Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Risbuntare – Vad hände med dem?

24 inlägg 7576 visningar 5 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

Baggböla  
#753144
Hema skrev:
Piraboin skrev:färre transporter och mindre skräp på vägarna å snabbare till att lasta så man blockerar vägen kortare tid och på mottagningen så kan man ha en större kross då man ofta har större ytor på att röra sig där

Jag var otydlig.
Hur mycket komprimeras grotet? Nästan samtluga lösni gar är på skotare, men hur vore det att skota som vanligt men komma ut med lastbil och bala det. Behöver inte vara samma bil som sedan transportera det?


Spontant känns ju det som en ganska dålig lösning. Själva grotskotningen i terrängen är ju i sig så ineffektiv och dyr i sig. Den stora vinsten av bunting är ju att kunna göra bunting så tidigt i avverkningskedjan som möjligt. Det bästa vore ju att få fram en skördare/buntare men det är nog både tekniskt svårt utan att förlora produktivitet på skördningen.

En tanke kunde ju vara om ett buntaraggregat vore enkelt att installer på en konventionell skotare. Att man vid en slutavverkning monterar på buntaren på skotaren och buntar gröngroten, när buntningen är klar avmonterar buntaren och ställer om skotaren till en konventionell skotare och sedan skotar ut allt virke och buntarna vid ett och samma tillfälle. En nackdel men en sådan kombinerad maskin är ju då såklart att buntningaaggregatet dras ju med en massa outnyttjad kapacitet när den är på backen när maskinen skotar. = högre kapitalkostnad. Och en enterpenör med en skotare/buntare kanske endast vill ha Grot-avverkningar till sin maskingrupp, det kanske är svårt att uppnå.

Vinsterna är ju då.
*Billigare skotning
*Eventuellt mindre/färre markskador då en lösskotare behöver köra fler överkörningar än en buntskotare för att få ut samma volym grot.
*Man kan kanske sänka kraven på avläggen av grot.
*Möjlig snabbare betalning och kanske enklare betalning till markägare, om man får betalt exempelvis styckpris med bunt alternativt via vikt, istället för MWh. Om en bunt är tillräckligt standardiserad. Det kanske inte går om man, buntar i snö och vid regn. Kan kanske inte alls vill bunta under vintern men systemet kanske är värt en sänkt kvalité på groten ändå.
*Färre maskinflyttar & minskad maskinflyttskostnad.
*Mer varierad arbetsmiljö om man både skotar och buntar.
*Man kan slopa lastbilshuggar, skotarhuggar helt, även flisbilar.
*Kortare tid mellan avverking och markberedning & plantering om man får ut groten direkt.

Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

jannee  
#753146 Jag betvivlar på att värmekraftverken är intresserade av blöt grönflis.
Ämnar du bunta på hygget återgår det ännu en maskin, för utforslingen.
Ska samma maskin utföra det hela blir det ett specialbygge = bara detta äter pengar.
Om buntning hade varit att föredra före vanligt förekommande risskotning hade nog detta koncept vidareutvecklats och blivit standard, som det nu var eller blev så vart det ett snett sidospår, ungefär i samma förnedring som detta med att plocka ut stubbarna.
Till syvende och sist är det ekonomin som avgör vilket koncept som blir marknadsledande.
Jag funderar lite över hur många kubik flis en bil och släp fullastad med buntar blir.
Inbillar mig att dessa buntar skrymmer ganska ordentligt.
M.a.o. kommer att innebära långt fler lastbilstransporter.

Användarvisningsbild

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

HannuRöj  
#753163 😀 Fixteri konsept för klenstammar och toppar fungerar annars bra, men nackdelen är bredda stickvägar. Vid basmaskin, som är en medelstor skotare, måste avverkas rymd för inmatning. Sammt färdiga buntarna tippas vid maskinen och skadorna för närmaste stammar kan aldrig helt undvikas.

Avatar Fallback

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753209 Bunta gröngrot kan man nog glömma. Mest troligt kommer det bli varmgång till en sådan nivå att buntarna tar eld. Dessutom finns det ingen önskan att få in barr i pannan, de ska i största mån stanna på hygget.
Vill man nu samordna buntning och skotning så vore det intressantare att ställa buntaren på ett eget radiostyrt chassi så man kan mata den med risskotaren och samtidigt lasta buntarna lite likt konceptet Besten.

Avatar Fallback

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

Pelle Skog  
#753218
busholle skrev:Vill man nu samordna buntning och skotning så vore det intressantare att ställa buntaren på ett eget radiostyrt chassi så man kan mata den med risskotaren och samtidigt lasta buntarna lite likt konceptet Besten.


Kom ihåg att mannen bakom Fiberpac är samme man som bakom Besten, Christer Lennartsson. Det skulle förvåna mig om han inte tänkte den tanken någon gång. Jag har bestämt för mig att han nämnt det vid något tillfälle, men jag tror inte att det testades.

   TS
Användarvisningsbild

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

Baggböla  
#753237
jannee skrev:Jag betvivlar på att värmekraftverken är intresserade av blöt grönflis.
Ämnar du bunta på hygget återgår det ännu en maskin, för utforslingen.
Ska samma maskin utföra det hela blir det ett specialbygge = bara detta äter pengar.
Om buntning hade varit att föredra före vanligt förekommande risskotning hade nog detta koncept vidareutvecklats och blivit standard, som det nu var eller blev så vart det ett snett sidospår, ungefär i samma förnedring som detta med att plocka ut stubbarna.
Till syvende och sist är det ekonomin som avgör vilket koncept som blir marknadsledande.
Jag funderar lite över hur många kubik flis en bil och släp fullastad med buntar blir.
Inbillar mig att dessa buntar skrymmer ganska ordentligt.
M.a.o. kommer att innebära långt fler lastbilstransporter.


Fukthalten spelar såklart roll.

Faktum är väl att låta grothögarna vila en sommar på hygget knappast är någon standard, utan gröngroten skotas ut så snart som möjligt för att torka av avbarras på avlägg. Sedan är såvitt jag vet avbarrningseffekten i både hyggeslagring och avläggslagring ganska tvivelaktig.

Enligt studierna som gjorts så var ju lastbilstransporter billigare än flisbilar.

Jag tror definitivt inte man aka avfärda gamla koncept bara för man inte är där idag. Idag gör ju nya omtag av både drivaren, bandgående skotare, pendelsarmsskotare och planteringsmaskiner, med ovanstående logik så var det allstå bara snea sidospår. Likaså kan man nog förvänta sig att både el-hybird ala El-forest och Kurir konceptet alla besten är något som kan tänkas återupptas.

Man man får väl se, kanske var det ett sidospår. Eller så kommer det snea sidospåret tas upp igen.

Användarvisningsbild

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

Baggböla  
#753239
busholle skrev:Bunta gröngrot kan man nog glömma. Mest troligt kommer det bli varmgång till en sådan nivå att buntarna tar eld. Dessutom finns det ingen önskan att få in barr i pannan, de ska i största mån stanna på hygget.
Vill man nu samordna buntning och skotning så vore det intressantare att ställa buntaren på ett eget radiostyrt chassi så man kan mata den med risskotaren och samtidigt lasta buntarna lite likt konceptet Besten.


Josåklart. Men tror nog isåfall fjärrstyrning måste mer eller mindre iaf visas sig fungera i drift i skogen, både tekniskt, juridiskt och operativt. Jag tänker mig att fjärrstyrning snarare kommer att komma inom markberedning, och sen kanske skotning innan grothanterningen är aktuellt. Tror inte groten kommer leda utveckligen inom fjärrstyrning inom skogen.
Men de är ju bara vad jag tror.

Avatar Fallback

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

busholle  Firar 10 år som aktiv medlem på skogsforum! 
#753244
Baggböla skrev:
busholle skrev:Bunta gröngrot kan man nog glömma. Mest troligt kommer det bli varmgång till en sådan nivå att buntarna tar eld. Dessutom finns det ingen önskan att få in barr i pannan, de ska i största mån stanna på hygget.
Vill man nu samordna buntning och skotning så vore det intressantare att ställa buntaren på ett eget radiostyrt chassi så man kan mata den med risskotaren och samtidigt lasta buntarna lite likt konceptet Besten.


Josåklart. Men tror nog isåfall fjärrstyrning måste mer eller mindre iaf visas sig fungera i drift i skogen, både tekniskt, juridiskt och operativt. Jag tänker mig att fjärrstyrning snarare kommer att komma inom markberedning, och sen kanske skotning innan grothanterningen är aktuellt. Tror inte groten kommer leda utveckligen inom fjärrstyrning inom skogen.
Men de är ju bara vad jag tror.


Nu missade du nog vad jag menade. Fjärrstyrning enligt Bestens koncept innebär att buntaren står intill skotaren och körs från skotaren. Alltså fjärrstyrning där maskinen är i omedelbar närhet av operatören. Skotaren kör alltså fram till buntaren och matar den med sin kran och lastar buntarna på lastredet. Allt eftersom man arbetar upp riset så flyttar man med sig buntaren med fjärrstyrning.

Användarvisningsbild

Re: Risbuntare – Vad hände med dem?

Baggböla  
#753248
busholle skrev:
Baggböla skrev:
busholle skrev:Bunta gröngrot kan man nog glömma. Mest troligt kommer det bli varmgång till en sådan nivå att buntarna tar eld. Dessutom finns det ingen önskan att få in barr i pannan, de ska i största mån stanna på hygget.
Vill man nu samordna buntning och skotning så vore det intressantare att ställa buntaren på ett eget radiostyrt chassi så man kan mata den med risskotaren och samtidigt lasta buntarna lite likt konceptet Besten.


Josåklart. Men tror nog isåfall fjärrstyrning måste mer eller mindre iaf visas sig fungera i drift i skogen, både tekniskt, juridiskt och operativt. Jag tänker mig att fjärrstyrning snarare kommer att komma inom markberedning, och sen kanske skotning innan grothanterningen är aktuellt. Tror inte groten kommer leda utveckligen inom fjärrstyrning inom skogen.
Men de är ju bara vad jag tror.


Nu missade du nog vad jag menade. Fjärrstyrning enligt Bestens koncept innebär att buntaren står intill skotaren och körs från skotaren. Alltså fjärrstyrning där maskinen är i omedelbar närhet av operatören. Skotaren kör alltså fram till buntaren och matar den med sin kran och lastar buntarna på lastredet. Allt eftersom man arbetar upp riset så flyttar man med sig buntaren med fjärrstyrning.



Okej jag förstår men då borde ju den tekniska utnyttjandegraden på buntaren bli väligt låg ioch med att den då får vara helt stillastående under tiden då skotaren gör ordinare skotningsmoment. Därtill så bli dessutom skotarens utnyttjandegrad sämre under hela momentet som den måste mata bestenbuntaren med grotvirke och då kan den inte skota eller lasta och står outnyttjad som skotare, utan bara blir en dyr maskin som behöver mata bestenbuntaren.
Det känns ju som man får en dålig buntare och en dålig skotare av ett sådant system eller?

Annons:
Emmaboda skog och traktor
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).