHC och det krävs alltid en liten ackmulator för att upprätthålla konstant 25-30 bar matartryck/pilotservotryck.

Din beskrivning av felsymtomet, endast bomsänk går långsamt, gjorde att jag först säkerhets kontrollerade vilken typ av hydraulsystem Valmet 832 hade, LÄNK och när det framstod att det var rundpumpning så var saken "klar som korvspad".

Kockums 850 med efterkommande generationer hade en Scania motor med en separat liten konstanttryck servopump framme på transmissionskåpan som skötte matartrycket och då behövdes ingen ackumulator

Användarvisningsbild

Nichols  
#894837Hej! Det låter som att du kan ha ett problem med internt läckage eller ett problem med bortledning av tryck i styrblocket. Jag skulle kontrollera om det finns blockeringar eller sätta manometrar på olika portar för att se vart trycket försvinner. Det kan också vara en ventil som kärvar eller en tryckbegränsare som inte fungerar som den ska. Hoppas detta hjälper!

AKKAMAAN  
Nichols skrev:Hej! Det låter som att du kan ha ett problem med internt läckage eller ett problem med bortledning av tryck i styrblocket. Jag skulle kontrollera om det finns blockeringar eller sätta manometrar på olika portar för att se vart trycket försvinner. Det kan också vara en ventil som kärvar eller en tryckbegränsare som inte fungerar som den ska. Hoppas detta hjälper!

Om du läser hela tråden, 6-7 kommentarer/inlägg så ser du att problemet är löst, Det var INGET inre läckage som orsakade symptomet

Besvara 
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).