Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Knäpp körpedal Valmet 911 -96

4 inlägg 3948 visningar 2 följer Svara, dela mm...   
Avatar Fallback

Knäpp körpedal Valmet 911 -96

Hymax  
#738450 Kompisen har en Valmet 911 som kör/gaspedal krånglar. Med arbetsgas på så flyttar sig maskinen ibland och då kanske bara några meter ibland mer för att sedan funka normalt. Utan arbetsgas med framback i neutral funkar gaspedalen normalt, lägger man i växel händer inget och det kommer upp "Fel på gaspedal eller kalibrering". På tomgång utan att röra gaspedal flyttar sig maskinen sakta när växel läggs i.
Försökt kalibrera har han gjort men gjorde ingen skillnad.
Nån som har nån ide var man ska börja felsöka?



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Knäpp körpedal Valmet 911 -96

JoTh  
#738621 Kolla på värden i felsökningen. Troligen styr potensiometern ut för högt värde pga den är sliten. Skruva bort potensiometern och borra upp de bägge hålen den sitter fast i mot pedal och fjädermekanismen. Återmontera och justera med hjälp av värden i felsökningen, så arbetsbroms ansättes. Då kommer driften att stanna och det kommer troligen att lösa problemet. Har justerat ett flertal Valmet/ Komatsu maskiner på det viset, och fått det att fungera utan att byta delar.

Annars kan det bara vara smuts som gör att pedalen inte går helt till baka till sitt nolläge.

Användarvisningsbild

Re: Knäpp körpedal Valmet 911 -96

Kse  
#738927 Ta isär kontakten från pedalen, kan leta sig in vatten där.

Avatar Fallback

Re: Knäpp körpedal Valmet 911 -96

Hymax  
#739231 Tack för svar, ägarn ska prova era tips. Jag återkommer.....

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).