Skogsmaskiner (stora skogsmaskiner)

Iggesund utökar sin svärdstillverkning

3 inlägg 5711 visningar 1 följer Svara, dela mm...   
Användarvisningsbild

Iggesund utökar sin svärdstillverkning

Torbjörn Johnsen  
#734093 Ägaren till svärdstillverkaren Iggesund Forest och bandtillverkaren Olofsfors expanderar med nya lokaler. Ägarbolaget, P. Wikström J:r AB (PWAB) har köpt en lokal om 5 400 kvm av Nordmaling kommun. Där kommer både Olofsfors och Iggesund Forest att bedriva verksamhet och för Iggesunds del handlar det om tillverkning av nyutvecklade sågsvärd som testats under året.

– Iggesund Forest har idag förmodligen världens bästa sågsvärd. Det nya svärdet ska produceras i de nya lokalerna utan att störa Iggesunds nuvarande produktion, där vi idag har kapacitetsbrist. Med nytt material kan det nya svärdet härdas i vatten i stället för i olja och det har testats i Olofsfors befintliga produktionsanläggning under året, berättar Göran Nyberg, vd på Iggesund Forest och vice vd på PWAB.


Anläggningen blir ett komplement till Iggesund Forests fabrik i Strömsbruk och för Olofsfors del så blir det ett kompletterande lagerutrymme för den närliggande fabriken i Nordmaling men på sikt även ett utrymme för tillverkning av verktyg.

Roligt att svensk tillverkning inom skogsteknik expanderar och utvecklas! Vi kommer att skriva mer om Iggesunds nya svärd inom kort.



   TS
Olofsfors skogsmaskinsband
Avatar Fallback

Re: Iggesund utökar sin svärdstillverkning

Hema  
#783011 Den infon kom i nytt inlägg?

Användarvisningsbild

Re: Iggesund utökar sin svärdstillverkning

Torbjörn Johnsen  
#783028 Den nya fabriken i Nordmaling är inte uppstartad ännu. Som så mycket annst i dessa dagar så har även den drabbats av försenade leveranser av material och maskiner. Jag kommer att besöka den när den är igång och producerar.

   TS
 Besvara  
  • Sida 1 av 1
Fredrik Reuter
Hej Gäst! Jag heter Fredrik och driver denna sajt. Jag skulle gärna vilja tipsa dig om hur du kan få ut mer av skogsforum. Klicka på de knappar som passar dig här intill (minifönster öppnas).