Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Snabbkurs i Skogsmaskiner

8 inlägg 3955 visningar 3 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Snabbkurs i Skogsmaskiner

mbrennr  
#774430 Hej,
Hur gör man för att snabbast möjligt lära sig om skogsmaskiner?
Vilka trådar ska man följa här?
Andra tips, var kan man lära sig något, Youtube-kanaler osv.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Snabbkurs i Skogsmaskiner

alias  
#774432
mbrennr skrev:Hej,
Hur gör man för att snabbast möjligt lära sig om skogsmaskiner?
Vilka trådar ska man följa här?
Andra tips, var kan man lära sig något, Youtube-kanaler osv.


Vad vill du lära dig om dem, är det fokus på den tekniska aspekten eller är det mer åt användarfokus?

MVH
Alias

Avatar Fallback

Re: Snabbkurs i Skogsmaskiner

bengt.a  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#774955
mbrennr skrev:Hej,
Hur gör man för att snabbast möjligt lära sig om skogsmaskiner?
Vilka trådar ska man följa här?
Andra tips, var kan man lära sig något, Youtube-kanaler osv.

Sök "Ponsse, Komatsu, Rottne, John Deere m.m i skogen" på Youtube.

Avatar Fallback

Re: Snabbkurs i Skogsmaskiner

AKKAMAAN  
#775469
mbrennr skrev:Hej,
Hur gör man för att snabbast möjligt lära sig om skogsmaskiner?
Vilka trådar ska man följa här?
Andra tips, var kan man lära sig något, Youtube-kanaler osv.

En logisk fråga att ställa innan du kan få ett bra svar är...
-Vad ska du använda kunskaperna till?
-Sen undrar jag vad det är om skogsmaskiner du vill lära dig?
-Är det angående hur olika skogsmaskiner arbetar?
-Är det om hur skogsmaskiner är byggda rent tekniskt, maskinkropp med dess terrängegenskaper, hur föraren sköter framförandet och arbetet med maskinen, hur transmissions systemet, kran hydraulik system, elsystemet, maskindatorer...

Ärligt talat så finns det ingen supermetod att snabbt lära sig allt om skogsmaskiner. Jag har jobbat med utbildning på skogsmaskiner i 25 år och ingen elev på tvåårig eller tre årig utbildning har lärt sig allt om skogsmaskiner på skolan. Utbildning ska ses som en start på ett livslångt lärande. Utanpå detta kommer dessutom "insikt" och djupare "förståelse".
Det finns en tumregel för hur lång tid det tar för en yrkesman, musikartist eller en idrottsman att bli en expert på inom sitt yrkes- eller hobby-område, det tar 10000 timmar. Många ägnar ännu mera tid på träning, läsning och utövning och blir ändå inte fullärda.
Skogsmaskiner är idag så komplexa att det finns ingen som kan vara expert på alla maskiner.
//MVH Per A

Användarvisningsbild

Re: Snabbkurs i Skogsmaskiner

halvproffs  
#775474
AKKAMAAN skrev:
mbrennr skrev:Hej,
Hur gör man för att snabbast möjligt lära sig om skogsmaskiner?
Vilka trådar ska man följa här?
Andra tips, var kan man lära sig något, Youtube-kanaler osv.

En logisk fråga att ställa innan du kan få ett bra svar är...
-Vad ska du använda kunskaperna till?
-Sen undrar jag vad det är om skogsmaskiner du vill lära dig?
-Är det angående hur olika skogsmaskiner arbetar?
-Är det om hur skogsmaskiner är byggda rent tekniskt, maskinkropp med dess terrängegenskaper, hur föraren sköter framförandet och arbetet med maskinen, hur transmissions systemet, kran hydraulik system, elsystemet, maskindatorer...

Ärligt talat så finns det ingen supermetod att snabbt lära sig allt om skogsmaskiner. Jag har jobbat med utbildning på skogsmaskiner i 25 år och ingen elev på tvåårig eller tre årig utbildning har lärt sig allt om skogsmaskiner på skolan. Utbildning ska ses som en start på ett livslångt lärande. Utanpå detta kommer dessutom "insikt" och djupare "förståelse".
Det finns en tumregel för hur lång tid det tar för en yrkesman, musikartist eller en idrottsman att bli en expert på inom sitt yrkes- eller hobby-område, det tar 10000 timmar. Många ägnar ännu mera tid på träning, läsning och utövning och blir ändå inte fullärda.
Skogsmaskiner är idag så komplexa att det finns ingen som kan vara expert på alla maskiner.
//MVH Per A


Helt sant! Jag har jobbat som byggnadssnickare hela livet och har aldrig blivit fullärd. Så är det nog i de flesta yrken.
Nya maskiner, nya konstruktioner, nya material mm.
Undrar hur många monteringsanvisningar jag har läst?.
Vi gjorde ett nytt sovrum för några veckor sedan och köpte rullgardiner dit av en för mig ny sort.
Tyckte att den var invecklad först men sen när jag förstod hur funktionen var så är den smart.
Där ser man hur utvecklingen går framåt.

Användarvisningsbild

Re: Snabbkurs i Skogsmaskiner

mbrennr  
#775692
AKKAMAAN skrev:
mbrennr skrev:Hej,
Hur gör man för att snabbast möjligt lära sig om skogsmaskiner?
Vilka trådar ska man följa här?
Andra tips, var kan man lära sig något, Youtube-kanaler osv.

En logisk fråga att ställa innan du kan få ett bra svar är...
-Vad ska du använda kunskaperna till?
-Sen undrar jag vad det är om skogsmaskiner du vill lära dig?
-Är det angående hur olika skogsmaskiner arbetar?
-Är det om hur skogsmaskiner är byggda rent tekniskt, maskinkropp med dess terrängegenskaper, hur föraren sköter framförandet och arbetet med maskinen, hur transmissions systemet, kran hydraulik system, elsystemet, maskindatorer...

Ärligt talat så finns det ingen supermetod att snabbt lära sig allt om skogsmaskiner. Jag har jobbat med utbildning på skogsmaskiner i 25 år och ingen elev på tvåårig eller tre årig utbildning har lärt sig allt om skogsmaskiner på skolan. Utbildning ska ses som en start på ett livslångt lärande. Utanpå detta kommer dessutom "insikt" och djupare "förståelse".
Det finns en tumregel för hur lång tid det tar för en yrkesman, musikartist eller en idrottsman att bli en expert på inom sitt yrkes- eller hobby-område, det tar 10000 timmar. Många ägnar ännu mera tid på träning, läsning och utövning och blir ändå inte fullärda.
Skogsmaskiner är idag så komplexa att det finns ingen som kan vara expert på alla maskiner.
//MVH Per A


Tack för info!
Vad ska jag göra med kunskaperna- ja, det vet jag inte än, men jag funderar på om jag kanske kan jobba i den branschen. Det tilltalar mig att jobba i skogen, jag gillar träd och natur, och teknik. Och att lära mig nya saker.
Att bli riktigt bra på att köra verkar rätt kört, men man vet ju aldrig innan man har provat om man har talang för det. Kanske måste man börja i gymnasieåldern för att bli riktigt bra? Hur provar man på att köra "lite lätt" om man inte har de rätta kontakterna? Ibland tänker jag den typiska "hur svårt kan det vara", och det brukar inte tyda på så god kunskap om ämnet.
Lära sig "allt" vet jag att man inte kan göra. Mest grundläggande kunskaper, ungefär som när man tar körkort för bil, tror jag att jag skulle börja med. Men det praktiska är nog så viktigt, självklart.
Inlägget var menat som att slänga ur sig någonting och se vad man får för svar.

   TS
Avatar Fallback

Re: Snabbkurs i Skogsmaskiner

AKKAMAAN  
#775742 Om du inte har några egna kontaktytor inom skogsbranchen så skulle jag rekommendera att börja med en formell 1-årig skogsmaskinutbildning som de flesta Naturbruksgymnasiet tillhandahåller. Skogsmaskinförare är ett stort bristyrke idag och i vissa län så är nog arbetsförmedlingen med och stöttar sån "bristyrkesutbildning" med utbildningsbidrag till vuxen-elever
MVH
Per A

Avatar Fallback

Re: Snabbkurs i Skogsmaskiner

AKKAMAAN  
#775745 Kan också rekommendera att besöka de skogliga utbildningarnas "öppet hus". Eller helt enkelt bara göra ett personligt besök. Om du väljer att göra ett personligt besök så rekommenderar jag att du först kontaktar ansvarig skolledare typ rektor/studierektor. Då är jag säker på att du kan få en bättre erfarenhet av ditt besök. Kanske till och med få möjlighet att besöka eleverna på en avverkningsplats, sitta och åka med i och kanske även provköra en skördare och en skotare.
Det är i alla fall hur jag skulle ta emot dig som intresserad besökare på min skola.
En annan skola som du kan kontakta är Alfta Skogstekniska i Alfta som har de främsta experterna på skogsmaskiner.
MVH
Per A

 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).