Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Elev på skogsbrukslinjen

12 inlägg 5698 visningar 6 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Elev på skogsbrukslinjen

HUBER  
#790586 Hej allesammans, ny på forumet så kanske inte hamnar helt rätt men värt ett försök.

Pluggar nu skogsbrukslinjen år 2 i Norrtälje. Har idén om att köra maskin senare. Kör nu på fritiden grotskotning. Men känns som det är en luddig bransch och känns som lönerna är väldigt svajiga/ olika mellan olika entreprenörer.

Så vad är en befogad lön?
Antar timlön eller månadslön?
Firmabil?
Andra tillägg, ersättningar etc?
Arbetskläder?
Mvh Victor 🌲



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

anersimyra  
#790589
HUBER skrev:Hej allesammans, ny på forumet så kanske inte hamnar helt rätt men värt ett försök.

Pluggar nu skogsbrukslinjen år 2 i Norrtälje. Har idén om att köra maskin senare. Kör nu på fritiden grotskotning. Men känns som det är en luddig bransch och känns som lönerna är väldigt svajiga/ olika mellan olika entreprenörer.

Så vad är en befogad lön?
Antar timlön eller månadslön?
Firmabil?
Andra tillägg, ersättningar etc?
Arbetskläder?
Mvh Victor 🌲

Löneläget kontrollerar du enklast genom den fackliga organisationen till vilken du som skogligt anställd tillhör..🤑🤑🤑👍🙂

Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

HUBER  
#790614 Okej toppen men hört all möjligt mellan 160-225 i timman. Tror avtalet bara säger 139/h

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

anersimyra  
#790684
HUBER skrev:Okej toppen men hört all möjligt mellan 160-225 i timman. Tror avtalet bara säger 139/h

Lönen varierar förstås beroende på om arbetet är förlagt till dagtid eller om arbetet bedrivs som skiftarbete. Har din arbetsgivare ett kollektivavtal så ska du ha lön efter avtalet oavsett om du är ansluten till facket, eller inte. Finns inget kollektivavtal och du själv inte är medlem i GS facket så kan arbetsgivaren i princip betala dig helt enligt eget gottfinnande.

Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

HUBER  
#790758 Okej så lönen varierar mycket då? Vad brukar man ligga på efter 5 år arbete i branschen

   TS
Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

anersimyra  
#790899
HUBER skrev:Okej så lönen varierar mycket då? Vad brukar man ligga på efter 5 år arbete i branschen

Vet inte då jag varit egen sen 1990. Men det kan du få reda på genom att kolla med GS facket..🙂👍

Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

torbjornlindroos  
#793829 Oftas gäller timlön i skogsbranschen, dock finns det undantag. Minimilön för 2022 när jag fick avtalet från Gs-facket var 117kr timmen, milersättning 18,50kr/mil. Snittlönen för skotarförare med 3 års erfarenhet ligger på 151,68kr/h utan någon premie, skördarförare ligger på 157kr/h. Firmabil har jag ingen koll på. Tycker lönerna är ruskigt låga med den erfarenhet och kunskap som krävs för att utföra ett effektivt och bra arbete. Enklast och bäst är att du hittar en entreprenör som ''lyxar'' till det för hens anställda så får du nog bra lön och förmåner.

Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

Knagge  
#793865 Sätt dig i en grävmaskin istället om du vill ha konkurrenskraftig lön.
Skogsbranchen är dominerad av stora bolag dvs låga löner monopolmarknad.
Grävmaskinisten jobbar mot flera olika branscher där konkurrensen är god med många olika slutkunder. 🤔

Användarvisningsbild

Re: Elev på skogsbrukslinjen

Grålle52  
#793974 Köra skogsmaskin ger alltså 25k/mån? Hur överlever man ens på det?? De grävmaskinister jag vet tjänar runt 35’+

Avatar Fallback

Re: Elev på skogsbrukslinjen

Tralsmo  
#793982 När ja jobbade inom industrin för länge sen så hadde ja betydligt mer än 25k i månaden.
Nu skotar ja som egen å har nog inte ens i närheten av 25k.

Nu klagar ja inte för de Ä roligt ( för de mesta) å skota.
De roliga ligger i å göra ett bra jobb. Pengar har ja å andra verksamheter som genererar utan å göra särskilt mycke.

Egentligen är de åt helvete men man har blivit så gammal så de kvittar nog nu.

Avatar Fallback

Re: Elev på skogsbrukslinjen

Helmer95  
#810715 Låg verkligen snittlönen så lågt som 157kr/h 2022 för en skördarförare? Jag hade lämnat branschen sedan länge om lönen var under 35k i månaden och ändå jobbar jag bara dagtid 95% av året.

Avatar Fallback

Re: Elev på skogsbrukslinjen

Tralsmo  
#810720 Har svårt å tro att en duktig skördar förare(eller skotarförare) behöver nöja sig med 25 papp.
En nyutexaminerad gymnasieelev på skogsmaskin har de som grundlön.

Vi har sökt duktiga erfarna (självgående) maskinförare i ett år.
Tyvär inte ett napp å då har de inte ens kommit till lönedisskusion.

Hela den här branschen är under all kritik när de gäller arbetsförhållanden för anställda.

Nä både maskinentrepenöre å skogsbolagen bör nog tänka över situationen ordentligt.

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).