Converter transmission kontra hydrostatisk transmission
Postat: tor 06 jun 2024, 05:15
De som har erfarenhet av lastmaskiner har många gånger svårt att arbeta med hydrostat transmission i arbetsmiljöer där lastmaskinen används för bearbetning av mark och lastning av massor i t ex ett grustag, dvs driva in skopan i en grusbank. Man menar att om det hastigt uppstår ett stort körmotstånd så kan det orsaka ett ofrivillgt motorstopp. Även en convertermaskin "tvärstannar" om ett sånt körmotstånd uppstår hastigt men det kan inte orsaka ett ofrivilligt motorstopp beroende på att convertern "absorberar" (växlar ner) situationen exakt när den uppstår. Convertern "tar smällen".
I en hydrostat är det en "tröghet" i vad gäller att snabbt besvara ett hastigt påkommet körmotstånd. Trögheten består i att i en hydrostat så ska det ske en mekanisk omställning inuti pumpen och dess vickskiva/swashplate samt att servotrycket i pumpens reglerdon ska minskas. Dessutom tar den några hundradels sekunder för dieselmotorn, varvtalsgivaren och styrelektroniken att reagera.
Jag har kört många olika hydrostater på skogsmaskiner men aldrig lyckats köra någon till motorstopp. Men det är andra körföhållanden, med en skogsmaskin så är det bara när man kör mycket långsamt i svår terräng som plötsligt uppkommet körmotstånd är möjligt och vanligen sker det utan att föraren vet att det kommer att ske. I en lastmaskin i en grusgrop sker ju detta medvetet "två gånger i minuten" under en hel arbetsdag.
Jag ser samma argument för converter på en lastmaskin som för hydrauliskt konstantflödessystem på en grävmaskin. Ökat körmotstånd på en lastmaskin motsvarar ökat grävmotstånd på en grävmaskin. Båda varianterna ger föraren en upplevelse och känsla för det ökade kör/grävmotståndet.
En betydande skillnad mellan lastmaskin och skogsmaskin är att lastmaskinen utför både transport och "bearbetning" med transmissionen. Medan i en skogsmaskin är transmissionen bara avsedd att utföra transport/förflyttning.
En hydrostatisk lastmaskin lämpar sig därför bättre för pallhantering, balhantering, och andra göromål där inte maskinens transmission utför "bearbetning".
Hittade en illustration i mina gömmor som kanske kan sprida lite ljus över skillnaden mellan de två systemen.
En sammanfattning är att hydrostaten är ett mekaniskt stumt system medan convertern är "töjbar".
I min illustration kan man ser hur convertermaskinen med hjälp av ökat motorvarvtalet töjer ett gummiband för att öka drivkraften medan hydrostatmaskinen måste ändra utväxling genom att förlänga hävstången. Det är tiden för den "förlängningen" som orsakar hydrostatens tröghet och eventuellt orsakar ett ofrivilligt motorstopp.
I en hydrostat är det en "tröghet" i vad gäller att snabbt besvara ett hastigt påkommet körmotstånd. Trögheten består i att i en hydrostat så ska det ske en mekanisk omställning inuti pumpen och dess vickskiva/swashplate samt att servotrycket i pumpens reglerdon ska minskas. Dessutom tar den några hundradels sekunder för dieselmotorn, varvtalsgivaren och styrelektroniken att reagera.
Jag har kört många olika hydrostater på skogsmaskiner men aldrig lyckats köra någon till motorstopp. Men det är andra körföhållanden, med en skogsmaskin så är det bara när man kör mycket långsamt i svår terräng som plötsligt uppkommet körmotstånd är möjligt och vanligen sker det utan att föraren vet att det kommer att ske. I en lastmaskin i en grusgrop sker ju detta medvetet "två gånger i minuten" under en hel arbetsdag.
Jag ser samma argument för converter på en lastmaskin som för hydrauliskt konstantflödessystem på en grävmaskin. Ökat körmotstånd på en lastmaskin motsvarar ökat grävmotstånd på en grävmaskin. Båda varianterna ger föraren en upplevelse och känsla för det ökade kör/grävmotståndet.
En betydande skillnad mellan lastmaskin och skogsmaskin är att lastmaskinen utför både transport och "bearbetning" med transmissionen. Medan i en skogsmaskin är transmissionen bara avsedd att utföra transport/förflyttning.
En hydrostatisk lastmaskin lämpar sig därför bättre för pallhantering, balhantering, och andra göromål där inte maskinens transmission utför "bearbetning".
Hittade en illustration i mina gömmor som kanske kan sprida lite ljus över skillnaden mellan de två systemen.
En sammanfattning är att hydrostaten är ett mekaniskt stumt system medan convertern är "töjbar".
I min illustration kan man ser hur convertermaskinen med hjälp av ökat motorvarvtalet töjer ett gummiband för att öka drivkraften medan hydrostatmaskinen måste ändra utväxling genom att förlänga hävstången. Det är tiden för den "förlängningen" som orsakar hydrostatens tröghet och eventuellt orsakar ett ofrivilligt motorstopp.