Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Nokian Forest King Float - High Flotation konceptdäck

1 inlägg 2257 visningar Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Nokian Forest King Float - High Flotation konceptdäck

Torbjörn Johnsen  
#803048 Finska däcktillverkaren Nokian har en stor marknadsandel när det gäller att sko skördare och skotare från de nordiska tillverkarna. Störst marknad inom skog har de med Nokian Forest King F2. På skogsmässan Swedish Forestry Expo 2023 visade Nokian upp ett nytt konceptdäck som testas på skogsmaskiner. Det är ett däck av typen "High Flotation". D v s ett ganska mjukt däck med lågt lufttryck (typ 2,5 bar) och stor anliggningsyta mot marken. Däcket kallas än så länge för "Nokian Forest King Float".

1686132124_img_3902.jpeg


High flotationdäck är vanligt på skidders i USA. Framför allt i sydstaterna där marken ofta har dålig bärighet.

1686132100_high_flotation_tires_tigercat.jpeg


Det nya skogsdäcket finns ännu inte på marknaden utan testas i fält i bl a Tyskland. Däcket ska fungera på skogsmaskiner med boggi även om de breddar något när de "sjunker ihop" men det är inget däck som man kan lägga kedjor eller band på. Tvärt om så ska det istället ha bra dragkraft och ge lågt marktryck när det är mjuka förhållanden. Däremot är man osäker på hur mycket sten de här däcken klarar av. När däcket inte är utsatt för last så breddar ribborna utanför däckssidorna men när däcket pressas ihop blir sidor och ribbor lika breda.

1686132148_img_3903.jpeg


Representanter för Nokia som jag pratade med i montern sa att testerna i Tyskland hittills visat väldigt bra resultat. Däcken rensar sig själv bra tack vare elasticiteten och de ger mycket bra bärighet på mjuka marker. Däcken klarar också lite sten tack vare det låga lufttrycket och att det fjädrar så mycket.

Fördelar med ett sådant här däck skulle enligt Nokian vara att man kan klara mer avverkningar när brandrisken stiger och maskinerna inte får köra med band eller kedjor.

Vi följer utvecklingen för det här nya däcket så får vi se om och när det kommer ut på marknaden.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).